اخذ سند برای ۸۰ درصد از موقوفات تبریز
کد خبر: 3791399
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵

اخذ سند برای ۸۰ درصد از موقوفات تبریز

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف ناحیه یک تبریز، گفت: تاکنون برای بیش از ۸۰ درصد از موقوفه‌های تبریز سند اخذ شده و تلاش می‌شود در سال آینده برای ۱۰۰ درصد آن‌ها سند اخذ شود.

اخذ سند برای 80 درصد از موقوفه‌های تبریز

حجت‌الاسلام رضا جعفری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: سنت وقف از سنت‌های مفید جامعه بوده و در طول تاریخ پشتوانه مجامع علمی، مراکز دانشگاهی و طبی، امورات خیریه و مذهبی تا زمان پهلوی بود که در آن دوران متوقف و پس از پیروزی انقلاب دوباره احیا شد.
وی افزود: عمل به وقف تنها در زمان طاغوت عمل نمی‌شد و این سنت فلج شده بود در حالی که قبل از زمان پهلوی این کار سیر صعودی داشت و به نیات واقفان عمل می‌شد.
حجت‌الاسلام جعفری، با بیان اینکه موقوفات خواجه نصیر در قرن 4 در مراغه جزو قدیمی ترین موقوفات به یادگار مانده است، اظهار کرد: اوج موقوفه‌ها در تبریز با موقوفه‌های غازانیه آغاز می‌شود و یکی از بزرگترین و بی نظیرترین موقوفه‌های این شهر ربع رشیدی تبریز است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز، بیان کرد: موقوفه ربع رشیدی تنها موقوفه ای در ایران بوده که ثبت جهانی شده است و مانند آن نه احداث شده و نه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دوران صفویه اوج شکوفایی موقوفات و عمل به آن بود، ادامه داد: این عمل در دوران قاجاریه نیز ادامه یافت و موقوفات مسجد کبود یا مظفریه، قطعات بازار تبریز، کلکته چی، قائم مقام فراهانی، غلامحسین خان دنبلی، صادقیه و ظهیریه در آن دوران ها وقف شده است.
حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه فتوای شجاعانه امام راحل منشاء احیای موقوفات شد، افزود: خدمات این سازمان در 10 سال اخیر برای احیا، ساماندهی و شکوفایی موقوفات با زمان قبل از انقلاب که اصلا و بلکه با 30 سال گذشته و خدمات اوقاف در 4 و 5 سال اخیر در تبریز با 35 سال گذشته قابل مقایسه نیست.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز، یادآور شد: هم اکنون بیش از 14 سند و نسخه خطی مانند وقف نامه مسجد کبود، غیاث الدین حججی، عثمانی‌ها و قائم مقام فراهانی در تبریز جانمایی شده و این اسناد به عنوان سرمایه‌های میراثی و معنوی شهر سیر تاریخی آن را نشان می دهد.
حجت‌الاسلام جعفری، ادامه داد: تاکنون برای بیش از 80 درصد از موقوفه‌های تبریز سند اخذ شده و تلاش می شود در سال آینده برای 100 درصد آن‌ها سند اخذ شود.

انتهای پیام

captcha