اندیشه اسلامی؛ الگویی برای اخلاقی‌ شدن سیاست در غرب
کد خبر: 3791417
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

اندیشه اسلامی؛ الگویی برای اخلاقی‌ شدن سیاست در غرب

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان گفت: اکثر کشورهای دنیا براساس سیاست سکولار عمل می‌کنند و عمده سیاست‌های آن‌ها نیز برهمین اساس است، با تبلیغ و ترویج اندیشه سیاسی اسلام شاید بتوان آن‌ها را ترغیب کرد که نظام‌هایی با مبنای اخلاق‌ بنیان‌گذاری کنند.

اندیشه اسلامی؛ الگویی برای اخلاقی شدن سیاست در غرب

محمدعلی بصیری، عضو هیئت‌‌ علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره رابطه اخلاق و سیاست اظهار کرد: اخلاق به دو قسمت تقسیم و از دو منبع ناشی می‌شود؛ یکی اخلاق نشئت گرفته از آموزه‌های وحیانی، متافیزیکی و آسمانی و دیگری اخلاق نشئت گرفته از تجربه‌های بشری و زمینی است.
وی با اشاره به مفهوم اخلاق در فلسفه غرب، افزود: در فلسفه غرب، به خصوص در چند قرن اخیر که به سمت اندیشه‌های سکولار پیش رفته است، اخلاق تجربی و زمینی نسبتاً جایگاه دارد. به همین دلیل در غرب اخلاق مبتنی بر مبانی متافیزیکی و وحیانی به صورت صددرصد نقش ندارد و کمرنگ است.
این عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: در اندیشه اسلامی بر ارزش‌ها و اخلاق تأکید می‌شود و بر همین اساس سیاست باید ابزار و تحت کنترل و مدیریت اخلاق باشد؛ به این معنا که نباید به هر قیمتی از سیاست برای قربانی کردن ارزش‌ها استفاده شود، ولی در سیاست جوامع غربی این رابطه معکوس است، یعنی اخلاق به منزله ابزار در دست سیاست قرار گرفته؛ تا جایی که اخلاق زیر پا گذاشته و قربانی می‌شود.
بصیری تصریح کرد: راه‌حل گذار از اخلاق سیاسی به سیاست اخلاقی، بازگشت به ادیان است که براساس آن عملکرد سیاست و ابزارهای سیاسی باید تابع و در خدمت ارزش‌های اخلاقی باشند. با نگاه سکولار اساس آن مبتنی بر سیاست و قدرت به هر قیمت است و معتقدند که همه چیز به منزله ابزار باید در خدمت سیاست باشد. نمی‌توان مسیر اخلاق متعالی را در زندگی بشر طی کرد.
وی ادامه داد: در سبک حکومتداری پیامبر(ص) و امام علی(ع) نیز محور اصلی اخلاق بود. در واقع سیاست ابزاری در خدمت عقاید و ارزش‌های اخلاقی بود. به همین دلیل در بسیاری از موارد سیاست و حتی منافع سیاسی قربانی می‌شد تا ارزش یک اصل اعتقادی حفظ شود؛ در حالی که در دنیای امروز عکس این قضیه اتفاق می‌افتد، یعنی اخلاق جزء کوچکی در دنیای سیاست غرب است و به راحتی برای استفاده از سیاست، ارزش‌ها و اصول اخلاقی قربانی و یا زیر پا گذاشته می‌شود.
این مدرس روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان اظهار کرد: اکثر کشورهای دنیا براساس سیاست سکولار عمل می‌کنند و عمده سیاست‌های آن‌ها نیز برهمین اساس است. با تبلیغ و ترویج اندیشه سیاسی اسلام شاید بتوان آن‌ها را ترغیب کرد که نظام‌هایی را بر مبنای اخلاق‌ بنیان‌گذاری و صلح و جنگ را براساس آن سازماندهی کرد.
انتهای پیام

captcha