لزوم توسعه صنعت فرش استان مرکزی/ سقف 5 بیمه‌شده برای کارگاه‌های تولیدی فرش برداشته شود
کد خبر: 3791976
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

لزوم توسعه صنعت فرش استان مرکزی/ سقف 5 بیمه‌شده برای کارگاه‌های تولیدی فرش برداشته شود

گروه سیاست و اقتصاد - استاندار مرکزی با اشاره به لزوم توسعه صنعت فرش در استان مرکزی تصریح کرد: حال حاضر باید این مانع که بیش از پنج نفر در کارگاه‌ها بیمه نمی‌شوند را برطرف کرد و مشخص شود که این امر در حوزه اختیارات استان قرار دارد یا خیر؟ اگر تصمیم‌گیری در خصوص این امر مهم در حوزه اختیارات استان باشد قطعا تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و اگر در حوزه اختیارات استان نیست رایزنی لازم با رئیس سازمان تأمین اجتماعی انجام شود.

لزوم توسعه صنعت فرش استان مرکزی/ سقف 5 بیمه‌شده برای کارگاه‌های تولیدی فرش برداشته شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی، امروز اول اسفند در دومین جلسه کارگروه فرش استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، برلزوم توجه به توسعه صنعت فرش با توجه به پیشینه استان در این حرفه و هنر تأکید کرد و گفت: برگزاری کارگروه فرش در استان به منظور حمایت از صنعت فرش و افزایش تولیدات آن برگزار شده است چراکه شرایط این حرفه خوب نیست و باید احیا شود.
وی با اشاره به لزوم توسعه صنعت فرش در استان مرکزی تصریح کرد: حل مشکلات قالی‌بافان در خصوص بیمه و تسهیلات یکی از مشکلات عمده در صنعت حوزه فرش است، میزان تسهیلات پرداخت شده 3 میلیارد و 361 میلیون تومان است که این رقم اندک است و برای حمایت بیشتر از این هنرمندان کارگروه باید در مسیر مشخصی حرکت کرده و قالی‌بافان را مورد حمایت قرار دهد.
آقازاده در تشریح اقدامات بیمه‌ای و کارگاه‌های قالی‌بافی اظهار کرد: برگزاری جلسات این کارگروه‌ بیشتر به منظور برطرف کردن مشکلات و موانع است، کارگروه به معنی کارشناسی لازم و دقیقی است که پیش از آغاز جلسه انجام شود و در جلسه تصمیمات لازم برای برطرف کردن مشکلات گرفته شود.
استاندار مرکزی با بیان اینکه آمار دقیق قالی‌بافان استان در دست نیست، گفت: اگر قرار براین باشد در کارگروه نظارت برعملکرد کارگاه‌ها و حمایت از صنعت فرش انجام شود نیازمند آمار دقیق از تعداد کاربران و فعالان این حوزه هستیم.
به گفته وی در حال حاضر باید این مانع که بیش از پنج نفر در کارگاه‌ها بیمه نمی‌شوند را برطرف کرد و مشخص شود که این امر در حوزه اختیارات استان قرار دارد یا خیر؟ اگر تصمیم‌گیری در خصوص این امر مهم در حوزه اختیارات استان باشد قطعا تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و اگر در حوزه اختیارات استان نیست رایزنی لازم با رئیس سازمان تأمین اجتماعی انجام شود تا سقف پنج بیمه شده برای کارگاه‌های تولیدی فرش برداشته شود.
آقازاده در ادامه سخنان خود برلزوم توجه به کیفیت فرش جهت صادرات به خارج استان و خارج از کشور تأکید و استفاده از مواداولیه مرغوب جهت بافت فرش را از ارکان مهم صادرات برشمرد و افزود: استان مرکزی در گذشته جزو سومین یا چهارمین استان کشور در زمینه صنعت فرش بود، اما متاسفانه به سبب بی‌توجهی و ایجاد رقبای جدید مشکلاتی در این خصوص ایجاد شد که نیاز به توجه جدی دارد، لذا جلسات باید در مسیر اجرایی و برطرف کردن مشکلات و موانع باشد.
استاندار مرکزی همچنین در خصوص سند راهبردی فرش دستبافت استان مرکزی گفت: سند راهبردی توسعه فرش دستبافت استان مرکزی باید در دستور کار کارگروه قرار گیرد تا راحت‌تر بتوان در راستای برطرف کردن مشکلات گام برداشت.
وی تأکید کرد: به منظور توسعه فرش استان و تحقق سند راهبردی کمیته‌ای نیز باید برای نظارت در روند اجرای امور سند تشکیل شود، برهمین اساس نیاز است تمام اعضای کارگروه سند راهبردی را با دقت مطالعه کرده تا بتوانند در اجرای اقدامات لازم را انجام دهند.
آقازاده به ظرفیت‌های مناسب و خوب استان در حوزه صنعت فرش اشاره کرد و افزود: باید تمام توان برای احیای صنعت فرش به کار گرفته شود، بخش دولتی توان حمایت‌های مالی از فعالان عرصه فرش را ندارد، اما می‌تواند در بخش‌های نظارتی و هماهنگ‌کننده در پیشبرد اهداف سند توسعه فرش استان مؤثر باشد.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی صنعت فرش می‌تواند منبع ریالی و ارزی سرشاری را به همراه داشته باشد که در این راستا باید در حد توان در راستای برطرف کردن مشکلات صنعت فرش استان گام برداشت.
آقازاده گفت: اطلاعات کافی و کاملی از بافندگان فرش و صنعت فرش استان در دست نیست، در صورت تکمیل اطلاعات می‌توان در اجرای این سند نواقص و کمبودها را برطرف کرد و در صورت حل مشکلات می‌توان درآمد خوبی را از نظر رشد اقتصادی و رشد درآمدهای خانوار حاصل کرد.
استاندار مرکزی در پایان اظهار کرد: برای رفع مشکلات نباید تنها به برگزاری این جلسات بسنده کرد، نیاز است کارشناسان در این حوزه ورود پیدا کنند تا بتوان به نتایج درست رسید. در گذشته‌ای نه چندان دور صنعت فرش دستبافت ایران به خصوص استان مرکزی در همه نقاط دنیا شناخته شده بود و صادرات این هنر نقش مؤثری در افزایش تولید ناخالص ملی داشت و اکنون نیز مسئولان صنعتی و فرهنگی باید نسبت به احیای موقعیت فرش ایرانی بیش از پیش کوشا باشند.
انتهای پیام

captcha