آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حواشی تکریم خادمان قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3791313
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹

آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حواشی تکریم خادمان قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری همایش تکریم چهره‌های قرآنی بدون حضور رئیس جمهور و آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، از جمله مهم‌ترین رویدادهای صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز بوده است.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و همایش تکریم خادمان قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 29 بهمن‌ماه خبرهای متنوعی را بر روی خروجی خود قرار داده‌اند که مطالب معارفی به مناسبت سالروز وفات ام‌البنین(س)، برگزاری همایش تکریم از خادمان قرآن و برگزاری مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از جمله مهم‌ترین رویدادهایی است که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه مروری بر رویدادهای معارفی منتشر شده در رسانه‌های مختلف طی روز 29 بهمن‌ماه داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی به موضوع همایش خادمان قرآن کریم که عصر امروز 29 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، پرداخته و بیش از هر چیز دیگری حضور نیافتن رئیس جمهور در این مراسم را مورد اشاره قرار داده است. در این خبر، آمده است؛ «امسال هم طبق سنوات گذشته قرار بود همایش ماه مبارک رمضان با حضور رئیس جمهور برگزار شود و باوجود اعلام مسئولان برگزار‌کننده این مراسم در تقویم کاری رئیس جمهور قرار نگرفت و به تعویق افتاد. پی‌گیری‌های دبیرخانه جشنواره بعد از ماه رمضان طی چند ماه بازهم بی‌نتیجه ماند و نهایتاً پس از ۸ ماه انتظار، همایش امشب در هتل پارسیان انقلاب باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود».
این خبرگزاری یکی دیگر از خبرهای مهم این روز خود را به موضوع نامه رئیس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داده و در ان به موضوعاتی که در این نامه مطرح شده، اشاره کرده است. در بخشی از این نامه آمده است: «موضوع ادغام و تشکیل اتحادیه‌های واحد استانی و کشوری، موضوعی تمام شده و غیر قابل مذاکره و برگشت است. چنانچه شورای محترم توسعه فرهنگ قرآنی در این مقطع حساس و سرنوشت‌ساز نخواهد به این مهم توجه نموده و کمافی‌السابق متأثر از نظر چند نفر اقلیت شناخته شده و متصل به قدرت‌های دولتی و حاکمیتی و با اتکاء به رایزنی‌های غیر اخلاقی آنان که اسناد آنها نیز موجود است تصمیم‌گیری نموده و همچنان با بی‌اعتنائی به مصوبات ماضی، از پذیرش نمایندگان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور خودداری نماید، مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور آن را تحمل نکرده و سکوت خود را خواهند شکست».
خبرگزاری فارس در خبر دیگری از برگزاری مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله «فضل‌الله محلاتی» خبر داده است و پس از آن به موضوع حراج کتاب نفیس هفت میلیارد تومانی در سومین حراج باران پرداخته است. بر اساس این خبر در سومین «حراج باران» ویژه آثار خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی که عصر جمعه برگزار می‌شود، یک مصحف نفیس حکاکی شده به قیمت ۶ تا ۷ میلیارد تومان عرضه می‌شود.
فارس در ادامه خبرهای امروز خود و در راستای ارائه سلسه دروس آیت‌الله «محسن اراکی»، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، به جلسه خارج فقه وی و مطالب مطرح شده در آن پرداخته است.
این خبرگزاری همچون روزهای گذشته یکی از مطالب خبری خود را به تلاوت یکی دیگر از صفحات قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» اختصاص داده است. این فایل صوتی به تلاوت ترتیل آیات ۱ تا ۳۰ سوره مبارکه «نبأ» واقع در صفحه ۵۸۲ قرآن کریم اختصاص یافته است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه بیش از هر خبر دیگری به مناسبت سالروز وفات ام‌البنین(س) پرداخته است؛ «مرثیه حضرت ام‌البنین در سوگ حضرت عباس(ع)» و «روضه‌خوانی حنیف طاهری برای حضرت ام‌البنینس)» از جمله این خبرها هست.
تلاوت سوره مبارکه «نحل» با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» و «توصیه‌های امام علی(ع) درباره سازش با مردم» دو عنوان خبری دیگر تسنیم در روز 29 بهمن‌ماه و تا زمان تهیه این گزارش است.
این خبرگزاری همچنین به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه که امروز 29 بهمن‌ماه در دارالقرآن اهل‌بیت (ع) شهرستان خمینی‌شهر بیان شده، پرداخته است. وی در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع فرهنگ و دیدگاه دولت در مورد آن پرداخته و گفته است: «تمام فیلم‌های هالیوود هدفدار و علیه ضد اسلام و شیعه است. یهود مانند دولتمردان ما نیست که هرجا بودجه کم می‌آورند، از فرهنگ می‌زنند و برای آن کم می‌گذارند».
این خبرگزاری گزارشی با موضوع سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که از روز گذشته در شهر قم به صورت غیرحضوری آغاز شده پرداخته است. در بخشی از این گزارش که به گفت‌وگوهایی با داوران این مسابقات اختصاص یافته؛ می‌خوانیم؛ «نظر‌‌ کارشناسان حوزه قرآن درباره برگزاری مرحله مقدماتی سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت غیرحضوری مثبت است که یکی از مزیت‌‌های آن را کاهش هزینه‌های جاری می‌دانند».
تسنیم در ادامه مطالب خبری امروز خود گفت‌وگویی مفصل با «اکبر شهسوار» یکی از حافظان کل قرآن کریم انجام داده است. این حافظ کل قرآن در پاسخ به این سوال که «شما یک قاضی حافظ هستید یا یک حافظ قاضی؟» گفته است؛ «شاید بهتر باشد بگوییم حافظ قاضی، چرا که بنده بدواً حافظ شدم و حفظ قرآن به بنده این جایگاه را داد و به عبارتی برکت قرآن موجب شد به این سِمت برسم. و اگر بخواهیم بین این دو تفکیک قائل بشویم، قطعاً جایگاهی که قرآن به فرد می‌دهد، بالاتر از آن چیزی است که شخص حسب یک ابلاغ به پستی می‌رسد، امّا زمانی که این دو توأمان باشند یعنی این فرد حافظ قرآن بتواند در جایگاه خطیر قضاوت از آموزه‌های دین و کلام وحی نسبت به طرفین پرونده و آرائی که صادر می‌کند، استفاده کند، قطعاً عدالت در جامعه جاری و رضایت افراد از دستگاه قضایی بیشتر خواهد بود».
دیگر مطلب خبری این خبرگزاری که با تیتر «دستورات اسلامی برای دوست‌یابی دوران نوجوانی و دقت والدین درباره دوست فرزندشان» بر روی خروجی قرار گرفته است به موضوع دوست‌یابی پرداخته است. این خبرگزاری در همین رابطه گفت‌وگویی با «طاهره محسنی»، استاد دانشگاه امام صادق (ع) انجام داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «آشنایی با فلسفه دین» با حضور مترجم این کتاب و اساتید فلسفه کشور در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خبر داده است. «حسین رهنمائی» مترجم کتاب «آشنایی با فلسفه دین» اثر «چاد میستر» در بخشی از این نشست با تأکید بر این موضوع که پیش از این، «محمود یوسف ثانی» این کتاب را ترجمه کرده، اظهار کرده است: «من در ترجمه این اثر تلاش کرده‌ام مزایایی را به ترجمه قبلی اضافه کنم؛ اما در بحث محتوایی بسیاری از مطالب و موضوعات مطرح در حوزه فلسفه دین که در کشوری مانند ایران دغدغه محسوب می‌شود در آن کتاب مشاهده نشده است».
این خبرگزاری امروز همچنین با «محمدمهدی آقامحمدیان» رئیس جامعه قاریان مشهد گفت‌وگویی انجام داده است. وی در این گفت‌وگو اظهار کرده است: «هدف این است که قرآن عملاً و به‌طور قاطعانه در زندگی ما اجرایی شود و هدف قرآن هدایت بشر است؛ اما برخی افراد فکر می‌کنند که دین و قرآن فقط هدف آخرتی دارد، در حالی‌ که قرآن در وهله‌ اول برای اصلاح بشر و تحقق اهداف این دنیا، هم‌چنین درست زندگی کردن، در بُعد مادی و معنوی نازل شده‌ است که مقدمه‌ای برای زندگی ابدی خواهد بود».
ایسنا همچنین در مطلب دیگری برگرفته از کتاب «دقایقی با قرآن» اثر حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» به ویژگی‌های انسان امیدوار در کلام امیرالمومنین(ع) پرداخته و در ادامه نیز به معرفی و تفسیر امیدبخش‌ترین آیه قرآن کریم پرداخته است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف از انتشار کتاب رادیویی «اینک شوکران» خبر داده است. مجموعه 6 جلدی «اینک شوکران» روایت زندگی عاشقانه همسران شهدای جانباز شیمیایی و اعصاب و روان در قالب کتاب صوتی است که از سوی انتشارات «روایت فتح» منتشر شده است.
ایرنا در خبر دیگری از دیدار رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی کشور عراق با امام جمعه سمنان خبر داده است. رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی عراق، به منظور شرکت در گردهمایی فعالان مردمی اربعین حسینی و مدیران موکب‌های سمنان و همچنین شرکت در آیین تجلیل از خادمان موکب فرهنگی رسانه‌ای فجر به این استان سفر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان از برگزاری بیست و سومین همایش تکریم خادمان قرآن کریم در شامگاه امروز 29 بهمن‌ماه خبر داده است. این خبرگزاری نیز بر حضور نیافتن رئیس جمهور در این مراسم تأکید کرده است.
«گلچین مداحی وفات حضرت ام‌البنین(س)»، «آیا حقیقت بهشت و جهنم، تجسم اعمال انسان‌هاست؟»، «بسیاری از بانوان تأثیر پوشش‌شان روی آقایان آگاهی ندارند» و «حدیث پیامبر اکرم(ص) درباره خواهش‌های نفسانی» از دیگر عناوین خبری باشگاه خبرنگاران جوان در روز 29 بهمن‌ماه است.
مهر
خبرگزاری مهر صفحه قرآن و متون دینی را با دو خبر به روزرسانی کرده است. اولین خبر این خبرگزاری به مجمع خادمان قرآن و آغاز اصلاح اساس‌نامه این انجمن اختصاص یافته است. این خبرگزاری گزارش روز نخست این مجمع که روز گذشته 28 بهمن‌ماه برگزار شده را امروز 29 بهمن‌ماه منتشر کرده است.
مهر دیگر خبر امروز را به رونمایی از کتاب «تضمین نحوی در قرآن» اختصاص داده است. این کتاب یک اثر کاربردی است که به وسیله «محمدرضا الهی‌دوست»، «براتعلی حق‌شناس» و «روح‌الله واعظی» منتشر شده است و برای متخصصان رشته‌های تفسیر و علوم قرآن و همچنین دانشجویان و طلاب این رشته کاربرد دارد. در این پژوهش موارد کاربرد تضمین نحوی در قرآن گردآوری شده و تعداد ۲۴۴ آیه تضمین بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان استخراج شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب به معرفی کتاب «رویکردهای نوین در حدیث‌پژوهی شیعه» پرداخته است. این کتاب شامل 16 مقاله تخصصی در زمینه حدیث‌پژوهی شیعه است که از سوی جمعی از نویسندگان تالیف شده‌ است. گردآوری و تدوین کتاب نیز به همت «مرتضی سلمان‌نژاد» و «سیدمحمدهادی گرامی» صورت گرفته است. این کتاب در چهار بخش با مروری بر مطالعات میان‌رشته‌ای حدیث، به حدیث و تاریخ‌نگاری، اصالت‌سنجی و نقد بیرونی و موضوع فقه‌الحدیث و نقد درونی می‌پردازد.
ایبنا همچنین به دیدار آیت‌الله «مرتضی مقتدایی» با معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) و اعضای کمیته علمی، کمیته اجرایی و شورای سیاستگذاری نخستین همایش کتاب سال بانوان پرداخته است. دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در بخشی از صحبت‌های خود در این دیدار گفته است؛ «برخی نسبت به فعالیت‌ها و بودجه حوزه‌های علمیه از جمله حوزه‌های علمیه خواهران، انتقاد دارند که دلیل آن، این است که از این فعالیت‌ها اطلاع دقیقی ندارند».
دیدار دست‌اندرکاران نخستین همایش کتاب سال بانوان با آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خبر دیگر این خبرگزاری است. آیت‌الله مصباح یزدی در این دیدار گفته است؛ «باید اعتراف کنیم که متدینان ما نسبت به حقوق زنان اهتمام نداشتند».
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه از برگزاری درسگفتار رویکرد تمدن‌سازی در سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. این برنامه عصر روز دوشنبه 29 بهمن‌ماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha