مادری را باید از ام‌البنین(س) آموخت
کد خبر: 3791404
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

مادری را باید از ام‌البنین(س) آموخت

گروه معارف ــ باید مادری را از ام‌البنین(س) آموخت، زنی که با تمام وجود از فرزندان حضرت فاطمه(س) نگهداری و برایشان مادری کرد و آن چنان پسرانش را تربیت کرد که تا شهادت، دست از امام حسین(ع) برنداشتند.

مادری را باید از ام البنین(س) آموختتاریخ، نام مادران بسیاری را بر تارک خود دارند که هرکدام سمیل‌هایی از ایثار و ازخودگذشتگی هستند، مادرانی که فرزندانشان نام انسانیت را زنده کردند، انسانیتی که از تربیت این مادران سرچشمه می‌گیرد.
فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌البَنین، از همسران امام علی(ع) و از شخصیت‌های محترم نزد شیعیان است. پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع) با برادرش عقیل که در نسب‌شناسی عرب شهره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد، مشورت کرد و عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد که حضرت علی(ع) با او ازدواج کرد.
زمانی که به خانه آن حضرت آمد؛ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو در بستر بیماری بودند و او تمام مادریش را برای فرزندان فاطمه(س) نثار کرد تا غم بی‌مادری را از یاد ببرند.
در مورد زمان ازدواج امام علی(ع) با ام‌البنین اختلاف وجود دارد و در واقع تاریخ دقیقی در این مورد مطرح نشده است، همچنین در مورد اینکه او بعد از حضرت فاطمه(س) همسر دوم یا سوم امام بوده است نیز اختلاف وجود دارد اما در خصوص اینکه او قبل از ازدواج با حضرت علی(ع) و بعد از شهادت ایشان با شخص دیگری ازدواج نکرده است اختلافی وجود ندارد.
در روایات آمده است، بعد از گذشت مدتی از ازدواج ام‌البنین با حضرت علی(ع)، او از حضرت امیر خواست تا او را به نام فاطمه که نام اصلی او بود صدا نزنند تا مبادا خاطر فرزندان حضرت فاطمه(س) آزرده شود، از این رو امام علی(ع) او را ام‌البنین(مادر پسران) نامید.
ثمره این ازدواج ۴ پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان بود به همین دلیل او را ام‌البنین ‌نامیدند. او تمام مهر مادریش را نثار نوه‌های پیامبر(ص) کرد؛ تا جایی که فرزندانش نیز امام حسین(ع) را در کربلا تنها نگذاشتند.
به راستی که از چنین مادری باید فرزندی چون عباس(ع) زاده شود تا در وفاداری و ولایتمداری حرف اول را در صحرای کربلا بزند؛ شیر پسری‌ که تاریخ تا ابد به وفاداری او نخواهد دید.
تأثیر مادرانه‌های حضرت ام‌البنین(ع) باعث شد تا عباس(ع)، به برادرش امام حسین(ع) لبیک گفته و تا ابد آب فرات را شرمنده خود کند.
ايشان اين آموزش را به فرزندانش داده بود كه بچه‌های فاطمه(س) از شما برترند به همين دليل ابوالفضل(ع) امام حسين(ع) را «سيدی» به معنای «آقای من» خطاب می‌كرد. این شیوه تربیتی می‌‌تواند الگویی برای مادران امروز باشد تا فرزندان خود را اینگونه تربیت کرده و احترام را به آنان بیاموزند.
به راستی که باید مادری را از ام‌البنین(س) آموخت.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha