فرهنگ ایثار و شهادت دوران دفاع مقدس را با مصادیق روز پیوند بزنیم
کد خبر: 3792062
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳

فرهنگ ایثار و شهادت دوران دفاع مقدس را با مصادیق روز پیوند بزنیم

گروه اجتماعی - مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با اشاره نقش ویژه شهدا و ایثارگران استان گیلان در جبهه های حق علیه باطل، عنوان کرد: جامعه امروز باید ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی رزمندگان آشنا شوند و لذا وظیفه ماست که فرهنگ ایثار و شهادت را با مصادیق روز پیوند بزنیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، غلامرضا یاوندعباسی، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران امروز، اول اسفندماه در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان گیلان که در استانداری برگزار شد، بر لزوم اثربخشی مصوبات این شورا تاکید کرد و گفت: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید مرجع تحولات فرهنگی در عرصه های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می تواند نقش تعیین کننده در اصلاح محتوای مغایر با فرهنگ دفاع مقدس داشته باشد، اظهار کرد: باید با انسجام و یکصدایی به اهداف مورد انتظار این شورا برسیم.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با تاکید بر لزوم تحقق قانون تخصیص 20 درصدی اعتبار دستگاه های اجرای به مقوله فرهنگ ایثار و شهادت، خاطرنشان کرد: اعتبارات تخصیص یافته از سوی دستگاه ها باید توسط شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جهت دهی و ساماندهی شود.

یاوندعباسی خواستار تسریع در روند احداث باغ موزه دفاع مقدس گیلان شد و ادامه داد: موزه دفاع مقدس یک محتوای فرهنگی بوده و لذا باید از ابزارهای روز مانند هنر در ساخت این موزه استفاده کنیم تا برای جامعه به ویژه نسل جوان اثرگذار و الهام بخش باشد.

وی با اشاره نقش ویژه شهدا و ایثارگران استان گیلان در جبهه های حق علیه باطل، عنوان کرد: جامعه امروز باید با ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی رزمندگان آشنا شوند و لذا وظیفه ماست که فرهنگ ایثار و شهادت را با مصادیق روز پیوند بزنیم.

مشاور وزیر کشور دفاع مقدس را برگرفته از نهضت عاشورا دانست و گفت: بی تردید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و موجب مصونیت جوانان و نوجوانان می شود.

وی با تاکید بر لزوم احداث یادمان های شهدا در فضای شهری، یادآور شد: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یادآوری آن حماسه آفرینی هاست و جامعه ما باید با تاریخ پرافتخار خود آشنایی پیدا کند.

یاوندعباسی همچنین بر ضرورت اجرای مصوبات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تحقق قوانین در این حوزه تاکید و اظهار کرد: استان گیلان ظرفیت خوبی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و یکی از استان های شاخص کشور در برگزاری یادواره ها، ساماندهی گلزارها و احداث یادمان های شهداست که امیدواریم تداوم پیدا کند.

عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان نیز، با بیان اینکه دهمین جلسه شورای استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در گیلان برگزار شده است، گفت: تاکنون 56 مصوبه داشتیم که 88 درصد مصوبات اجرایی شده و مابقی در حال پیگیری است. همچنین 37 جلسه شهرستانی برگزار کردیم.

وی برگزاری نخستین جشنواره ایثار اجتماعی را یکی از دستاوردهای استان گیلان دانست و افزود: همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1400، نخستین کنگره ملی میرزا کوچک خان را در گیلان برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان ساماندهی یادواره های شهدا و تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به خانواده های شهدای مدافع حرم را از دیگر اقدامات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان دانست و متذکر شد: با توه به در پیش بودن 22 اسفند، روز ملی بزرگداشت مقام شهدا ویژه برنامه های خوبی را تدارک دیده ایم.

پاکاری با بیان اینکه کلیه یک هزار و 288 گلزار شهدای گیلان ساماندهی شده است، اضافه کرد: تنها سه گلزار شهدا در شهرستان های انزلی، لاهیجان و آستانه اشرفیه در دست پیگیری است و به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی خواستار تخصیص صد درصدی اعتبارات شهرستانی مرمت و بازسازی گلزارهای شهدا شد و تاکید کرد: براساس ماده 11 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نگهداری و رسیدگی گلزارهای شهدا بر عهده شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری هاست که از فرمانداران می خواهیم نسبت به اجرای این قانون اهتمام داشته باشند.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان از برگزاری یادواره سردار شهید حسین املاکی در فروردین ماه سال 98 خبر داد و یادآور شد: با توجه به شخصیت ملی شهید املاکی و سرداران گیلانی دفاع مقدس، خواستار تخصیص اعتبار ملی به منظور برگزاری با کیفیت تر یادواره ها هستیم.

انتهای پیام

captcha