ثبت ۴۸۶ وقف در کارنامه چهل‌ساله اوقاف نیشابور
کد خبر: 3791632
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

ثبت ۴۸۶ وقف در کارنامه چهل‌ساله اوقاف نیشابور

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور گفت: ۴۸۶ وقف از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون توسط خیران نیشابوری به ثبت رسیده است.

ثبت 486 وقف در کارنامه چهل ساله اوقاف نیشابورحجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: از شاخص‌ترین کارهای صورت گرفته در سازمان اوقاف جهت جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی از موقوفات ثبت اطلاعات دقیق موقعیت مکانی اراضی و املاک موقوفه یعنی (GIS) و همچنین ثبت اطلاعات پایه رقبات است.
وی در خصوص تعداد موقوفات ثبت شده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون گفت: طی گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب 486 وقف جدید در این شهرستان با نیات مختلف به ثبت رسیده است.
خلیلی راه‌اندازی 6 دفتر مشاوره وقف در راستای ترویج فرهنگ وقف با نیات مورد نیاز جامعه را از جمله اقدامات اوقاف در سال‌های اخیر عنوان کرد.

نقش موقوفات در اشتغالزایی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور ابراز کرد: موقوفات و بقاع متبرکه به عنوان یک موتور محرکه اقتصاد موجب اشتغال زایی مستقیم وغیر مستقیم در سطح شهرستان شده‌اند که در هر موقوفه چندین نفر به صورت مستقیم یاغیرمستقیم مشغول به کار است.
وی اضافه کرد: اشتغال زایی غیرمستقیم با توجه به حجم عملیات عمرانی در بقاع متبرکه 30هزار نفر و اشتغالزایی مستقیم در بقاع متبرکه بیش از 6 هزار است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور تصریح کرد: از مهمترین دستاوردهای سازمان اوقاف در راستای جلب نظر آحاد جامعه واطمینان افزایی به حوزه وقف شفافیت مالی در این دستگاه است.
خلیلی مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه را ثبت دقیق اطلاعات موقوفات، رقبات مرتبط و ارزش گذاری آنها و اخذ اجاره عادلانه با رعایت حقوق مستاجرین وموقوف علیهم ،بازخوانی تمام وقف نامه ها، تعیین سهم هرنیت و تعریف درصد مرتبط با آن ازکل درآمد به گونه‌ای که با واریز درآمد هرموقوفه میزان مبلغ هرنیت درسرفصل مرتبط باآن ذخیره می‌شود برشمرد.
وی ادامه داد: هزینه درآمد موقوفه مطابق نیت در هر سرفصل با ارائه فاکتورهای مرتبط و پس از چند مرحله تایید در شهرستان و استان و برخی موقوفات تارده سازمان که کاری کم نظیر می باشد و در پایان هر سال اسناد مالی تمام موقوفات مورد رسیدگی قرارگرفته ومفاصاحساب صادر می گردد که مورد تایید مراجع ذی صلاح اداری وقضایی می باشد که قبل از راه اندازی سامانه جامع موقوفات ارائه گزارش شفاف مالی از عملکرد موقوفات غیر ممکن بود.

فعالیت ۴۳ مربی نیشابوری در طرح ملی حفظ قرآن کریم
وی در خصوص  فعالیت‌های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور اظهار کرد: مرکز فرهنگی و قرآنی قمر بنی هاشم(ع) شهرستان نیشابور در سال 90 تاسیس شده و تاکنون 2000 گواهی پایان دوره صادر شده، ضمن اینکه این مرکز نقش عمده‌ای در پر کردن ساعات اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارد به گونه‌ای که در تابستان گذشته بیش از 1050 نفر قرآن آموز در این مرکز مشغول به فراگیری علوم قرآن بودند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در خصوص طرح‌های فرهنگی اوقاف در مناسبت‌های مختلف عنوان کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، ولایت علوی و اکمال دین نبوی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، مهر تحصیلی، پیوند آسمانی و... از جمله طرح‌هایی است که در بقاع متبرکه در مناسبت‌های ملی و مذهبی اجرا می‌شود.

انتهای پیام

captcha