پرداختن مستمر به فرهنگ عاشورا مورد توجه متولیان فرهنگی جامعه باشد
کد خبر: 3791749
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
عیسی علیزاده:

پرداختن مستمر به فرهنگ عاشورا مورد توجه متولیان فرهنگی جامعه باشد

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، عاشورا را عرصه تجلی متعالی‌ترین هنر‌های انسانی در حوزه ایثار، اخلاق و مقاومت دانست و گفت: پرداختن مستمر به فرهنگ عاشورایی و تعمیق آن در میان نسل‌های بعدی، حتی بیش از آنکه مسئولیتی دینی تلقی شود،‌ باید به عنوان مسئولیتی اجتماعی و ملی مورد توجه متولیان و دلسوزان فرهنگی جامعه قرار گیرد.

فرهنگ عاشورا؛ دانشگاه تربیت انسان‌های حق‌طلببه گزارش ایکنا از زنجان، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، 30 بهمن‌ماه در آیین اختتامیه «سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان» که در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: سوگواره میعادگاه عاشورایی دانشجویان در سال ۹۳ به‌عنوان یکی از  برنامه‌های کلان فرهنگی جهاددانشگاهی برای تحقق الگوی شایسته دانشجویی در معاونت فرهنگی بنا نهاده شد.
وی ادامه داد: با برگزاری این سوگواره سعی شده تا با تشویق دانشجویان به تفکر و خلق آثار فاخر در جهت تعمیق باورهای دینی گامی هرچند کوچک برداشته شود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: عاشورا صحنه هنرنمایی و عرصه تجلی متعالی‌ترین هنرهای انسانی در حوزه ایثار، اخلاق و مقاومت است و شاید رمز ماندگاری این حرکت بی‌بدیل در طول اعصار گذشته، استفاده از زبان هنر برای معرفی این حرکت سرنوشت‌ساز تاریخی است.
وی افزود: این رویداد ملی که امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره آن هستیم بیش از آنکه خود یک رقابت فرهنگی باشد، اجتماع و میعادگاهی برای علاقه‌مندان نهضت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و می‌کوشد تا جوانان این مرز و بوم و تشنگان حق و حقیقت را با زوایای مختلف این حرکت فرهنگی و با بهره‌گیری از ذوق و خلاقیت هنری آشنا سازد.
علیزاده با بیان اینکه در طول قرن‌های متمادی، فرهنگ متعالی عاشورا، عامل هویت‌بخشی و مقاومت‌پذیری جامعه، در فراز و نشیب‌های تاریخی بوده است، تصریح کرد: این دانشگاه بزرگ در طول تاریخ انسان‌های حق‌طلب و عدالت‌جوی فراوانی را تربیت کرده است.
این مسئول ادامه داد: از این منظر، پرداختن مستمر به فرهنگ عاشورایی و تعمیق آن در میان نسل‌های بعدی، حتی بیش از آنکه وظیفه و مسئولیتی دینی تلقی شود،‌ باید به عنوان مسئولیتی اجتماعی و ملی مورد توجه متولیان و دلسوزان فرهنگی جامعه قرار گیرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یادآور شد: مایه مباهات است که در چهار دوره فعالیت این رویداد ملی، دبیرخانه آن با جمع‌آوری بیش از ۱۵ هزار اثر دانشجویی، مرتبط با فرهنگ عاشورا در بخش‌های مختلف هنری و ادبی، گنجینه ارزشمندی از روایت ایستادگی و دلدادگی مردمان این مرز و بوم فراهم آورده است.
وی بیان کرد: چاپ چهار جلد کتاب، تولید سه مجموعه نمایشگاهی و انتشار مجموعه چندرسانه‌ای از جمله محصولات فرهنگی است که از میان آثار فاخر این رویداد ملی به جامعه عرضه شده است. همچنین باید حسن‌نظر و نگاه عمیق سیاست‌گذاران این رویداد را به خاطر انتخاب زنجان که پایتخت شور و شعور حسینی است، به عنوان دبیرخانه دائمی این حرکت ارزشی ستود.
انتهای پیام
captcha