رسیدن به عنوان خادمی قرآن، آغاز راه خدمتگزاری است/ اعطای لوح خادم قرآن به وزیر ارشاد
کد خبر: 3791352
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

رسیدن به عنوان خادمی قرآن، آغاز راه خدمتگزاری است/ اعطای لوح خادم قرآن به وزیر ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد در همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم اظهار کرد: بدون شک فرهیختگان حاضر در این جلسه با من هم‌رأی هستند که برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن آغاز خدمتگزاری مخلصانه در مرحله جدیدی است که پیش رو داریم.

رسیدن به عنوان خادمی قرآن، آغاز راه خدمتگزاری است/ اعطای لوح خادم قرآن به وزیر ارشاد

به گزارش ایکنا؛ بیست و سومین همایش تکریم خادمان قرآن کریم، امروز 29 بهمن‌‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، رحیم خاکی، قاری بین‌المللی و یکی از خادمان قرآنی برگزیده این دوره به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.

وی در ابتدا با طرح این سؤال که آیا باید برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن را آغاز خدمتگزاری به این کتاب مقدس و آموزه‌های متعالی آن قلمداد کنیم یا انجام خدمت، گفت: بدون شک فرهیختگان حاضر در این جلسه با من هم‌رأی هستند که بدون شک برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن و آویختن این لوح بر گردن، آغاز خدمتگزاری مخلصانه در مرحله جدیدی است که ما پیش رو داریم.
وی افزود: خدمت در این عرصه، خدمتگزاری بی‌چشم‌داشت و خالصانه، خدمت به خود در جهت شکوفا شدن و بهتر شدن، خدمت به ارزش‌های متعالی انسانی و دینی، خدمت به نشان دادن برجستگی‌های معارف اسلامی در سطح جهانی، در واقع خدمت به نماز و عدالت به عنوان دو شاخص اصلی در اسلام است.
فقهی‌زاده تصریح کرد: در دوره‌ای که ما بیش از پیش باید به دنبال عرضه برجستگی‌های موجود در اسلام باشیم، بر خود می‌بالیم که قرآن کریم قرن‌ها پیش به عنوان برترین آموزه‌ها و ارمغان‌های الهی از جانب خداوند متعال نازل شده است.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی از امام رضا(ع) که با واسطه از آیت‌الله‌العظمی سیستانی  شنیده است، اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در روایت شریفی می‌فرمایند «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَيُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَ»، مراد از «الناس» در این روایت شریف، همه مردم نیست، بلکه کسانی هستند که در جبهه رقیب با مکتب متعالی عترت طاهره قرار دارند. کسانی که به ظاهر دلداده ائمه نیستند و شاید به تعبیر امروزی‌ها، زاویه داشته باشند. اگر این معنا را مد نظر قرار دهیم که به نظر می‌رسد کاملاً صحیح و درست است، وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت(ع) و در دیدی کلان‌تر وظیفه دلدادگان قرآن کریم، عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن همان‌طور که هست، به جهانیان است.
وی با تأکید بر اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه با عنوان و چه بی‌عنوان در این چارچوب که نفس می‌کشیم، مبلغ قرآن کریم هستیم، گفت: شایسته است که در این مقام، نخست آموزه‌های الهی قرآن کریم و معارف متعالی مکتب اهل بیت را آن‌چنان که هست، پیراسته از خرافات و به دور از گزافه‌گویی‌ها در وجه رحمانی دین ببینیم و تلاش کنیم به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، این آموزه‌های متعالی را به دیگران عرضه کنیم. به آنچه عرضه می‌کنیم ببالیم و سر خودمان را بلند بگیریم، نه به چشمداشت نام و نان، بلکه افتخار کنیم که عملاً خادم قرآن کریم هستیم، اگرچه این عنوان پر افتخار را ظاهراَ نداشته باشیم.
فقهی‌زاده بیان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران که دستاورد خون شهیدان و مبتنی بر مبانی اصیل قرآن و معارف عترت طاهره شکل گرفته است، افتخار دارد که همه‌ساله در عمل به سنت نیکو و گران‌بار، در جستجوی خادمان بزرگوار قرآن کریم در حوزه‌های گوناگونی است که منشأ خدمات قابل توجهی شده‌اند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معتقدیم شمار خادمان قرآنی کریم بسیار بیش از آن چیزی است که در توان ما هست و در قوالب اداری و مدیریتی همه‌ساله توفیق شناسایی و معرفی آنها را به دست می‌آوریم. معتقدم دریافت عنوان خادم القرآن باید به مثابه عهدی تلقی شود که با خدا می‌بندیم. در آیه‌ای که در طلیعه سخنان خودم به آن اشاره کردم، برخی مفسران معتقد هستند شهید به معنای الگو است؛ در کنار معنای صحیحی که برای این آیه به معنای شاهد، قائل هستند.
فقهی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر با خدا عهد بسته‌ایم که در راه خدا آموزه‌های قرآن را تبلیغ و ترویج کنیم، توجه داشته باشیم که باید دمادم بر این عهد پافشاری کنیم، بصیرت بورزیم و هوشیاری دمادم داشته باشیم. این مسئولیت در وهله اول بر عهده عالمان و پرافتخارترین چهره‌هایی است که امروز در جامعه اسلامی به عنوان خادمان قرآن با آنها مواجه هستیم. ما در معاونت قرآن و عترت بر خود می‌بالیم که کوچکترین خادمان این عزیزان پرافتخار باشیم.

رونمایی از سامانه جامع قرآنی کشور

در ادامه این مراسم، از سامانه جامع قرآنی کشور رونمایی شد. این سامانه از برنامه‌های مصوب وزارت ارشاد و به استناد شرح وظایف سازمانی قرآن و عترت و برای ایجاد هم‌افزایی و ارائه خدمات مناسبت‌تر در حوزه قرآن و عترت راه‌اندازی شده است.
در بخش دیگری از این مراسم، از خادمان برگزیده این دوره تجلیل به عمل آمد و پس از آن، لوح خادمی قرآن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء شد. 

انتهای پیام

captcha