راه‌اندازی مرکز گردشگری سلامت در مریوان
کد خبر: 3791336
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

راه‌اندازی مرکز گردشگری سلامت در مریوان

گروه اجتماعی- مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان گفت: با توجه به مجاورت استان کردستان با اقلیم کردستان و ظرفیت مرزی مریوان در تلاشیم با همکاری جهاددانشگاهی استان، مرکزی برای ساماندهی به امور گردشگری سلامت راه‌اندازی کنیم.

اشکان مزدگیر، مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: مجموعه فناوری بن یاخته‌های رویان از سال 84 شروع به فعالیت کرده و طی این مدت توانسته، تعداد استان‌های تحت پوشش خود را به 31 استان افزایش دهد و در کل کشور دفاتر نمایندگی جمع‌آوری خون بندناف را راه‌اندازی کند.
وی تعداد نمونه‌های ذخیره شده در سطح کشور را بیش از 100 هزار نمونه اعلام کرد و افزود: این تعداد نمونه در سال گذشته، 30 درصد رشد داشته و همچنین در این مدت 20 هزار قرارداد با خانواده های متقاضی استفاده از خون بند ناف منعقد شده است.
مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان، عنوان کرد: خدمات قابل ارائه در دفتر نمایندگی استان کردستان که از سال 88 راه اندازی شده، از رشد کیفی و کمی بسیار مناسبی برخوردار است.
وی حجم خون ذخیره شده در هر نمونه را به طور متوسط بین 95 تا 100 میلی لیتر ذکر کرد و ادامه داد: یکی از مهم ترین شاخص های کیفی ما حجم خون ذخیره شده است، که خوشبختانه این شاخص در کردستان از لحاظ کیفی و آمار، رشد مطلوبی داشته است.
مزدگیر، تعداد نمونه های ذخیره شده در کردستان را تا کنون 1000 نمونه اعلام و عنوان کرد: آمار کمی قراردادهای استان کردستان، طی سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و این روند طی امسال هم، از رشد مثبتی برخوردار بوده است.
وی گفت: ارائه خدمات بانک خون محیطی، از مهمترین خدمات رویان است، بسیاری از بیماران، بعد از شیمی درمانی به پیوند سلول های بنیادی خون ساز، نیازمند هستند که در این راستا، توسط شرکت فنآوری بن یاخته های رویان از سال 96، خدمات وسیعی در سراسر کشور ارائه می شود .
مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان افزود: در حال حاضر سالانه حدود 300 نفر از خدمات بانک خون محیطی بهره مند می شوند. در استان کردستان هم در صورت تمایل مراکز پیوند، می توانیم این خدمات را ارائه دهیم.
وی از اخذ مجوز از وزارت بهداشت، در زمینه تولید پانسمان های بیولوژیک مشتق از پرده آمینوتیک، خبر داد و گفت: این پانسمان بیشتر برای درمان سوختگی های درجه 2 و 3 در درمان زخم های پای دیابتی، برخی از جراحی های داخلی، جراحی های چشمی و بیماران پروانه ای قابل استفاده است.
مزدگیر عنوان کرد: بحث سلول درمانی از دیگر خدمات رویان است، در حال حاضر در پژوهشکده رویان در زمینه 19بیماری پژوهش را شروع کرده ایم و در 4 بیماری موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت شده ایم و در بیماری های قلبی، آرتروز، پوست و زیبایی مجوز گرفته ایم.
وی تعیین (HLA)یا مارکرهای ژنتیکی سطحی سلولی را از خدمات قابل توسعه در کردستان ذکر کرد و افزود: امید است بتوانیم این خدمات را در کردستان، با محوریت جهاددانشگاهی برای افراد نیازمند و متقاضی ارائه دهیم.
مدیر توسعه و تعالی بانک خون بند ناف رویان، تشریح کرد: در حال حاضر پژوهشگاه رویان از بیش از 42 کشور دنیا در راستای گردشگری سلامت مراجعه کننده دارد که بخش قابل توجهی از این بیماران از خاورمیانه و به ویژه کشور عراق و اقلیم کردستان هستند.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به مجاورت استان کردستان با اقلیم کردستان و ظرفیت مرزی موجود در مریوان، تلاش می کنیم در این شهرستان با همکاری جهاددانشگاهی استان، مرکزی برای ساماندهی به امور گردشگری سلامت راه اندازی کنیم، چرا که یکی از خدمات اصلی پژوهشگاه رویان ارائه خدمات در درمان ناباروری است و امیدواریم بتوانیم از طریق راه اندازی این مرکز، خدمات شایسته‌ای به بیماران کشور عراق ارئه دهیم.
انتهای پیام

captcha