نظام اقتصادی اسلام براساس ارزش‌ها طراحی شده است
کد خبر: 3792459
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
آیت‌الله میرعمادی:

نظام اقتصادی اسلام براساس ارزش‌ها طراحی شده است

گروه اقتصاد ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که نظام اقتصادی اسلامی براساس ارزش‌ها و اخلاق‎ها طراحی شده است، گفت: در اسلام روابط اقتصادی برپایه اصول اخلاقی است و مسائل اقتصادی آمیخته با مسائل اخلاقی است.

نظام اقتصادی اسلام بر اساس ارزش‌ها و اخلاق‎ها طراحی شده استآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با ویژگی‎های اقتصاد اسلامی، گفت: اقتصاد در اسلام زیر چتر اخلاق است و ممنوع بودن برخی‎از معاملات به‌خاطر رعایت مسائل اخلاقی است و اسلام می‎خواهد سایه اخلاق و عاطفه بر روابط اقتصادی حاکم باشد.
وی افزود: اقتصاد در اسلام دارای مشخصات متنوع و مختلفی است که هر یک از آن‌ها بیانگر بُعدی از ابعاد گسترده اقتصاد اسلامی است که ازجمله آن‌ها می‎توان به حاکمیت توحید و بندگی خدا اشاره کرد.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: هدف از نظام اقتصادی اسلام، حاکمیت توحید، بندگی خدا و برپایی قسط و عدل در جامعه است. اهمیت توحید و عدالت در تمام احکام و قوانین اسلام بر کسی پوشیده نیست کمااینکه توحید و عدالت محور اصلی و هدف اول در تمام ادیان آسمانی به‌ویژه دین مقدس اسلام است.

تاکید قرآن بر لزوم برپایی عدالت اجتماعی

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تاکید قرآن بر لزوم برپایی عدالت اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: در اقتصاد اسلامی سعی بر حاکمیت توحید و برقراری عدالت اجتماعی است؛ یعنی هدف آن است که مردم بندگی خدا را به‌جا آورند و با تامین زندگی و رفاه عمومی و زدودن فقر از جامعه عدالت برقرار شود.
این مفسر قرآن با بیان این‌که در اسلام کار وسیله تقرب به خداست، اظهار کرد: در اسلام روابط اقتصادی برپایه اصول اخلاقی است و مسائل اقتصادی آمیخته با مسائل اخلاقی است. نظام اقتصاد اسلامی بر اساس ارزش‌ها و اخلاق طراحی شده است؛ اما در مکتب‎های مادی، روابط اقتصادی کاملاً خشک و بی‌روح است و برپایه رقابت‌های منفی استوار است که منجر به ورشکستگی، درگیری، تفرقه و اختلاف، دشمنی و عداوت است. در این نوع مکاتب درآمد از هر راهی ولو با دروغ، تقلب، حیله، قتل، غارت، انسان‌فروشی و ... به دست آید، اشکالی ندارد.
وی ادامه داد: روابط اقتصادی در اسلام بر پایه اصول اخلاقی مانند اخوت، تعاون، ایثار، احسان و ... استوار است؛ بر همین اساس بسیاری از معاملات و مکاسب در اسلام حرام است؛ چون مسائل اخلاقی در آن نادیده گرفته شده و به ضرر مردم است.

نمونه‌هایی از قواعد کلی اقتصادی در اسلام

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که در اقتصاد اسلامی، مالکیت مطلق از آن خدای متعال است، گفت: در دین مقدس اسلام، مالکیت عمومی و خصوصی انسان، به‌عنوان جانشین خدا در روی زمین نیز به رسمیت شناخته شده است؛ همین امر مهم‌ترین تفاوت اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد کمونیستی است.
امام جمعه خرم‌آباد افزود: از دیگر ویژگی‌های اقتصاد اسلامی آن است که مبتنی‎ بر وحی و عقل است بدین معنا که احکام و آموزه‌های اقتصادی اسلام از کتاب و سنت و عقل و عرف قابل استنباط و استخراج است.
وی در ادامه حلیت بیع و حرمت ربا، وفای به عهد، نفی غرر در معاملات، نفی ضرر در معاملات، مالکیت شخصی افراد، پایبندی به شروط و ضرورت جلوگیری از اختلال نظام عسر و حرج را نمونه‌هایی از قواعد کلی اقتصادی در اسلام ذکر کرد و گفت: از این ادله و دلایل دیگر می‌توان به دست آورد که اسلام برخی از احکام و رفتار اقتصادی عرفی را با شرایط و قیودی مورد تایید و امضاء قرار داده و برخی را رد کرده است؛ مثل معاملات غرری یا ضرری از این‌رو یک اقتصاددان اسلامی با مراجعه به کتاب، سنت، عقل، عرف و قواعد کلی تعیین شده، می‎تواند احکام اقتصادی را استخراج و مشکلات اقتصادی را حل کند.

انتهای پیام

captcha