اقتصاد مقاومتی؛ مفهومی برای بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها
کد خبر: 3792376
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸

اقتصاد مقاومتی؛ مفهومی برای بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها

گروه سیاست و اقتصاد ــ مسئول سازمان بسیج سازندگی سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد مقاومتی، مفهومی برای بحران‌زدایی و ترمیم ساختارهای اقتصادی است؛ مفهومی است که رفع بسیاری از مشکلات و خروج از وابستگی‌ها، تا حد زیادی به آن بستگی دارد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، واژه «اقتصاد مقاومتی» نخستین‌بار در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در شهریور سال 1389 مطرح شد؛ در این دیدار، رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مفهومی از کارآفرینی معرفی کرده و آن را در شرایط کنونی کشور ضروری دانستند.
رهبر معظم انقلاب مدتی بعد در دیدار با دانشجویان، بار دیگر بر اهمیت اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و تعریفی جامع و کامل از آن ارائه کردند؛ ایشان فرمودند «‌اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد».
اما تا به امروز که حدود هشت سال از مطرح شدن این موضوع می‌گذرد، تا چه اندازه مسئولان کشور در تحقق منویات رهبری موفق بوده‌اند؟ اقتصاد مقاومتی تا چه میزان توسط مسئولان و مردم اجرایی شده است؟
تاکنون قسمت کوچکی از اقتصاد مقاومتی اجرا شده است
علی اکبر جعفری، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر تنها قسمت کوچکی از اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری در کشور اجرایی شده و می‌طلبد مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی گام‌های بزرگتری بردارند.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت بوده و در شرایط کنونی کشور حیاتی است؛ کشور ما در حال پیشرفت است، اما برخی عوامل مانع حرکت روبه‌جلوی آن می‌شود، باید با اقتصاد مقاومتی این موانع را از سر راه توسعه برداشت.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، مفهومی برای بحران‌زدایی و ترمیم ساختارهای اقتصادی است؛ مفهومی است که رفع بسیاری از مشکلات و خروج از وابستگی‌ها، تا حد زیادی به آن بستگی دارد.
وی افزود: بر اساس منویات رهبری، برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد کشور درون‌زا، دانش‌بنیان و مردم‌محور باشد تا به موفقیت کامل دست پیدا کنیم.
جعفری عنوان کرد: کاهش وابستگی به نفت، مردمی کردن اقتصاد، داشتن اقتصاد دانش‌بنیان، اصلاح الگوی مصرف، بهره‌گیری از توان جوانان، مبارزه با فساد و داشتن نظارت درست از الزامات اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی بر حمایت از تولید داخل داشته‌اند، ادامه داد: دولت نیز با ممنوع کردن واردات برخی از اقلام در این جهت گام‌های خوبی برداشته اما تولیدات داخل با قیمت بالاتر از جنس خارجی به مردم عرضه می‌شود که این روند درست نیست.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان بیان کرد: متأسفانه سیستم نظارتی در دولت ضعیف عمل می‌کند؛ اگر ضعیف نبود خودروسازان خودسرانه و بدون هیچ بازخواستی قیمت تولیدات خود را افزایش نمی‌دادند و در صنوف دیگر نیز قیمت‌ها، ساعتی تغییر نمی‌کرد.

انتهای پیام

captcha