نقش امام رضا(ع) در جریان تمدن سازی بر مبنای رفتار الهی بوده است
کد خبر: 3792060
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس:

نقش امام رضا(ع) در جریان تمدن سازی بر مبنای رفتار الهی بوده است

گروه معارف - معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: نقشی که امام رضا(ع) در جریان تمدن سازی بزرگ اسلامی داشته‌ بر مبنای رفتار الهی استوار است.

نقش امام رضا(ع) در جریان تمدن سازی بر مبنای رفتار الهی بوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام علی جلائیان امروز در افتتاحیه همایش بین‌المللی تمدن جهان اسلام که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد، افزود: امام رضا(ع) هم در پایان قرن سوم تمدن اسلامی را پیش بردند و رهبری کردند، نقشی که امام در تمدن سازی و در نهضت علمی داشتند یک نقش فردی که به عنوان یک انسان معمولی باشد، نیست بلکه تمام رفتار امام الهی بوده چون او نماینده خدا در زمین است و راه را برای رسیدن به خدا را فراهم آورد.
 
وی گفت: هنگامی که به برخی از مقالات علمی مراجعه می‌کنیم، متاسفانه گاها شاهد این موضع هستیم که در برخی از آن‌ها امام را به عنوان یک انسان معمولی نگاه و ایشان را توصیف کرده‌اند و اینگونه آورده‌اند که امام انسانی معمولی بوده و شاگردی هم داشته و دانشی را هم از خود داشته است؛ این در حالی است که این باور غلط بوده چرا که آنچه که امام رضا(ع) می‌گوید؛ در واقع بازگو و بازخوانی آن چیزی است که خدا به آن اشاره داشته است.
 
معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: در واقع امام رضا(ع) به عنوان فردی که در خاندان رسالت رشد کرده و بالندگی یافته این نهضت علمی را رقم می‌زند.
 
تمدن اسلامی شاهراهی برای بشریت 
جلائیان اظهار کرد: صحبت از تمدن و تمدن بزرگ، آن هم تمدن اسلامی امری فراتر از یک میراث، معماری و یک دانش است؛ در واقع صحبت از ایجاد نظام یا یک حکومت نیست بلکه ایجاد یک جریان به معنای ساختن شاه راه و جاده‌ای است که بشریت در آن حرکت کند. یک تمدن نیاز به چند اصل دارد که از این میان می‌توان به قوانین، دولت، زبان، خط، اعتقادات و پشتوانه ایدئولوژیک، علم و تکامل بخشی به علم اشاره کرد که این امور از جمله عناصر یک تمدن بشمار می‌آید.
 
معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تمدن شاه راهی است که بشریت در آن قرار می‌گیرد و با برخی از عناصر به یک نقطه کمال دست پیدا می‌کند. اکنون در مورد نهضت علمی امام رضا(ع) در راستای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی صحبت به میان آمده است و باید بدانیم که تمدن بزرگ اسلامی محقق نمی‌شود مگر اینکه تمام ارکان اسلامی در آن وجود داشته باشد.
 
معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروز غرب زدگی دامن فکری این افراد را فرا گرفته که در این صورت حاضر نیستند که این موضوع را بپذیرند که در اسلام تمدنی بزرگ به نام تمدن اسلامی وجود دارد. 
 
انتهای پیام
captcha