بازتاب رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3792016
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱

بازتاب رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی که طی مراسمی و به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم برگزار شده، به عنوان یکی از خبرهای مهم امروز، در صفحات معارفی بازنشر یافته است.

رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز اول اسفندماه بیش از هر خبر دیگری به خبر رونمایی از چهار اثر فاخر در مرکز طبع و نشر قرآن کریم پرداخته‌اند و در کنار آن به خبرهای دیگری همچون برگزاری جلسه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری مجلس یادبود «محمدجواد صاحبی» و ... پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس امروز اول اسفندماه در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از رونمایی از چهار اثر جدید شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم خبر داده است. در این خبر به برخی ویژگی‌های یکی از این آثار اشاره شده که عبارتند از؛ «توجه به اصول هنری کتابت در خط نسخ، در عین رعایت خوانایی کلمات و احتراز از ترکیبات پیچیده‏ متداول در هنر خوشنویسی، که خود نشان از چیره‌دستی کاتب دارد. به‌کارگیری علایم و حرکات مربوط به هر حرف در جای خود، که نه تنها از یکدستی و هماهنگی سطور و صفحات نکاسته، بلکه علاوه بر چشم‏‌نوازی صفحات مصحف، آسانیِ قرائت را نیز فراهم آورده است. استفاده از شیوه‏ کم‌علامت رایج در مصحف‏‌های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز رعایت قواعد رسم‏‌المصحف که سبب مقبولیّت مصحف در جهان اسلام خواهد بود».
فارس در خبر دیگری از برگزاری نشست «یک استکان چای با نیما یوشیج» درآستان امامزاده اسماعیل(ع) خبر داده و پس از آن به برگزاری همایش بزرگداشت مادران و همسران شهدا در آستان امامزاده ابوالحسن(ع) شهرری در روز دوم اسفندماه پرداخته است.
یادداشتی از «مسعود دریس» مدیر امور استان‌های ستاد اقامه نماز کشور با موضوع بیانیه «گام دوم انقلاب»، از دیگر مطالب خبری امروز فارس است. نگارنده در طلیعه یادداشت خود آورده است: « بنا داریم نسل جوان، انقلابی و متدین ایران اسلامی را با نقشه راه نظام اسلامی، راه طی شده تا بدین جا و راه باقیمانده تا فتح قله کمال جمهوری اسلامی و نقش آنان در (منظومه سه‌گانه خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی) را با تکیه بر رویدادهای تاریخی و تحلیل آن، دنبال‌گیری کنیم تا بدینسان با ژرفای مفاهیم عالیه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب بیشتر آشنا شویم.» در بخش دیگری از این یادداشت می‌خوانیم: «اگر به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشانیم، آن وقت خواهیم توانست به فضل الهی مسیر تاریخ را عوض کنیم و زمینه‌های ظهور ولی الله الاعظم (عج) آماده و دنیا وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد».
فارس همچنین در گفت‌وگویی با مدیر فرهنگسرای ارسباران از «پاتوق هنرمندان انقلابی» شدن این فرهنگسرا خبر داده است. «سعید صدرائیان» در بخشی از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه یکی از اهدافش تبدیل فرهنگسرای ارسباران به پاتوق بچه‌های انقلابی هنر است، گفته است: «به خاطر مدل مدیریتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و با توجه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب و حضور در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی دیگر از ما پذیرفته نیست که بگوییم هنرمند انقلابی نداریم».
بارگذاری فایل صوتی ترتیل آیات ۱۶ تا ۴۶ سوره مبارکه «نازعات» واقع در صفحه ۵۸۴ قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری تا زمان تهیه این گزارش است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز از برگزاری مراسم رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی در مرکز طبع و نشر قرآن کریم خبر داده است. این آثار شامل قرآن کریم به‌قلم استاد «مرتضی رهنما»، «سامانه جامع رسم‌المصحف»، «مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت» و «قلم رایانه‌ای مصحف» است که روز گذشته 30 بهمن‌ماه طی مراسمی رونمایی شد.
این خبرگزاری در بین خبرهای امروز خود همچون روز گذشته مناسب وفات حضرت ام‌البنین(س) را مورد توجه قرار داده و بخشی از خبرهای امروز خود را به این مناسبت اختصاص داده است. «سه محور مهم زندگی حضرت ام‌البنین(س)» و «بررسی جلوه‌هایی از کمالات حضرت ام‌البنین / مادری که فرزندان حضرت زهرا(س) را بر فرزندان خود مقدم می‌دانست» از جمله این اخبار است.
دبیر علمی دهمین دوره همایش بین‌المللی سیره علوی در گفت‌وگو با تسنیم و پس از پایان مهلت دریافت اثر در این همایش از دریافت 300 اثر برای حضور در این همایش خبر داده است. دهمین دوره این همایش با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر در دو محور و با رویکرد امام علی(ع)، اقتصاد و جامعه برگزار شده است. آخرین مهلت ارسال آثار روز گذشته سی‌ام بهمن‌ تمام شد و تاکنون حدود 300 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از میان آنها، 288 مقاله ارزیابی و مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.
این خبرگزاری در بین خبرهای امروز خود از برگزاری مراسم یادبود مرحوم «محمدجواد صاحبی» در روز چهارم اسفندماه و نیز انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه به برگزاری درس خارج فقه تعدای از مراجع عظام تقلید در این روز اشاره و در یکی از این دست خبرها به بیانات آیت‌الله‌العظمی «مکارم شیرازی» پرداخته است. در بخشی از بیانات این مرجع تقلید شیعیان جهان آمده است؛ «در ایام نوروز، سفرهای خارجی بسیاری از سوی ایرانیان انجام می‌شود که خرج‌های زیادی در آن صورت می‌پذیرد؛ ما نمی‌گوییم از این سفرها جلوگیری شود؛ اما رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی و توصیه کنند که این سفرها کمتر انجام شود».
درس خارج فقه آیت‌الله «جعفر سبحانی» از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری دانشجویان ایران است. در بخشی از بیایات مطرح شده در این جلسه امده است؛ «کتابی به نام الفائق در قم نوشته شده که مطالب ارزنده‌ای دارد و بنده فقط به یک نقطه آن انتقاد کرده‌ام؛ وگرنه کتاب خوبی است. در این کتاب آمده است که اگر بنای عقلا در زمان ما پیدا شد، کافی است؛ اما ما بیان کردیم که کافی نیست و باید بر کتاب و سنت عرضه شود».
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز همچنین از برگزاری مراسم یادبود محمدجواد صاحبی از اساتید حوزه و دانشگاه در روز چهارم اسفندماه در مسجد نور میدان فاطمی خبر داده و در ادامه به افتتاح کانون‌های خادم‌یاری رضوی در شهر قم و با حضور آیت‌الله سعیدی پرداخته است.
برگزاری جلسه کارگروه فرهنگی هفدهمین جشنواره بین‌المللی بنیاد امام رضا(ع) در وزارت ارشاد خبر دیگر این خبرگزاری است. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفته است؛ «یکی از موضوعات مغفول در برنامه‌های این جشنواره توجه به پژوهش‌های علمی و فرهنگی است که خوشبختانه قرار است از سال آینده در جشنواره حضور داشته باشد».
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی از مراسم رونمایی از چهار اثر شورای عالی قرآن چند خبر مخابره کرده است که یکی از آنها اهدای مصحفی به خط استاد رهنما به رهبر معظم انقلاب است. در این خبر آمده است؛ «سیدعلی مقدم، رییس شورای عالی قرآن کریم در دیداری که با رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) داشت مصحف کتابت شده با قلم استاد مرتضی رهنما را به ایشان اهدا کرد. در این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تورق این قرآن خط آن را زیبا توصیف کرده و آن را به خط میرزا احمد نیریزی تشبیه کردند».
این خبرگزاری در خبر دیگری از این مراسم به صحبت‌های «سیدعلی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن پرداخته است. سرابی در این مراسم گفته است؛ «جمهوری اسلامی ایران سالم‌ترین تلاوت‌ها را در سطح جهان پخش می‌کند. هر روز بالغ بر هزار مرتبه پخش تلاوت و اذان داریم که با این سطح کیفی و در جهان اسلام بی مانند است. زمانی که میزبان یک مهمان سوری بودیم از وی سوال کردیم که پخش اذان و تلاوت ها در کشورشان چگونه کنترل می شود، گفته شد که بعضی از تلاوت قاریان مصری که اکثرا نیز ترتیل بوده است را به طور مرتب پخش می کنند، اما در ایران تلاوت‌ها کاملا بروز بوده و هر پخشی که می شود از شورا مجوز دارد».
مهر همچنین از انتشار شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج خبر داده است. این شماره از نشریه معارج شامل شش مقاله علمی است که در هر شش مقاله مبانی تفسیری آیت‌الله «جوادی آملی»تبیین و بر اساس آن به برخی شبهات پاسخ داده شده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف از راه‌اندازی 2000 کانون خادم‌یاران رضوی در کشور خبر داده است. طرح ایجاد دفاتر کانون‌های خادم یاری رضوی در سراسر کشور پس از صدور حکم مقام معظم رهبری خطاب به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر توجه واقعی به خدمت، خادم و مخدوم در این نهاد معنوی شکل گرفته است.
ایرنا همچنین به نقد و بررسی کتاب «شهر مُردگان» نوشته «محمدسروش محلاتی» پرداخته است. در بخشی از این نقد می‌خوانیم: «با توجه به اشراف و عنایت نویسنده بر آثار و اندیشه‌های نواندیشان دینی، اتفاقی نیست که کتاب با زیرعنوان «ده مقاله در حقوق اساسی مخالفان» آگاهانه بر عبارت و مفهوم «حقوق» تمرکز کرده است. کتاب کاملا مطابق با مشرب فقهی مؤلف، سلسله مقالاتی با زبان فقیهانه و طلبه‌گی است. اما فقهی که به دنبال تذکر حقوق مخالفان است. یعنی برخلاف جریان مرسومِ تکلیف اندیش و وظیفه طلب جریان رسمی فقه، معتقد است که نوبت حق اندیشی و اعطای حقوق است. عنوان کتاب هوشمندانه و خوش‌سلیقه، گیراست و طرح جذاب روی جلد نیز بر این گیرایی می‌افزاید. عنوان شهر مُردگان برگرفته از مقاله اول کتاب است. این اصطلاح معطوف به شهر انسان‌های «بی‌دفاع» و اقتباس شده از قرآن کریم است».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به موضوع حجاب و بررسی مشکلات بی‌حجابی در جامعه پرداخته است و در خبر دیگری به حدیثی از امام سجاد(ع) درباره صداقت اشاره کرده است.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست سالانه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر گزارش داده است. در بخشی از این گزارش خبری می‌خوانیم؛ «در این نشست که به منظور تبیین مواضع و رویکردهای جدید ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار گردید، آیت الله صدیقی، ریاست ستاد و حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد به ارائه گزارشاتی از وضعیت موجود فضای کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و تشریح الزامات و بایسته های این موضوع خطیر پرداختند. همچنین هریک از اعضای حاضر در نشست شامل حجت الاسلام علی اکبری، رئیس ستاد ائمه جمعه، آیت الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور، رئیس سازمان صداوسیما، وزرای فرهنگ و ارشاداسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، فرماندهی نیروی انتظامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگانی از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات، به ارائه نقطه نظرات خود در حوزه ایجاد یک حرکت جمعی، فراگیر و موثر به منظور اقامه فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه و کشور پرداختند».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در یکی از خبرهای خود به گفت‌وگوی آیت‌الله «سیدمحمدعلی ایازی» در مورد ویژگی‌های شخصیتی محمدجواد صاحبی پرداخته است. آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی در این گفت‌وگو، یکی از خصوصیات بارز اخلاقی مرحوم محمدجواد صاحبی را مخالفت با خشونت و تندروی برشمرد و تعهد، دغدغه‌مندی، مسئولیت‌شناسی و واقعیت‌شناسی را از ویژگی‌های قلمش دانسته است.
«ضرورت توجه به پژوهش‌های علمی و فرهنگی در جشنواره امام رضا (ع)» و «صاحبی در آثارش به دنبال تحقق چه هدفی بود؟» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری کتاب ایران در روز اول اسفندماه است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه به جلسه خارج فقه امروز آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و اشارات ایشان به کتاب «الفائق» در این جلسه اشاره کرده است. در این خبر آمده است؛ «آیت‌الله سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم اظهار داشت: فلاسفه انسان را «الانسان حیوان ناطق» معرفی می‌کنند و ناطق را به معنای متفکر می‌گیرند و در واقع می‌گویند حقیقت انسان همان تفکر اوست؛ در حالی که باید گفت: تکفر بخشی از واقعیت انسان است و بخش دیگر، غرائز اوست».
این خبرگزاری دیگر مطلب خبری امروز خود را به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد گناهان و کوچک شمردن آنها اختصاص داده است.

انتهای پیام

captcha