اوج شکوفایی تمدن اسلامی در زمان امام رضا(ع) رخ داد
کد خبر: 3792222
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) العالمیه:

اوج شکوفایی تمدن اسلامی در زمان امام رضا(ع) رخ داد

گروه فرهنگی - معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: اهل بیت(ع)، به ویژه امام رضا(ع)، نهضت علمی تمدنی را پیگیری و برای رشد، شکوفایی و ارتقای این تمدن اسلامی حرکت کردند. در بین اهل بیت(ع) نیز امام رضا(ع) بیشترین نقش را داشته؛ همچنانکه بسیاری از علما، مورخین و اندیشمندان معتقدند که اوج شکوفایی تمدن اسلامی در زمان این امام رئوف شکل گرفته است.

اوج شکوفایی تمدن اسلامی در زمان امام رضا(ع) رخ دادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا بی نیاز، امروز در آیین اختتامیه همایش بین المللی امام رضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان خاتم‌الانبیا دین خاتم را آوردند که همه نیازهای بشر را تا روز قیامت تامین خواهد کرد و در نامناسب ترین محیط و در میان موج عدم آمادگی توانست بزرگترین تمدن را در زمان خود ایجاد کند که تنها پس از دو دهه بتواند جهانی شود و در مناطق مختلف قد علم کرده و از تمدن‌های بزرگ زمان خود پیشی گیرد.

وی گفت: اهل بیت(ع)، به ویژه امام رضا(ع)، نهضت علمی تمدنی را پیگیری و برای رشد، شکوفایی و ارتقای این تمدن اسلامی حرکت کردند. در بین اهل بیت(ع) نیز امام رضا(ع) بیشترین نقش را داشته؛ همچنانکه بسیاری از علما، مورخین و اندیشمندان معتقدند که اوج شکوفایی تمدن اسلامی در زمان این امام رئوف شکل گرفته است.

بی نیاز اظهار کرد: هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو که موجب تاسیس تمدن اسلامی شد، تشبیه می‌کنم به هجرت پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه که موجب شکوفایی و اوج تمدن اسلامی گردید.

معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی العالمیه عنوان کرد: علمای بزرگ اسلام نیز طی هزار سال گذشته کارهای بزرگی را جهت احیای امر اهل بیت(ع) و شکوفایی تمدن اسلامی انجام دادند و ما بایستی این تمدن اسلامی که در حال فراموشی است را احیا کنیم. خوشبختانه با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پروژه احیای تمدن جهانی اسلامی مجددا کلید خورد و در 40 سال ابتدای انقلاب احیای تمدن اسلامی در عرصه جهانی شروع شده و برکات زیادی را در این 40 سال نیز به همراه داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام مجید خالق پور، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، اظهار کرد: حرکت امام رضا(ع) هویتی و نهضتی بود؛ در واقع ایشان تنها یک اقدام نمی‎کرد بلکه در لایه‌های اجتماعی، چه در عرصه علمی و روابط اجتماعی و چه در عرصه‌های ارزشی، حرکت ایشان تنها یک اقدام نبود بلکه یک نهضت بود. نهضت یعنی حرکتی که جریان آفرینی می‌کند و تاثیرگذاری فراگیری دارد و جامعه را به حرکت وادار می‌کند. علاوه بر این حرکت ایشان مبتنی بر عقیده و فکر بود، به نوعی که علما و توده مردم از این زلال اندیشه به مقدار ظرفیت خود بهره مند شده و در برابر آن متواضع بودند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت نهضت امام رضا(ع) یک نهضت بومی منطقه‌ای هم نبود بلکه نهضتی بود که به ایجاد تمدن انجامید. تمدن یعنی حرکتی جهانی که می‌تواند از یک محدوده منطقه‌‌ای به سطح جهان سیطره خود را شیوع دهد و دامنه پیدا کند.

خالق پور عنوان کرد: مبانی و اصول نهضت علمی تمدن ساز امام رضا(ع) بر چهار اصل استوار است که تکیه داشتن بر مردم و استفاده کردن از ظرفیت‌ حاکمیت‌های موجود برای مدیریت محیط پیرامونی خود براساس توحید، ایمان و ارزش‌های الهی از جمله این اصول است. ایشان هرگز در حرکت خود برای یک لحظه هم اقدامی خلاف توحید نکردند. اصل چهارم امام رضا(ع) در حرکت خویش این بود که ایشان نگاه به آخرت داشتند و تمام سخنانشان و برنامه‌های ایشان با بدنه اجتماع بر این محور بود که جامعه دنیوی را با آخرت پیوند دهند.

وی تاکید کرد: امیدواریم که این قلم‌ها در عرصه جهانی منشا اثر و برکت باشد؛ چه از درون دین به این شخصیت نورانی و چه از بیرون دین به این شخصیت بزرگ پرداخته شود. از جمله افتخارات عالم اسلام این است که می‌تواند به عنوان الگویی برای جوامع بشری مطرح شود. امام راحل نیز در عصر جدید بر این چهار اصل مهم تکیه داشتند و از هیچیک از این امور غفلت نداشتند.

در پایان این مراسم از سیدمحمدرضا میرسیدی، فاطمه سادات علوی، مرضیه صادقی، شیما شمسی، عباس عابدی زاده و زهرا حلوایی مقدم به عنوان نفرات برتر تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha