آثار مثبت صداقت و راستی در معامله
کد خبر: 3791605
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

آثار مثبت صداقت و راستی در معامله

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی‎فقیه در لرستان صداقت و راستی را پایه و اساس هرگونه پیشرفت و رشد اقتصادی در جامعه دانست و گفت: صداقت و راستی در معامله سبب جلب اعتماد عمومی، برکت معامله و سود بیشتر خواهد شد.

آثار مثبت صداقت و راستی در معاملهآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با ضرورت رعایت صداقت در عرصه کار و تجارت، گفت: امروزه متاسفانه دروغ، سوگند دروغ، تقلب در عرصه اقتصاد رواج پیدا کرده که نتیجه آن شیوع معضلاتی نظیر: غش در معامله، کم‌فروشی، عدم ثبات نرخ‌ها و ... شده که همه این‌ها از گناهان کبیره است.
وی با بیان این‌که رعایت صداقت در عرصه کار و تجارت، همیشه حاکی از این امر است که انسان به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد و مشتری خوشحال و راضی خواهد بود و برای همیشه اعتماد خواهد کرد و محبت اجتماعی افزایش پیدا می‎کند، افزود: هر آن‌چه را که دین اسلام به آن توصیه و تاکید نموده است، یقیناً آثار مثبت و مفیدی برای شخص و اجتماع دارد؛ صداقت و راستی در معامله نیز اثرات مثبت فراوانی دارد که ازجمله این‌که صداقت و راستی سبب جلب اعتماد عمومی، برکت معامله و سود بیشتر خواهد شد، پایه و اساس هرگونه پیشرفت و رشد اقتصادی در جامعه از صداقت و راستی است، صداقت و راستی به انسان آبرو و شخصیت می‎دهد و در مقابل، دروغ و تقلب، مایه رسوایی و بی‎آبرویی است. همچنین صداقت و راستی موجب نجات و رستگاری و صفا و صمیمیت است.

مصادیق تقلب و غش در معامله

این مفسر قرآن‌کریم در رابطه‌با انواع تقلب و غش در معامله، گفت: از مصادیق تقلب و غش در معامله می‎توان به مخلوط کردن آب در شیر، فروش کالا در سایه و تاریکی یا نور، مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد، متفاوت بودن رو و زیر جنس، مخفی داشتن عیب جنس، جنس را به جنس دیگر وانمود دادن اشاره کرد که همه این موارد، در اسلام نهی شده و تحصیل مال از این راه‌ها ممنوع و حرام و معامله آن هم باطل است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در آیات و روایات و سیره معصومین(ع) آموزش و یادگیری احکام شرعی اقتصادی پیش از ورود به عرصه کسب و کار، بسیار مورد سفارش قرار گرفته تا جایی‎که گفته شده «اول یادگیری احکام، سپس پرداختن به تجارت»، اظهارکرد: آشنایی با احکام شرعی اقتصادی لازمه فعالیت اقتصادی سالم و موفق است.اصولاً اقتصاد وقتی رونق می‎گیرد که با معرفت و آگاهی همه‌جانبه باشد؛ چه‌بسا عدم آگاهی و آشنایی با احکام فقهی اقتصادی باعث ابتلای ناخواسته افراد به خطا و گناه شود.
وی افزود: از نظر اسلام شناخت حلال و حرام، معرفت معاملات صحیح از فاسد، دانستن شرایط معامله هم‌چنین شرایط ثمن از مثمن(عوضین) بایع و مشتری(متبایعین) و سایر احکام اقتصادی لازم و ضروری است.چه این‌که وارد شدن در هر عرصه‌ای نیازمند به آگاهی و معرفت آن رشته است.
آیت‌الله میرعمادی با یادآوری این‌که از اصول اخلاقی اقتصادی آن است کسی‎که می‎خواهد به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد قبل از آن باید احکام شرعی اقتصادی مورد نیاز را یاد بگیرد، ادامه داد: در تاریخ امده است: «شخصی به محضر امیرالمؤمنین علی(ع) آمد و عرض کرد: می‎خواهم به کار تجارت بپردازم.حضرت فرمود: آیا احکام تجارت را یاد گرفتی؟ آن شخص گفت: بعداً یاد می‎گیرم. حضرت فرمود: وای بر توف اول احکام فقهی معاملات را یاد بگیر سپس به تجارت بپرداز؛ پس همانا کسی‎که خرید و فروش کند و از حلال و حرام سؤال نکند، در ورطه ربا افتاده است».(مستدرک الوسائل، ج 13، ص 247)
وی یادآور شد: بنابراین اولین وظیفه هر مسلمانی که به کسب و کار و تجارت و فعالیت اقتصادی می‎پردازد، آن است که احکام شرعی اقتصادی مورد نیاز را یاد بگیرد تا معامله به‌صورت صحیح انجام بگیرد و اموالی را که از این راه به دست می‎آید، حلال باشد و بتواند در آن تصرف کند هم‌چنین در باتلاق ربا و دیگر محرمات الهی فرو نرود.کمااینکه امام صادق(ع) فرموده است: «هر کس می‎خواهد تجارت و کاسبی کند، باید احکام دین را بیاموزد تا حلال و حرام را بشناسد؛ هر کس احکام دین را فرا نگیرد و به تجارت بپردازد، به شبهات و هلاکت گرفتار می‎آید».((وسائل الشیعه، ج 17، ص 382)

انتهای پیام

captcha