رجوع به منش امام موسی صدر تنها راه نجات از بحران‌های کنونی است
کد خبر: 3791522
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
سیدمحمد بطحائی:

رجوع به منش امام موسی صدر تنها راه نجات از بحران‌های کنونی است

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت توجه به منش امام موسی صدر بیان کرد: امروز باید از منش تربیتی امام موسی صدر بهره بگیریم. این منش و سیره، که برگرفته از تعلیم و تربیت اسلامی است، تنها راه نجات ما برای عبور از بحران‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر»، امروز، 30 بهمن، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سالن همایش مدرسه دارالفنون برگزار شد.
سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، در این همایش بیان کرد: بنده توفیق نداشتم که خیلی با آثار امام موسی صدر آشنا باشم، اما در حد بضاعت توانستم بهره‌مند شوم. شاید اولین موضوعی که در سیره ایشان به نظر بنده تأثیرگذار بود و هست این است که امام صدر برداشتش از دین این بود که دین هدیه الهی است. این نگرش برای ما پندآموز است و در ایام و دوره جدیدی که دشمنی‌های دشمنان نیز به نام دین و با استفاده از دین و شمایل دین دقیقاً در جهت مقابله با دین است، به حوامع اسلامی ضربه می‌زند، باید به این نوع از نگاه توجه کنیم.
وی در ادامه افزود: نگاهی که به دین از منظر امام موسی صدر دریافت کردم، که شاید یکی از آموزه‌های تربیتی است، این است که دین در خدمت سعادت و تعالی بشر و رسیدن به افق‌های سعادت بشر از سوی خداوند هدیه شده و برگرفته از این نگاه امام موسی صدر است که آموزه‌های تربیتی که در منش و گفتار امام موسی صدر دریافت می‌شود، در آنها اجبار در تعلیم و تربیت جایی ندارد، چون تربیت یعنی هدایت بشر و انس و الفت او و متخلق شدن انسان به اخلاق الهی. در این مسیر حتماً اجبار و الزام و خشونت جایی ندارد. این موضوعی است که برای ما آموزش و پرورشی‌ها به منزله مصداقی از سیره امام موسی صدر پندآموز است.
بطحائی تصریح کرد: این مسئله همان چیزی است که امروز در جای جای نظام تحول مورد تأکید قرار گرفته است. استفاده از الگوهای تربیتی اصیل که بخش عمده‌ای از آن را در اسناد و مدارکی از شخصیت‌های برجسته‌ای مانند امام موسی صدر داریم، باید در این دوره بسیار پرآشوب در نظام آموزشی ما به جد مورد توجه عمیق قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: در مدرسه باید مراقب باشیم و باید بهره‌ زیادی از اصولی ببریم که مورد غفلت قرار گرفته یا اجازه پرداختن پیدا نکرده است. مدرسه در جایگاه خانه دانش‌آموزان و کارگاهی است که در این مدرسه مهارت‌های زندگی را تمرین می‌کنند. لذا باید از منش تربیتی امام موسی صدر بهره بگیریم. این منش و سیره که برگرفته از تعلیم و تربیت اسلامی است، تنها راه نجات ما برای عبور از بحران‌هایی است که در کشور وجود دارد.
انتهای پیام

 

captcha