«تحول» یک حرکت مومنانه و نه تحمیلی است
کد خبر: 3792208
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
مدیر حوزه علمیه خراسان؛

«تحول» یک حرکت مومنانه و نه تحمیلی است

گروه فرهنگی - مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تحول دارای سه مرحله نگاه، گفتمان و عمل است، گفت: انبیا(ع) برای ایجاد تحول اولین کاری که کردند تحول در نگاه جامعه یعنی همان ایمان و باور را ایجاد کردند؛ لذا حرکت تحولی یک حرکت مومنانه و نه تحمیلی است.

«تحول» یک حرکت مومنانه و نه تحمیلی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام سید مصباح عاملی امروز در همایش تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب گفت: در آستانه گام دوم حرکت انقلاب اسلامی ضرورت دارد که دستمایه ای برای ادامه مسیر حرکت در حوزه علمیه کسب کنیم.

وی افزود: آنچه که سالیان سال مورد انتظار حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، علما، بزرگان و طلاب جوان با انگیزه مخلص حوزه علمیه از فعالیت های حوزوی است، برداشتن یک گام تحولی در حوزه های علمیه است.

عاملی ادامه داد: مروری بر حرکت تحولی بعد از انقلاب به ویژه در سه سال اخیر و پس از انتصاب مدیریت بخش شورای عالی حوزه توسط رهبری، ضرورت یک حرکت تحولی و همه جانبه به لحاظ کمیت و کیفیت به جهت شرایط حوزه علمیه در سطح ملی و بین المللی احساس می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اصل خود تحول از سه ناحیه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: تحول و دگرگونی ناموس خلقت و یک سنت اجتناب ناپذیر و لایتناهی است. هر کس در مسیر تحقق این مهم حرکت کند، راه درست را رفته اما اگر کسی در این مسیر درجا بزند، مانند کسی است که شنا کردن بلد نیست و محکوم به فنا و نابودی است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر مکتب انسان ساز اسلام تحول یک تکلیف است و در احادیث وارد شده که اگر دو روز یک فرد برابر باشد، دچار خسران شده است.

عاملی با اشاره به آيه ۱۱ سوره رعد كه می‌فرمايد «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند» ادامه داد: اگر فردی در یک جامعه با وجود اینکه اعتبار، علم، ثروت و... می خواهد درجا بزند، این یعنی یکسری خواسته های کاذب و نشدنی است. هر چه بخواهیم در سایه حرکت تحولی می توانیم به دست آوریم؛ لذا باید در این مسیر از خود آغاز کرد و آن را به سمت جامعه توسعه داد. فلسفه اجتهاد و فقاهت در طول زمان و برای هر نسلی مبتنی بر حرکت های تحولی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: اگر بخواهیم رسالت خود را انجام دهیم، باید حرکت بر طبق مقتضای زمان و پاسخگویی به نیازهای جهان و جامعه باشد بنابراین از نگاه فقهی، پاسخگویی و فلسفه اجتهاد ایستایی و درجا زدن مخالف با ناموس خلقت، مخالف با عترت و تکلیف الهی و مغایر با نقش فقاهتی است.

وی خاطرنشان کرد: تحول دارای سه مرحله است؛ انبیا(ع) هم برای ایجاد تحول اولین کاری که کردند تحول در نگاه جامعه یعنی همان ایمان و باور را ایجاد کردند لذا حرکت تحولی یک حرکت مومنانه و نه تحمیلی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: بعد از ایجاد نگاه تحولی باید به گفتمان تحولی پرداخت و سپس به عرصه عمل که آخرین مرحله در ایجاد تحول است ورود کرد. باید ضرورت گفتمان و عمل تحولی را باور کنیم و به نگاه مومنانه گفتمان و عمل تحولی ایمان بیاوریم. در اینجا این سوال وجود دارد که در حوزه های علمیه خراسان در کدام مرحله از تحول هستیم؟ به نظر می رسد تا آنجا که بنده در خدمت اساتید بودم نگاه، نگاه تحولی است و مطالبه حوزه امروز مطالبه تحولی است و اگر افرادی به ما انتقاد می کنند انتقادشان تحولی است. اینکه چرا این کار نشده و چرا فلان کار نشده؟ چرا مطالبات رهبری پاسخ داده نشده و نقد و نظر هم به همین نگاه تحولی برمی گردد؟

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: این مجلس باشکوه برای تقدیر از فعالیت های تحولی از سطح یک تا چهار حوزه برپا شده است که شامل حوزه های آموزشی، پژوهشی، کلامی، تبلیغی، تهذیبی، سیاسی و... است و دستاوردهای فعالیت های تحولی در حوزه علمیه خراسان برای خودمان آنگونه که باید شناخته شده نیست.

وی اضافه کرد: ما در مرحله سوم گام بر می داریم و حوزه علمیه خراسان در گستره نظام تحولی امروز با تمام ظرفیت وارد شده و موفق عمل کرده است؛ یعنی توانسته ایم به سرعت از مرحله گفتمان به مرحله عمل دست یابیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اندیشه و عمل دو ویژگی اساسی یک حوزه انقلابی است، اظهار کرد: سه گروه نسبت به گذشته نگاه ویژه دارند؛ یک عده گذشته را فراموش می کنند و از نو، یعنی از نقطه سر خط و می خواهد نوآوری کند. یک عده گذشته را تنبل خانه کرده و در گذشته توقف می کنند که انگار نیاز به تولید علم دانش فکر و حرکت نیست. این دو نگاه ترمز حرکت تحولی است.

عاملی ادامه داد: عده ای هستند با این نگاه که سنت های کارآمد و دستاوردهای گذشتگان گنجینه ای بزرگ است و با بهره گیری از آن ها تحول به وجود می آید، حرکت تحولی گذشته را ذخیره و به تولید علم می پردازد.

وی با اشاره به اینکه روند حرکت تحولی در چهار میدان صورت می گیرد، گفت: حرکت تحولی مبتنی بر نیازهای امروز مطرح شده در جامعه است و در سطوح مختلف صورت می گیرد؛ لذا حوزه علمیه نیازمند توانمندسازی است که در شرایط فعلی با توانمندی در شرایط فعلی بتواند پاسخگوی نیاز جامعه و جهان باشد. نیازهای فراوانی که در جامعه ما در عرصه ملی و بین المللی وجود دارد، در واقع زیرساخت حرکت تحولی و پاسخگویی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: در حوزه آینده نگری گاهی خود این آینده نگری یک ترمز برای حرکت های تحولی در شرایط فعلی می شود؛ لذا حرکت جامعه انسانی وقتی کارآمد خواهد بود که همپوشانی داشته باشد و کنار هم قرار گیرد که در این صورت حرکت جامع تحول خواهانه قطعا شکل می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های تحولی در عرصه های پژوهشی و آموزشی افزود: در حوزه علمیه با فعالیت های تحولی خوبی که صورت گرفته یک نظام سازی جامع شکل گرفته و تنظیم و تبیین شده است. حداقل در 15 ارگان در عرصه های مختلف حدود 200 برنامه تحولی صورت گرفته است.

عاملی با بیان اینکه علم اخلاق و بصیرت سه حوزه در بخش تحولی است گفت: دو مورد در خصوص آموزش مطرح است که یکی شامل آموزش جامع بوده و دارای سه رکن است و جزء برنامه های درسی است و دیگر بخش دانشی، ارزشی و بینشی است که دارای برنامه ای زمانبندی شده است.

مدیرحوزه علمیه خراسان بیان کرد: با مصوبات شورای عالی حوزه از سه منبه قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای دروس حوزه استفاده می شود که خوشبختانه یک حرکت تحولی عظیم رخداده و طلبه ای که بنا است در تراز انقلاب اسلامی و نظام دینی پرورش یابد یک فرد توانمند برای پاسخگویی به جامعه جهان خواهد بود.

انتهای پیام

captcha