تربیت قرآنی کودکان، راهی که از عمل درست والدین می‌گذرد
کد خبر: 3791836
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

تربیت قرآنی کودکان، راهی که از عمل درست والدین می‌گذرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کارشناس علوم قرآن و حدیث با اشاره به راه درست تربیت قرآنی کودکان، گفت: در درجه اول کودک به والدین خود نگاه می‌کند و وقتی ببیند پدر و مادرش با احترام قرآن را قرائت می‌کنند و البته محبت آنان را نیز در کنار قرآن دریافت می‌کند، بسیار در تربیت کودک تأثیر دارد.

راه درست تربیتی قرآنی کودکان، التزام والدین در عمل به مفاهیم قرآن استسمیه باقری‌نژاد، کارشناس علوم قرآن و حدیث خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: والدینم من را از کودکی به کلاس‌های قرآن می‌بردند و درصدد آشنایی من با آموزش‌های قرآنی بودند.

وی با بیان اینکه برای حفظ قرآن، از بیست سالگی به حوزه حفظ قرآنی وارد شدم، افزود: قرآن کلیات زندگی بشر را نشان می‌دهد و توجه عمیق به آن، سعادت دنیوی و اخروی را در پی دارد به طوری که بیماری نفس انسان را شفا می‌دهد.

این مربی قرآن با اشاره به اینکه قرائت قرآن آرامش روحی را به‌دنبال دارد، افزود: آشنایی با مفاهیم قرآنی، آموزش صبر و استقامت را به انسان می‌دهد.

باقری‌نژاد ادامه داد: فرد با ورود به حوزه حفظ، مرتب باید قرآن را بخواند و همین امر باعث می‌شود که انسان از روزمرگی‌های دنیوی خارج شده و از غفلت جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به راه ترویج فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: قرآن شعار اسلام است و در همه مکان‌ها باید با صدای بلند تلاوت شود.

راه‌های جذب کودکان به قرآن
این کارشناس علوم قرآن و حدیث با اشاره به اینکه هر فردی در هر قسمتی فعالیت می‌کند می‌تواند فعالیت قرآنی داشته باشد، تصریح کرد: ایجاد و برگزاری مسابقات و تشویق و هدیه به کودکان از عوامل تشویق کودکان به سمت مفاهیم قرآنی است.

باقری‌نژاد ادامه داد: در برگزاری کلاس‌های آموزشی باید جذابیت و آسان آموزی را درنظر داشت به طوری که به‌گونه‌ای به فرد القا نشود که آموزش قرآن مشکل است.

وی افزود: اگر مخاطب کودک است، مربی می‌تواند تمام قواعد قرآنی را با مثال‌های ملموس، داستان و بازی آموزش دهد که این امر نقش بسزایی در یادگیری خواهد داشت.

این مربی قرآن با اشاره به راه درست تربیت قرآنی کودکان، اظهار کرد: در درجه اول کودک به والدین خود نگاه می‌کند و وقتی ببیند پدر و مادرش با احترام قرآن را قرائت می‌کنند و البته محبت آنان را نیز در کنار قرآن دریافت می‌کند، بسیار در تربیت کودک تاثیر دارد.

باقری‌نژاد با بیان اینکه لازم است پدر و مادر گاهی با صدای زیبا قرآن را بخوانند و کودک گوش کند، تصریح کرد: والدین می‌توانند زمانی که می‌خواهند قصه‌های قرآنی را برای کودک خود بگویند، قرآن را روبروی خود باز کنند و ابتدا با همراهی کودک متن عربی آیه را تلاوت کنند و سپس قصه‌اش را بگویند.

وی افزود: خانواده قرآنی در اخلاق و آداب اسلامی و محبت به کودک بی نظیر هستند به همین دلیل کودک جذب آنان می‌شود.

ضرورت وحدت مسئولان قرآنی
این کارشناس علوم قرآن و حدیث بیان کرد: فعالان قرآنی و مسئولان در ابتدا باید وحدت داشته باشند و باید بدانند که با همکاری و هم‌اندیشی یکدیگر و با استفاده از تجربیات و نیروهای یکدیگر می‌توان نتیجه موثر را دید.

باقری‌نژاد اظهار کرد: مسئولان باید ببینند دغدغه‌های رهبری چیست و در این مسیر گام بردارند، رهبر معظم انقلاب به انس با قرآن و برگزاری محافل و جلسات قرآنی تأکید دارند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید در زمینه‌های حفظ قرآن و همچنین تدبر در آن با توجه به فرمایشات رهبر برنامه ریزی داشته باشند و فرمایش‌ها و دغدغه‌های ایشان را پیگیری کنند، افزود: اگر سعی شود مسابقات قرآنی همگانی و همه جانبه باشد افراد بیشتری جذب خواهند شد و این امر گامی موثر در ترویج مفاهیم قرآنی و ایجاد انگیزه خواهد بود و در این صورت قاریان و حافظان نیز می‌توانند با شرکت در مسابقات آموزه‌های خود را محک بزنند.

این مربی قرآن با تأکید بر بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی برای حل مشکلات جسمی و روحی، اظهار کرد: خداوند در سوره اسرا و یونس دقیقاً به این موضوع اشاره کرده است که قران ‌درمان بیماری‌ها است.

کاهش بودجه‌های قرآنی، درد مشترک مؤسسات
باقری‌نژاد اشاره‌ای نیز به مشکلات فعالان قرآنی داشت و ادامه داد: موسسات قرآنی از این که بودجه و کمکی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، گله می‌کنند.

وی با گلایه از نصف شدن بودجه‌های قرآنی در لایحه بودجه، یادآور شد: باتوجه به نقش موسسات قرآنی در حوزه‌های مختلف جامعه، حمایت‌های مربوط به مؤسسات بسیار کم است.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha