آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد در گفتوگو با ایکنا از لرستان، به رابطه گناه و دوری از یاد خدا اشاره کرد و گفت: یکیاز مهمترین موانع رشد اقتصادی، گناه و دوری از یاد خداست.
وی با بیان اینکه گناه آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان میگذرد، افزود: یکیاز آثار مهمی که گناه در زندگی انسان میگذارد از بین رفتن نعمتهایی است که خداوند متعال به انسان عطا فرموده است.
گناه، مانع رشد اقتصادی است
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه گناه، مانع رشد انسان در تمام جنبهها بهویژه مانع رشد اقتصادی است، ادامه داد: امام علی(ع) فرموده است: «به خدا قسم هیچ ملتی از آغوش ناز و نعمت زندگی گرفته نشد، مگر بهواسطه گناهانی که مرتکب شدند؛ زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمیدارد.(نهجالبلاغه، خطبه 178)
این مفسر قرآنکریم ادامه داد: خدای متعال در قرآن کریم یک نمونه عینی ذکر میکند که گناه، مانع رشد اقتصادی است و در آیه 112 سوره نحل با این مضمون «وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ » فرموده است: «و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان میرسيد پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم بهسزاى آنچه انجام میدادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد».
وی ادامه داد: در این آیه شریفه، نکات فراوانی وجود دارد ازجمله: امام صادق(ع) فرمود: «این شهر، مربوط به گروهی از بنیاسرائیل بوده که زندگی مرفهای داشتند؛ لیکن بر اثر گناه و کفران نعمت دچار رکود اقتصادی شدند تا جاییکه مجبور شدند غذاهای آلوده را بخورند.خداوند این قریه را مثال زد تا درس عبرتی برای همگان باشد».(تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 91)
نماینده ولیفقیه در لرستان اضافه کرد: از این آیه شریفه استفاده میشود که ساکنان این شهر هم از امنیت پایدار بهرهمند بودند و هم از رشد و وفور اقتصادی؛ اما وقتی گناه کردند و کفران نعمت نمودند، هم ناامنی به سراغشان آمد و هم دچار ترس شدند و هم به فقر و رکود اقتصادی مبتلا گشتند.
زوال نعمت
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه روایات فراوانی داریم که دلالت میکند گناه و دوری از یاد خدا موجب زوال نعمت میشود، اضافه کرد: امام علی(ع) فرموده است: «سبب از بین رفتن نعمتها، کفران نعمت است».(غررالحکم، ص 323) و امام صادق(ع) فرموده است: «همانا انسان گناهی را مرتکب میشود با آن گناه رزق و روزی او دفع میشود (و دچار رکود اقتصادی میگردد)».(کافی، ج 2، ص 96).
وی گفت: یکیاز سنتهای الهی آن است که رشد اقتصادی، مشروط به دوری از گناه و رعایت ایمان و تقوا است؛ خدای متعال در آیه 96 سوره اعراف با این مضمون «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ» در این رابطه فرموده است: «و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان میگشوديم ولى تكذيب كردند پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم».
امام جمعه خرمآباد گفت: قرآن، ایمان و تقوا را عامل رشد اقتصادی میداند و در مقابل، کفران نعمت و اعراض از خدا، طغیان، ظلم و ستم، خوردن مال دیگران، اسراف، کمکاری، بداخلاقی و ... را مانع رشد اقتصادی میداند.
رابطه تقوا با رشد اقتصادی
وی افزود: بر اساس آیات قرآن یک رابطه عمیقی بین گناه و کفران نعمت با رکود اقتصادی و بین ایمان و تقوا و یاد خدا با رشد اقتصادی وجود دارد.اگر در جامعهای گناه صورت گیرد، برکت از اقتصاد و زندگی آن جامعه برداشته میشود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فقر اقتصادی و ناامنی اجتماعی، از نشانههای بیاعتنایی جامعه به ارزشهای دینی است، گفت: آیه 96 سوره اعراف و 112 سوره نحل درس عبرت و هشداری است برای همه افراد و ملتهایی که غرق در نعمتهای الهی هستند، لیکن با کفران نعمت و دوری از یاد خدا و با اسراف و تبذیر گرفتار فقر و فلاکت میشوند.همچنین هشداری است به آنها که همیشه نیمی از غذای اضافی خود را به زبالهدانها میریزند و هشداری است به آنها که برای سفرهای که سه یا چهار نفر میهمان بر سر آن دعوت شده است، معادل غذای بیست نفر از غذاهای رنگین تهیه میبینند و حتی باقیمانده آنرا به مصرف انسانهای گرسنه نمیرسانند و هشداری است برای کسانیکه اسراف و ریخت و پاش میکنند و این عمل را برای خود فخر میدانند.
انتهای پیام