کمپین قرائت قرآن همراه با معنی راه‌اندازی شود/ اجبار بزرگ‌ترین اشتباه ما بود
کد خبر: 3792056
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
ابتکار پیشنهاد داد:

کمپین قرائت قرآن همراه با معنی راه‌اندازی شود/ اجبار بزرگ‌ترین اشتباه ما بود

گروه جامعه ــ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خواستار راه‌اندازی کمپین قرائت قرآن به همراه خواندن معنی در همه مراسم کشور شد و گفت: پخش قرآن و سرود ملی نباید به نمایش تبدیل شود، بلکه باید کارکرد خود را بروز دهد.

به گزارش ایکنا؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز چهارشنبه، یکم اسفندماه و در آستانه آغاز هفته زن در جمع خبرنگاران ایکنا طی سخنانی با اشاره به ارائه 40 شاخص از تحولات بانوان ایرانی پس از انقلاب توسط این معاونت، گفت: از میان 200 شاخص، 40 شاخص انتخاب و در قالب گزارشی ارائه شد.

وی از ارائه شاخص آموزش در این گزارش سخن گفت و افزود: قبل از انقلاب 38 درصد دختران ایران بازمانده از تحصیل بودند، اما اکنون 3 درصد دختران از تحصیل بازمانده‌اند که البته این سه درصد هم زیاد است و نباید حتی یک کودک بازمانده از تحصیل در کشور داشته باشیم. تحولات زنان ما در حوزه آموزش عالی نیز خوب بوده، به نحوی که اکنون به جز رشته‌های مهندسی، در سایر رشته‌ها تعداد دختران دانشجو بیشتر است. 28 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز بانوان هستند، اما در حوزه مدیریت بانوان در وزارت علوم ضعف داریم که باید مرتفع شود.

ابتکار اعلام کرد: اکنون در زمینه رشد شاخص‌های توسعه انسانی به مرز کشورهای توسعه‌یافته رسیده‌ایم، اما عقب‌ماندگی‌هایی نیز داریم که باید جبران شود. بخش مهمی از تحولات جامعه ما ریشه در فرهنگ قرآنی و الگوگیری از شخصیت‌هایی مثل حضرت فاطمه(س) دارد. بعد از انقلاب، محدودیت‌ها در حوزه تحصیل، دسترسی به مراکز بهداشتی و ورزش برای زنان برداشته شد و گرچه عده‌ای فکر می‌کردند پس از انقلاب، زنان از صحنه‌های ورزشی کاملاً دور خواهندشد، اما بانوان با پوشش مناسب حضور فعال و موفقی در حوزه ورزش دارند.

اصول را کنار نمی‌گذاریم، اما به اصلاح اشتباهات می‌پردازیم

وی با خاطرنشان کردن این مسئله که در برخی از بخش‌ها اقدامات با موازین قرآنی فاصله‌ دارد، گفت: باید در عملکردها و رویکردها محتوای قرآن را مدنظر قرار دهیم. در دهه پنجم انقلاب، قرار نیست اصول را کنار بگذاریم، اما باید به اصلاح اشتباهات خود بپردازیم. بر همین اساس، قرار است گزارش تحلیلی 40 در 40 توسط معاونت ارائه شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ایکنا خواست بر روی تحلیل گزارش 40 در 40، کار خبری انجام داده و نظرات مخاطبان در خصوص این گزارش را در اختیار معاونت قراردهد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نام‌گذاری روزهای هفته زن، گفت: روز شنبه، چهارم اسفندماه، اولین روز از هفته زن به عنوان روز «زن، اندیشه، خودباوری» نام‌گذاری شده‌است. اندیشه‌ورزی و داشتن قدرت تفکر یکی از محورهای سبک زندگی قرآنی است و باید زمینه‌های جاری شدن این سبک در زندگی زنان ما فراهم‌تر شود. روز دوم نیز به عنوان روز «زن، امنیت اجتماعی، مسئولیت پذیری» نام‌گذاری شده. دلیل توجه به این موضوع نقش زنان در امنیت اجتماعی و آسیبی است که از ناامنی اجتماعی می‌بینند. مسئولیت‌پذیری زنان در خانه و اجتماع نیز موجب تحول اجتماع می‌شود.

نگاه قشری به معنویت روح آن را می‌گیرد  

ابتکار «زن، نقش‌آفرینی چندگانه، تعادل کار، زندگی و خانواده» را عنوان روز سوم و «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی» را عنوان روز چهارم اعلام کرد و گفت: عنصر معنویت می‌تواند تحول‌آفرین باشد. اما اگر نگاه قشری داشته‌ باشیم و موضوعات معنوی را به  سوی کلیشه‌ها ببریم، روح آن گرفته خواهدشد.

کمپین قرائت قرآن با معنی به راه بیندازیم/ اجبار بزرگ‌ترین اشتباه ما بود

مسئولین سیره معصومین را طوری معرفی کنیم که با زندگی جوان امروزی ارتباط داشته باشد

وی با مطرح کردن این سؤال مهم که چه قدر تاکنون توانسته‌ایم سیره معصومین را به درستی معرفی کنیم، گفت: ما گاهی تاریخ را طوری معرفی کرده‌ایم که در تاریخ بماند، در حالی که تاریخ اسلام و زندگی معصومین الهام‌بخش است و ما مسئولیم که سیره ائمه(ع) را طوری معرفی کنیم که با زندگی جوان امروزی ارتباط برقرار کند. زندگی حضرت زهرا(س) به دلیل صرفه‌جویی که در زندگی داشته‌اند، نمونه موفق اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر، ساده‌زیستی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. اکنون طرفداران محیط زیست در دنیا معتقد هستند که مصرف‌گرایی بیشترین آسیب را به محیط زیست می‌زند. بر همین اساس، ساده‌زیستی را ترویج می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور عنوان روز چهارشنبه پنجمین روز از هفته زن را «زن، کارآفرینی، تاب‌آوری، اقتصاد ملی» اعلام کرد و گفت: نقشه تاب‌آوری برای همه استان‌ها احصاء شده و در تلاش برای ارتقای تاب‌آوری اجتماعی هستیم. برای حمایت از اشتغال زنان نیز برنامه ویژه‌ای داریم.

به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت

وی در خصوص عنوان روز پنج‌شنبه گفت: «زن، اصلاح الگوی مصرف، شکوفایی اقتصاد خانواده» عنوان روز ششم هفته زن  است. امروز خانواده‌ها تحت فشار هستند که بیشترین فشار ناشی از تحریم‌ها است، اما اگر الگوی مصرف را اصلاح کنیم، می‌توانیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم. به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت. اگرچه در بسیاری از مسائل فرهنگ خوبی داریم، اما وضعیت ما در اسراف مواد غذایی همانند سایر کشورها و حدود 30 درصد است. اگر 10 درصد غذا در سفره ما هدر می‌رود، با اصلاح این مسئله می‌توانیم کمک زیادی به اقتصاد خانواده بکنیم. در زمینه این کمپین، سازمان‌های مردم نهاد نیز به ما کمک خواهندکرد.

ابتکار در خصوص عنوان آخرین روز هفته زن گفت: روز جمعه به عنوان آخرین روز از هفته زن به عنوان «زن، عدالت، مشارکت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی» نام‌گذاری شده است.عدالت جنسیتی که دولت به دنبال آن است، مبتنی بر نگاه قرآنی به انسان‌ها و برابر خلق شدن انسان‌ها است و این واقعیت که تنها ملاک تمایز انسان‌ها تقوا است. هر دو جنس باید از همه مواهب بهره‌مند شوند و از آنجا که عدالت جنسیتی یک بحث محوری است، شاخص‌های این عدالت احصاء و به همه استان‌ها ابلاغ شده است و هر استانی برای ارتقای جایگاه بانوان برنامه خاص خود را دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از اعطای جایزه به دو فیلم شرکت‌کننده در جشنواره فجر که مرتبط با زنان و خانواده بوده‌اند، خبر داد و گفت: برای اولین بار این جایزه اعطا می‌شود.

ابتکار خواستار پیگیری بخشنامه قرائت قرآن به همراه معنی در همه برنامه‌های اجرایی توسط ایکنا شد و گفت: زیبنده نیست در جلسات، قرآن بدون معنی خوانده شود و می‌توانیم کمپینی راه‌اندازی کنیم که طی آن در هر مراسمی قرآن با معنی قرائت شود.

کمپین قرائت قرآن با معنی به راه بیندازیم/ اجبار بزرگ‌ترین اشتباه ما بود

پخش قرآن و سرود ملی در مراسم‌ها‌ نباید به نمایش تبدیل شود

وی افزود: برخی از قراء در این خصوص مقاومت می‌کنند، اما قرآن نباید ویترین و کلیشه باشد. پخش قرآن و سرود ملی در مراسم نباید به نمایش تبدیل شود، بلکه باید کارکرد خود را بروز دهد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین اشتباه ما در مدارس و دانشگاه‌ها اجبار کردن افراد بوده است، گفت: رکن نماز تکبیرالاحرام و نیت است که با اجبار سنخیت ندارد.

به گزارش ایکنا؛ در پایان این نشست، کارت خبرنگاری افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) که برای خانم ابتکار صادر شده بود، به وی اهدا شد. 

گزارش تصویری بازدید معصومه ابتکار از خبرگزاری ایکنا را اینجا ببینید! 

انتهای پیام 

captcha