ظرفیت بالقوه جامعه‌المصطفی به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های دیپلماتیک
کد خبر: 3792196
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) مطرح کرد

ظرفیت بالقوه جامعه‌المصطفی به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های دیپلماتیک

گروه فرهنگی - معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) گفت: جامعه المصطفی می تواند در کنار اینکه یک مرکز علمی باشد، ظرفیت این را دارد که به عنوان مجموعه ای برای فعالیت های دیپلماتیک نیز بشمار رود و در همین راستا نیز توانسته فعالیت های خود را نسبت به سایر نهادهای مشابه موفق تر سازماندهی کند.

ظرفیت بالقوه جامعه‌المصطفی به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های دیپلماتیکبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام مجید خالق پور دیروز، یکم اسفند، در حاشیه برگزاری افتتاحیه همایش بین‌المللی تمدن جهان اسلام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز طلاب به عنوان مدافعان کشور عمل می کنند و اقتدار بزرگ امروز ما نیز ناشی از همین عناصر است که قدرت اشاعه فرهنگ انقلاب در عرصه سیاسی و بین المللی دارند. اگر این ظرفیت وجود نداشت شاید انقلاب اسلامی با چالش‌های زیادی در برابر مکر و حیله دشمنان مواجه می‌شد. از این رو به برکت جامعه‌المصطفی امنیت ویژه‌ای در این کشور نسبت به سایر کشورها شکل گرفته است.

وی گفت: امام خمینی(ره) پایه گذار حضور حوزویان در عرصه بین‌الملل بود و ادامه دهنده آن نیز مقام معظم رهبری هستند. حوزویان ایرانی و البته غیر ایرانی هم به عنوان سربازان امام(ره) و مقام معظم رهبری در بسیاری از لایه‌های اجتماعی دنیا در عرصه های مدیریتی، علمی و فرهنگی حضور جدی دارند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) عنوان کرد: در واقع امروز بیداری جهان اسلام منجر شده که بسیاری از کشورهای علاقه‌مند به تفکر اسلامی شوند که این امر به برکت حضور حوزویان ایرانی و به ویژه حوزویان غیر ایرانی جامعه‌المصطفی در کشورهای مختلف بوده است. از این رو ارزیابی من در ارتباط با حضور حوزویان در دنیا این است که آثار ایجاد تمهیدات برای حکومت جهانی توسط سربازان امام خمینی(ره) در حال شکل گیری بوده و این بیداری دنیا که همانا برگرفته از تفکر اسلامی است، نوید بخش تحول جهانی در زمان کوتاه خواهد بود.

وی با اشاره به پیشینه فعالیت جامعه‌المصطفی اظهار کرد: پیش از انقلاب هم حوزه علمیه میزبان طلاب غیر ایرانی بوده اما پس از انقلاب اسلامی این مجموعه فعالیت 100 هزار نفری را به صورت رسمی آغاز کرد و مدرک هم برای شاگردان خود صادر کند. باید اشاره داشت که حدود 12 سال است در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده؛ این در حالی است که طی این زمان بالغ بر 100 هزار نفر خروجی تا کنون داشته‌ایم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) با بیان اینکه در حال حاضر 300 هزار نیرو در زمینه آموزش معارف همراه با زبان فارسی در این مجموعه تربیت شده اند، ادامه داد: همچنین دانشگاه مجاری این موسسه در حال فعالیت است و در چند بخش فعالیت دارد.

وی افزود: بخش اول فرصت‌های مطالعاتی را شامل می‌شود که زیر نظر مطالعات اسلامی است. همچنین دربخش دوم آموزش را داریم. در این بخش نزدیک به 170 رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری، طلبه‌های حوزه خواهران و برادران، اهل تسنن و تشیع و فرقه‌های مختلف به صورت مجازی و حضوری در حال تحصیل هستند و پس از پایان این دوره‌های آموزشی برای آن‌ها مدارک صادر می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) تاکید کرد: ما در بخش‌های مجازی فعالیت پر رنگی را داشته‌ایم به گونه‌ای که در بحث آموزش توانسته‌ایم حدود 8000 نفر را در این مجموعه تربیت کنیم که علاوه بر این تعداد، 17 هزار نفر نیز دوره‌های کوتاه مدت مجازی را تاکنون طی کرده‌اند.

خالق پور با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی تمدن جهان اسلام عنوان کرد: در واقع موضوع همایش، موضوع بسیار خوبی است چرا که با توجه به اینکه امام رضا(ع) از بین سایر ائمه(ع) به لحاظ عملکردی متفاوت بوده‌اند و ایشان توانسته‌اند فرصت‌هایی را برای سایر ائمه(ع) ایجاد کنند که نمونه‌ای از آن این است که امام رضا(ع) عرصه تفکر اسلامی را از محیط اسلامی به خارج از محیط اسلامی منتقل کردند. این همایش در همین راستا برگزار شده است. جامعه‌المصطفی ادامه دهنده این تفکر رضوی بوده و گام‌های خوبی را هم در این زمینه برداشته است.

انتهای پیام

captcha