الگوسازی حضرت زهرا(س) متناسب با ادبیات امروزی نیست
کد خبر: 3791279
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
معصومه ابتکار:

الگوسازی حضرت زهرا(س) متناسب با ادبیات امروزی نیست

گروه جامعه ــ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به اشاره به ویژگی‌های والای شخصیتی حضرت زهرا(س) بیان کرد: با وجود ابعاد متعالی شخصیت والایی دارند اما نحوه الگوسازی از این شخصیت با زبان و ادبیات امروزی صورت نمی‌گیرد و هنر این را که ویژگی‌های برجسته اخلاقی ایشان را تبیین کنیم، نداریم.

معصومه ابتکار

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «بازخوانی حیات اجتماعی ـ اخلاقی حضرت زهرا(س)»، امروز، 29 بهمن ماه، با حضور جمعی از صاحب‌نظران و علاقه‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم بیان کرد: یکی از تحولات عظیم در عصر حاضر، شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران است و چون زمان زیادی از برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نمی‌گذرد باید به کار بزرگی که رونمایی شد اشاره کنم. این کار گزارش تحولات چهل ساله جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده است که آماری را در 200 شاخص که به 40 شاخص اصلی تقلیل داده شد، پیرامون روند وضعیت زنان از سال 57 تا 97 با منحنی و آمار شاخص‌های چهل گانه ارائه می‌کند.

وی در ادامه افزود: این تحولات، پیشرفت‌ها و فراز و نشیب‌های اجتماعی ایران را بیان می‌کند. از آنجایی که یکی از مولفه‌های مهمی که از ابتدای انقلاب در شکل‌گیری این تحولات موثر بود، توجه به شخصیت‌های بارز اسلام، به عنوان الگو، سرمشق و شخصیت‌های الهام بخش بود. همچنین از همان سال‌های اول انقلاب، امام عزیز نیز تاکیداتی روی نقش زنان و حضرت زهرا(س) برای جامعه مذهبی داشتند، لذا شاهد بودیم که این مسائل یعنی توجه به شخصیتی الهام‌بخش مانند حضرت زهرا(س) و تاکیدات امام راحل موجب تحولات خوبی به ویژه در دوران دفاع مقدس شد.

ابتکار تصریح کرد: اما خوب است که مراکز پژوهشی کارهایی را انجام دهند که مشخص شود، چقدر این دستاوردها را می‌توانیم مدیون پارادایم ذهنی که امام از شخصیت حضرت زهرا(س) ترسیم کردند، بدانیم و بگوییم که این تحولات بر آن مبنا شکل گرفته است. در به وجود آمدن تحولات البته عوامل زیادی موثر بوده است که باید در اینجا به نقش خود زنان اشاره کرد که آنها هرگز قائل نبودند که باید راکد باشند و به عرصه‌های اجتماعی و ... ورود نکنند. لذا نرخ شتاب پیشرفت زنان در ایران به نسبت دنیا، بیشتر بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: البته امروز به این مسئله نیز نیاز داریم که ببینیم چقدر این تحولات در جامعه ما، تحت تاثیر الگوسازی بوده است. اینکه به جهت علمی ارتباط نقش خود زنان و یا الگوسازی‌هایی که صورت گرفته باید روشن شود. گرچه که در عین حال گزارش‌هایی داریم که به مشکلات و عقب افتادگی‌ها و شکاف‌ها نیز اشاره دارد. مخصوصا وقتی به جنبه‌های محتوایی می‌رسیم می‌بینیم که هرچقدر که از ابتدای انقلاب فاصله گرفتیم وضعیت نابسامان‌تر شده است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما در اوایل انقلاب شاهد بودیم که امام راحل، شهید مطهری و دکتر علی شریعتی نسبت به الگوهایی مانند حضرت زهرا(س) تاکید داشتند و اینها را مفاهیمی تمدن‌ساز می‌دانستند اما متاسفانه به نظر می‌رسد هرچقدر از ابتدای انقلاب فاصله می‌گیریم، عملا به سمت قشری‌نگری و نگاه‌های واپسگرایانه حرکت کرده‌ایم.

ابتکار در ادامه بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که افراد، اعم از مداحان و سخنرانان و ... و حتی کسانی که جایگاه‌هایی نیز دارند نتوانستند با ادبیات دقیق و امروزی الگوسازی کنند تا نسل جدید بتواند موضوع را به درستی بفهمد. زندگی ائمه(ع) و مفاهیم قرآنی برای همه اعصار کارایی دارد، اما آنچنان در گذشته باقی مانده‌ایم که نوری برای آیندگان و زنان امروز فراهم نشده است و تصویر خوبی از این شخصیت‌های تمدن‌ساز به خوبی ارائه نشده است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: حضرت زهرا(س)، انسانی عظیم بودند و شخصیتی داشتند که ماورای خودش فکر می‌کند و اندیشه‌اش یک الگویی است که زمان و مکان ندارد، بلکه متعلق به همه اعصار و اقوام است و ما می‌بینیم، شخصیت ایشان، خیرش برای آدمیان بسیار زیاد است و نه فقط برای اطرافیان خود، بلکه خطبه فدکیه نشان می‌دهد که ایشان نگاهی به سوی آینده دارد و تحولاتی که در پیش است را تحلیل و پیش‌بینی می‌کند. بنابراین چنین شخصیتی باید افق گشایی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین امید این است که نگا‌ه‌هایی که متاسفانه برای نسل جدید نوری نمی‌رساند، فراتر برویم. حضرت زهرا(س) شخصیتی دارند که در عین همسر و دختر بودن، ام ابیها است و در ظاهر در کارهای ایشان تناقض‌هایی وجود دارد و شاید این سؤال مطرح شود که چگونه بین همه کارها جمع می‌کردند اما می‌بینیم که با این وجود در انجام تمام وظایف موفق بودند. در صلوات خاصه ایشان نیز داریم که ایشان شخصیتی دارای اسرار دارند که باید این اسرار کشف شوند. همچنین شرایط شهادت ایشان و وصیتشان مبنی بر شبانه دفن شدن نیز دارای پیام‌ها و اسراری است که باید آنها را کشف کنیم. فهمیدن این سیره خاص از زندگی حضرت و درک اسرار شخصیتی ایشان می‌تواند برای زندگی بشر بسیار الهام‌بخش باشد.

ابتکار تصریح کرد: شخصیت حضرت زهرا(س) نشان می‌دهد که ایشان، پناه بشریت و غمخوار انسان هستند و این نگاه‌، ماورای شرایط خودش، برای ما به عنوان یک شهروند، بسیار مهم است و اینکه باید بررسی کنیم و ببینیم که چقدر می‌توانیم این مفاهیم را به امروز برسانیم. آیا ما می‌توانیم با ادبیات امروزی، این مفاهیم را بیان کنیم؟ متاسفانه جای خالی این نوع گزارش و الگوسازی خالی است.

وی در ادامه افزود: شخصیت ایشان، شخصیتی است که ترس و نگرانی نمی‌شناسد و این شجاعت، نشان از کاریزمای بالا و خاص ایشان دارد، اما سؤال این است که چقدر توانستیم این را به نسل امروز بفهمانیم؟ متاسفانه ما گرفتار فاصله‌ها شدیم که شکاف عمیقی بین نسل جوان و مفاهیم دینی به وجود می‌آورد و ما نتوانستیم مفاهیم را امروزی کنیم.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما از ساده‌زیستی حضرت زهرا(س) صحبت می‌کنیم، اما هنر این را نداریم که ساده‌زیستی را با مفاهیم امروزی برای شهروند جهانی، بیان کنیم و بفهمانیم که مصرف‌گرایی آفت است. نمونه‌های زیادی از این سبک زندگی هست که باید برای دختر و پسر امروزی مفهوم داشته باشد. حالا البته بحث کج‌فهمی و بد دفاع کردن‌ها که جای خود دارد.

وی در انتهای سخنان خود بیان کرد: مهم‌ترین ماموریت ما در چهلمین سال انقلاب اسلامی این است که گفت‌وگوی بین نسلی را پیگیری کنیم و اینکه به نسل جدید و جوانان بیشتر مجال و بها دهیم و درک کنیم. برای اینکه دیدگاه‌ها را مطرح کنند و این فاصله‌هایی که نباید وجود داشته باشد، ولی شکل گرفته را کم کنیم و آن دِینی را که نسبت به شخصیت بزرگ حضرت فاطمه(س) داریم ادا کنیم.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببنید.

انتهای پیام

captcha