انجمن خادمان قرآن از مشکلات جامعه موضع‌گیری کند
کد خبر: 3791785
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
عباس سلیمی:

انجمن خادمان قرآن از مشکلات جامعه موضع‌گیری کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت امنای انجمن خادمان قرآن ضمن برشمردن برخی آسیب‌ها که ممکن است خادمان قرآن را تهدید کند، گفت: موضع‌گیری‌های چنین انجمنی درباره مواقع حساس انقلاب و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و... با برخی جریانات، که به دنبال اغراض سیاسی خود هستند، بسیار تفاوت خواهد داشت.

آسیب‌هایی که خادمان قرآن باید از آن دوری کنند / موضع‌گیری‌هایی که می‌تواند ارزشمند باشد / تأکید بر حضور پررنگ‌تر بانوان در انجمن خادمان

عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه فلسفه شکل‌گیری انجمن خادمان قرآن و انتخاب برخی افراد و نخبگان به عنوان خادم، متضمن فرمایش نبوی است، گفت: پیامبر(ص) فرموده است: «فمن وَقَّرَ القرآن فقد وَقّر اللّه» یعنی کسی که قرآن را تکریم کند، خدا را بزرگ شمرده است. در بیانات و فرمایشات دیگر نیز هست که حقوق اهل قرآن را کوچک نشمارید و اهالی قرآن را تکریم کنید.
وی افزود: نباید یادمان برود تمامی افرادی که در این کشور عاشقانه قرآن را دوست دارند و هر کدام به شکلی در مسیر ترویج فرهنگ قرآن و پاسداری از حریم آن خدمت می‌کنند، خادم قرآن هستند، اما افرادی که این گونه انتخاب می‌شوند، انتخابی رسمی و نمادین است. ممکن است برخی فکر کنند، زمانی که فرد عنوان خادم القرآن را دریافت کرد، حکم افراد بازنشسته‌ای را پیدا می‌کنند که از خدمات آنها تجلیل شده است و باید به گوشه‌ای بروند و بنشینند.
این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه هدف انجمن چیزی غیر از این است، به سابقه اندک انجمن خادمان قرآن اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من جلسه انجمن خادمان قرآن که طی دو روز برگزار شد، در نوع خود اولین جلسه‌ای بود که ده‌ها استاد و مربی و نخبه قرآنی در یک فضای بسیار صمیمی و دوستانه نشستند، نقد و بررسی کردند و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جلساتی می‌تواند طلیعه خوبی برای رشد و تعالی این حرکت باشد، گفت: امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و ما بتوانیم به شکل منطقی، هم با حقوق، امکانات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در جامعه قرآنی آشنا شویم و هم اینکه محدودیت‌ها و محذورات را درک کنیم. یعنی جایگاه حقیقی و اصلی خود را بشناسیم و بدانیم در کدام موقعیت به سر می‌بریم و چه وظایف و مسئولیت‌هایی داریم.
سلیمی با بیان اینکه در صدر اهداف تشکیل انجمن خادمان قرآن، بحث ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی قرار دارد، گفت: حتی اگر هیچ هدف دیگری غیر از این هدف وجود نداشته باشد، همین یک هدف بسیار مهم و کافی خواهد بود. ترویج و توسعه فرهنگ حیات‌بخش قرآن کریم همان کاری است که پیامبر اکرم(ص) در امتداد مأموریت سایر پیامبران انجام داده بودند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید این مسئله را جدی بگیریم، افزود: علاوه بر حمایت‌هایی که وزارت ارشاد داشته و انصافاً خوب هم بوده است، سایر نهادهای قرآنی و فرهنگی هم به کمک و یاری این حرکت بیایند. هرچند اعتقاد دارم حمایت‌های مادی و معنوی زیادی انجام نمی‌شود، باید مراقب این آفت بود که یک استاد و مربی قرآن زمانی که به عنوان خادم قرآن معرفی می‌شود، تصور نکند که آنچه حمایت‌های مادی و معنوی این کشور است به طرف او سرازیر شود. خادمان قرآن مانند سایر مردم هستند؛ خادم قرآن یعنی کسی که خدمتگزار قرآن و اهالی نظام قرآن باشد. خادم قرآن باید دنبال این باشد که همه بایدها و نبایدها و ارزش‌های قرآنی در جامعه محقق شود. چارچوبی که به عنوان پیش‌نویس تهیه شده است، حاصل زحمات دوستان است و یقین دارم ان شاالله این حرکت آغاز کار است و می‌تواند در آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب نوید شرایط بهتر و پربرکت‌تری را بدهد.
سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که خادمان قرآن باید از چه آسیب و آفتی که احتمال دارد آنها را تهدید کند، دوری کنند، گفت: خودپسندی و اختلاف می‌تواند خادمان را تهدید کند، اول اینکه گرفتار خودپسندی نشوند و فکر نکنند در این زمان که خادم قرآن شده‌اند، دچار غرور شوند، در ادامه نیز باید به بحث اختلاف توجه کرده و از آن دوری کنند.
وی اظهار کرد: وقتی حدود 120 استاد قرآن که هر کدام برای خود صاحب‌نظر بوده و مکتب و دیدگاهی دارند، می‌توانند چند روز کنار هم بنشینند و در مورد مسائل مختلف نظر بدهند بسیار خوشحال‌کننده است. این هم‌اندیشی و هم‌فکری‌های به دور از اختلافات ریشه‌ای، می‌تواند مجموعه این افکار و تجاربی که در خدمت قرآن است در موضع‌گیری‌هایی که در رابطه با پیشرفت کشور و خدمت به ملت موثر است به کار گرفته شود. یعنی اگر مثلاً این انجمن در رابطه با مواقع حساس انقلاب و در رابطه با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و... مبادرت به صدور یک بیانیه مبتنی بر تقوا داشته باشد، بسیار عالی و ارزشمند خواهد بود و با برخی جریانات که دنبال اغراض سیاسی خود هستند، بسیار تفاوت خواهد داشت.
سلیمی با تأکید بر اینکه باید طهارت، پاکی و تقدس این حرکت حفظ شود، بیان کرد: باید یک اراده جمعی وجود داشته باشد تا از این خادمان قرآن حمایت‌های لازم صورت گیرد.
سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد کم بودن تعداد قاریان و حافظان در مجامع تخصصی انجمن خادمان قرآن در عین اینکه این دو قشر نماد ظاهری فعالیت‌های قرآنی هستند و تعدادشان بیشتر از سایر رشته‌ها نیز هست، گفت: من چنین نگاهی را ناشی از یک برداشت و نگاه اشتباه می‌دانم. با توجه به اینکه اغلب دوستان اهل اخلاص هستند، فکر می‌کنند نباید کارها در ظاهر صورت بگیرد. در حالی که در شرایط ارتباطات امروزی، به ویژه در بحث شبکه‌های مجازی این دیدگاه درست نیست. ما می‌توانیم با رعایت اخلاص این موارد را عرضه و بیان کنیم و بگوییم این جامعه پویا و زنده است. البته به این سادگی‌ها نیست.
عضو هیئت امنای انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه افراد یا نباید وارد این صحنه شوند یا اگر وارد شدند باید بسیار آگاه باشند، گفت: ممکن است در جریانات دیگری که در فضای مجازی بسیار فعال هستند، هزاران لغزش و اشتباه وجود داشته باشد، اما از ما قرآنیان نمی‌پسندند، لذا باید آگاه باشیم؛ چراکه به شدت رصد می‌شویم و اگر اشتباهی صورت گیرد مخالفان، آن را با تمام دین و نظام تسویه می‌کنند. لذا من اعتقاد دارم افراد یا نباید وارد شوند یا اگر وارد شدند با مراقبت قدم از قدم بردارند و همانگونه که قرآن گفته است، حرکت کنند آن زمان آثار، بسیار پربرکت خواهد بود.
سلیمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تعداد بانوان نسبت به آقایان در جمع خادمان قرآن کریم کم است در عین اینکه حضور آنها در این عرصه بسیار بیشتر است؟ گفت: این نگاهی است که از نظر تاریخی باید اصلاح شود. اتفاقاً در واقع مطلب قضیه برعکس است و اگر نگاهی به این جریانات داشته باشید متوجه حضور پررنگ‌تر بانوان نسبت به آقایان خواهید شد، بنابر این باید زمینه مهیا شود تا بانوان بتوانند حضور بیشتری در بین خادمان قرآن داشته باشند. ما باید حضور و مشارکت آنها را بپذیریم که همه اینها در گرو رشد فرهنگی و اجتماعی است.

انتهای پیام 

captcha