حکومت اسلامی؛ مهم‌ترین مجری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
کد خبر: 3791795
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

حکومت اسلامی؛ مهم‌ترین مجری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

گروه اجتماعی- مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: آحاد مسلمین در جامعه اسلامی باید مراقب رفتار خود و دیگران در جامعه باشند با اینحال، جامعه اسلامی نیازمند گروه خاصی است که امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند که این افراد باید از سوی حکومت اسلامی تعیین و حمایت شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مختاری‌بنی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: خداوند متعال انسان را اجتماعی خلق کرده و ضرورسی است که بایسته‌ها و نبایسته‌ها را در جامعه مدنی کنترل کرد، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر نقش اساسی در نیل انسان‌ها و جامعه به سوی سعادت و خیر دارد
وی با بیان اینکه قرآن بهترین نسخه شفابخش انسان و جوامع است، تصریح کرد: تمام معروفات و منکرات در کلام وحی به صراحت معرفی شده که با توجه به نیاز جوامع بشری، همواره خیرخواه و راهنمای انسان‌ها به سمت سعادت است.
این کارشناس دینی در استان در بیان ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در کلام ائمه‌اطهار(ع)، گفت: در حدیث نبوی داریم که می‌فرماید: « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته، همه شما سرپرست و نگهدارنده یکدیگر و مسئول اداره آنچه در اختیار خود دارید، هستید» و اشاره به این مطلب دارد که در یک جامعه، همه مردم در کنار هم و در قبال یکدیگر مسئول هستند.
وی با اشاره به اینکه آحاد مسلمین در جامعه اسلامی باید مراقب رفتار خود و دیگران در جامعه باشند، تأکید کرد: با اینحال جامعه نیازمند گروه خاصی است که امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند که این افراد باید از سوی حکومت اسلامی تعیین شوند.
حجت‌الاسلام مختاری افزود: این افراد باید دارای قدرت اجرایی و تخصص لازم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فراتر از حد لسانی و به صورت قهری و تنبیهی باشند، بنابراین خود حکومت اسلامی می‌تواند برای ایجاد نظم و جلوگیری از هرج و مرج، نقش اساسی را ایفا کند.
وی در خصوص نقش روحانیان در امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: همان گونه که اشاره شد، امر به معروف و نهی از منکر به عهده آحاد مردم است و همه باید احساس مسئولیت کنند، اما روحانیان به دلیل دارا بودن آگاهی و علم و به سبب تخصص و رسالتی که در راستای وعظ و نصیحت مردم دارند، وظیفه خاصی در این امر دارا هستند.
این کارشناس دینی در بیان خصوصیات شاخص فرد آمر به معروف و ناهی از منکر، بیان کرد: نخستین شرط لازم برای این افراد داشتن علم و آگاهی از دین و معارف و احکام و اخلاق است و در عین حال باید با نیت خیرخواهی وارد عمل شوند و خواهان خیر و خوبی فرد هدایت شونده باشد.
وی آگاه بودن آمر به معروف و ناهی از منکر به اصول روانشناسی و موقعیت‌شناسی را از دیگر شرایط لازم برای این افراد برشمرد و بیان کرد: مقتضای حال افراد هدایت شونده مهم است و موقعیت‌سنجی در این امر بسیار ضروری و مهم است.
حجت‌الاسلام مختاری در بیان خصوصیت‌های اخلاقی آمر به معروف و ناهی از منکر، گفت: حلم، صبر، دلسوزی، حسن سابقه در نزد عموم مردم، انتقادپذیر بودن و اخلاص در عمل، از مهم‌ترین ویژگی‌های امرکننده به معروف و نهی‌کننده از منکر است.
مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان اضافه کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند باید ظاهری آراسته‌ داشته باشد، کمتر با مردم بحث و مناظره کند، در کار خود تنها رضای خداوند را در نظر بگیرد و از هوا و هوس شیطانی پرهیز کند.
وی با اشاره به تلاش دشمنان بشریت و دشمنان اسلام که با ظرافت و قوت تمام برای اختلاف افکنی و تشتت و رواج بی‌اخلاقی تلاش می‌کنند، بیان کرد: در جبهه مقابل این دشمنان امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر وظیفه سنگینی دارد و باید بتواند تا حد توان، این دسیسه‌ها را خنثی کند.
حجت‌الاسلام مختاری با تأکید بر نقش تعیین‌کننده رسانه‎‌ها و به ویژه فضای مجازی، افزود: افرادی که در عرصه اجرا و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر حضور دارند باید علم و آگاهی وافی و کافی بر فضای مجازی داشته باشند و بتوانند از این فضای مثبت و تأثیرگذار در جهت پیشبرد امورشان بهره بگیرند.
وی ادامه داد: امروزه جهان از حد یک دهکده جهانی هم کوچک‌تر شده و به آسانی در دست همه جوانان که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، قرار دارد و باید بتوان با خلاقیت و ظرافت از این فضا برای اشاعه و اجرای امر به معروف و نهی از منکر بهره جست.

انتهای پیام

captcha