دیدار نوروزی، تب و تاب مسابقات قرآنی و جشن 15 سالگی ایکنا
کد خبر: 3792509
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
اهم رویدادهای قرآنی بهار97/

دیدار نوروزی، تب و تاب مسابقات قرآنی و جشن 15 سالگی ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی بهار سال 97 شاهد برپایی رویدادها و اخبار مهم قرآنی در کشور چون دیدار نوروزی و تب و تاب مسابقات قرآنی دانشجویان و بین‌المللی ایران، نیروهای مسلح و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کویت، مسابقات قرآن جامعه کارگری، همایش عمری با قرآن، جشن 15 سالگی ایکنا در نمایشگاه قرآن و ... بودیم.

به گزارش ایکنا؛ فصل بهار سال 1397 و پس از اتمام تعطیلات نوروزی و همزمان با آغاز روزهای کاری پس از دومین هفته فروردین‌ سال گذشته، برنامه‌های متنوع و متعدد قرآنی از جمله دیدار نوروزی جامعه قرآنی طبق روال سنوات گذشته در ایکنا، برپایی جشن ۱۵ سالگی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برگزاری همایش عمری با قرآن، برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن در عرصه‌های مختلف بانوان، آقایان، طلاب، دانشجویان، مسابقات قرآن جایزه دبی، کویت، مالزی و همچنین سالگرد راه‌اندازی سامانه ندای قرآن، اخباری از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری و ... بود که طی این گزارش به اهم‌ آنها پرداخته می‌شود.
دید و بازدید نوروزی جامعه قرآنی
جمعی از پیشکسوتان، استادان، مسئولان و مدیران قرآنی کشور، طبق روال چندین ساله ایکنا پس از اتمام تعطیلات نوروزی، ۱۴ فروردین‌ماه دیدارها را در سال 97 تازه کردند و در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا گردهم جمع شدند. قرآنیان در کنار خوش و بش نوروزی، به بیان خاطرات و همچنین بیان دغدغه‌ها و مطالباتشان از مسئولان قرآنی پرداختند.
برپایی گردهمایی ویژه جامعه قرآنی در سال جدید، حمایت بیشتر و برخورداری از بودجه و اعتبارات مناسب با شأن قرآن و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه بدان پرداخته شد.
نام‌نویسی 9 هزار نفر در آزمون‌ «اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن»
آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم هر ساله در رشته‌های حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰، ۱۰ و۵ جزء برگزار می‌شود که سال گذشته نیز طی تدابیری و برای نخستین‌بار در این آزمون‌ها رشته حفظ ۳ جزء افزوده شد که براساس فراخوان ثبت‌نام، این رشته مربوط به حفظ ۳ جزء ابتدایی قرآن کریم بود که به قبول‌شدگان گواهینامه استانی اعطا خواهد شد.
نام‌نویسی در سیزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از هفتم بهمن‌ماه 96 از سوی سازمان دارالقرآن آغاز شد و براساس اعلام فراخوان مهلت ثبت‌نام تا ۲۷ اسفندماه ادامه داشت که با تدابیر مسئولان این مهلت تا ۱۰ فروردین‌ماه 97 تمدید شد.
در زمان تعیین شده برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم حدود ۹ هزار نفر آمادگی خود را برای شرکت در رشته‌های مختلف این آزمون‌ها اعلام کردند که بیشترین متقاضیان شامل ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته حفظ کل قرآن نام‌نویسی کرده‌اند.
جامعه قرآنیپوشش خبری نمایشگاه قرآن از برپایی نشست خبری تا آیین اختتامیه
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «قرآن؛ چلچراغ هدایت» با ریاست عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، معاون اجرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، معاون علمی، ابوالقاسم ایرجی و ولی یار‌احمدی مشاوران، سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، محمد‌مهدی عزیززاده، مدیر بخش رسانه و فضای مجازی، اصغر امیرنیا، مدیر بخش تبلیغ و هنر، محمود واعظی، مدیر بخش بین‌الملل، محمدرضا پورمعین، مدیر بخش دستگاه‌ها و نهادها، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیر بخش محتوایی در مصلای امام خمینی(ره) برپا شد.
سه نشست خبری با محوریت بررسی طرح‌ها و ایده‌های نو، معرفی فعالیت‌ها، معرفی شعار نمایشگاه و جزئیات برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی (زمان افتتاحیه و اختتامیه و ...)، تا پیش از برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تشکیل شد. همچنین بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۹ اردیبهشت‌ماه، مطابق با سوم ماه مبارک رمضان به مدت تقریبی دو هفته برپا شد. مشروح آیین گزارش این نمایشگاه را اینجا بخوانید.
رونمایی از مصحف نفیس قرآن منسوب به علی‌بن‌ابیطالب(ع)
از مصحف نفیس قرآن کریم منسوب به حضرت علی(ع) در آیین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی رونمایی شد که طی این رونمایی سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و طیار آلتی قولاچ، یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه و حمیدرضا مستفید، پژوهشگر قرآنی و از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن به بیان نکاتی پرداختند.
بسترسازی سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال ۹۷ همزمان با آغاز فرآیند آماده سازی مصلی بزرگ تهران برای میزبانی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن در محل مصلی و برپایی دوره آموزشی نمایندگان ایران آغاز شد. این مسابقات که طی بازه زمانی ۳۰ فروردین تا ۵ اردیبهشت برپا شد، همراه با پخش زنده از سوی شبکه قرآن و معارف سیما بود، در رقابت‌های پنجگانه آن مجموعاً ۲۵۸ شرکت‌کننده از ۸۴ کشور دنیا حضور داشتند.
در بخش آقایان سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مجموعاً ۸۷ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف حضور دارند. این مسابقات همراه با سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف و به همت سازمان بهزیستی برپا شد.
در کنار این دوره از مسابقات نیز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان با حضور ۲۸ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان از اول تا چهارم اردیبهشت‌ماه در هتل ارم تهران برگزار ‌شد. از دیگر مسابقاتی که همراه با سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی کشورمان برپا شد، دومین مسابقات بین‌المللی قرآنی طلاب جهان اسلام در قم بود.
جامعه قرآنی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند
مسابقات قرآن نیروهای مسلحاولین روز ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآن با حضور جامعه قرآنی کشورمان در محضر مقام معظم رهبری، ساعت ۱۷ در حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد. محفل قرآنی در محضر رهبر انقلاب اسلامی به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن پخش شد و همچنین سال97 نیز برای نخستین‌بار شاهد پخش زنده این مراسم از شبکه المنار لبنان بودیم.
برپایی هشتمین دوره مسابقات مشترک بین کشور ایران و عمان
هشتمین دوره مسابقات مشترک بین کشور ایران و عمان از ۲۶ تا ۲۹ فروردین‌ماه 97 با حضور نمایندگانی از نیروهای مسلح کشور ایران در چهار رشته ۵،۱۰،۱۸ جزء و حفظ کل قرآن کریم در کشور عمان برپا شد. طی این مسابقات از چهار نفر از هر کدام از نیروهای ارتش، سپاه پاسداران اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در چهار رشته ۵،۱۰،۱۸ جزء و حفظ کل قرآن کریم تجلیل شد.
یادآور می‌شود مسابقات قرآن نیروهای مسلح هر دو سال یکبار، یک بار در ایران و بار دیگر به میزبانی عمان، برگزار می‌شود.
از برپایی مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تا فینال
مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات با رویکرد جدید و در قالب برنامه تلویزیونی چون «اسراء بین المللی» به مدت 10 شب به روی آنتن شبکه قران و معارف سیما رفت. این رقابت در دو استودیوی مجزا در شبکه قرآن و معارف سیما و سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد به گونه‌ای که شش شرکت کننده در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم رقابت خود را برگزار کردند و برگزیدگان این مرحله به فینال که به صورت حضوری در مشهد برگزار شد، راه پیدا کردند. در مرحله نهایی، ۴۴ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در دو رشته حفظ و قرائت در کشورمان حضور داشتند.
قاری نوجوان در کما
قاری نوجوانطی ایام نوروز ۹۷، در اثر واژگونی اتومبیل خانواده خیراندیش، قاری نوجوان «امیرحسین خیراندیش» در وضعیت کما به سر می‌برد. این حادثه حین برگشت از سفر زیارت مشهد مقدس و در حوالی شهر سمنان به وقوع پیوسته است که در پی آن مادر قاری نوجوان فوت کرده، پدرش مصدوم شده و همچنین امیرحسین خیراندیش به کما رفته است و بعد از مدتی بهبود یافت.
تشریح ابهامات بودجه قرآنی سال۹۶
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد وضعیت بودجه قرآنی سال ۹۶ و ابهاماتی که در مورد آن وجود داشته و دارد به بیان برخی مطالب پرداخت، افزود: در آخرین روزهای سال ۹۶ اعلام شد که ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص داده خواهد شد. ما نیز اطمینان پیدا کردیم که رقم اعلام شده اختصاص می‌یابد و به صندوق واریز می‌شود. اما بعد از تعطیلات ابتدایی سال ۹۷ به یک باره متوجه شدیم که این مبلغ هنوز دریافت نشده است.
محمدی با بیان اینکه علت واریز نشدن بودجه در روزهای پایانی سال‌ ۹۶ یک غفلت و اشتباه بوده که البته تنها مختص به بودجه قرآنی نبوده و شامل چند دستگاه دیگر نیز شده است، اظهار کرد: پیگیری‌های ویژه‌ای که صورت گرفت منجر به یک پیشنهاد شد و آن هم اینکه طی یک نامه درخواست ۱۰ میلیارد تومان «تنخواه» از بودجه سال ۹۷ را داشته باشیم تا مبلغ ۱۰ میلیارد به صندوق واریز شود.
شروع هجدهمین دوره طرح «هزاران ختم قرآن کریم»
همزمان با ماه شعبان 1439، هجدهمین طرح هزاران ختم قرآن با نیت سلامتی صاحب‌الزمان(عج) و تعجیل در فرج ایشان به همت شبکه رادیویی قرآن و با همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های قرآنی ـ فرهنگی از جمله آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برپا شد.
سه قاری؛ صاحب اجازه قرائت شدند
با برگزاری دهمین دوره تخصصی «اقراء» اواخر فروردین‌ماه در حرم مطهر رضوی و با حضور جمعی از قرآنیان این استان، «محمدجواد پناهی»، «سیدحمید هروی» و «مهدی شجاع» از قاریان کشورمان اجازه قرائت خود را از شیخ مصری، محمد عَصفور دریافت کردند.
نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کویت
نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کویت با حضور نماینده کشورمان در فروردین‌ماه 97 برپا شد. در این دوره از مسابقات نمایندگان ایران در رشته حفظ و قرائت تحقیق با نمایندگان دیگر کشورها به رقابت پرداختند و در پایان این دوره از مسابقات «مهدی غلام‌نژاد» توانست در رشته قرائت تحقیق رتبه دوم را به دست آورده و به ترتیب نماینده کشور مالزی رتبه اول و نماینده کشور مغرب نیز رتبه سوم را کسب کردند. همچنین «محمدجواد دلفانی» نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن رتبه‌ای را کسب نکرد.
انتصاب قائم مقام رادیو قرآن
مدیر شبکه رادیویی قرآن در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین «محمودرضا ذکاوت» را به عنوان قائم‌مقام شبکه رادیویی قرآن منصوب کرد. در حکم صادر شده علاوه بر شرح وظایف سازمانی مندرج در سند راهبردی شبکه، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای مدیران و شورای طرح و برنامه شبکه و نیز ارزیابی عملکرد کلیه واحدهای صف و ستاد و کمیته‌های شبکه از جمله امور محوله این مسئولیت بیان شده است.
رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن
سامانه ملی حفظمراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن با حضور جمعی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین ماه سال 97 برپا شد که طی آن آمار حافظان تمامی استان‌ها به تفکیک هر یک سازمان‌های ارائه دهنده و شهرستان‌ها قابل دیدن است. این طرح این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوانیم بهترین آمار را از وضعیت حافظان قرآن کریم داشته باشیم تا خدمت‌رسانی مناسب‌تری فراهم شود.
اولین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
اولین دوره مسابقات قرآن کریم جامعه کارگری، به همت دارالقرآن خانه کارگر و با هدف توسعه و ترویج قرآن کریم بین جامعه کارگری، برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت، مفاهیم و اذان برپا شد.
تصویب سند راهبری مسابقات قرآن
سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصویب و سپس از سوی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تأیید شد. سند راهبردی مسابقات قرآن کشور که پس از یک سال کار کارشناسی، پژوهشی، تحقیقاتی و اخذ نظر استادان و کارشناسان قرآنی از طریق پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌، چکیده و خلاصه در جلسات ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور طرح و تصویب شده بود، سرانجام برای تصویب به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور ارسال شد.
سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم
مرحله منطقه‌ای سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم طی اردیبهشت‌ماه در مناطقه پنجگانه جنوب به میزبانی دانشگاه هرمزگان، تهران والبرز، شمال غرب و شمال شرق و مرکزی برپا شد و سپس برگزیدگان این مرحله در مناطق مختلف، به عنوان راه یافتگان به مرحله کشوری معرفی شدند.

پنجمین همایش تجلیل از معلمان و استادان قرآن استان تهران
پنجمین همایش تجلیل و تکریم از معلمان، پیشکسوتان استان تهران، سه نفر از مدیران مؤسسات قرآنی و سه نفر از مدیران خانه‌های قرآن طی دومین ماه سال 97 در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری برگزار شد.
این مراسم با کمک شورای عالی قرآن شهرداری تهران و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و با همکاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی شهر تهران برپا شد. بنا بر گفته مهدی نادی، مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران در کل استان تهران تعداد ۲۰۵ نفر طبق شاخص‌هایی چون سابقه تدریس، توانمندی در حوزه کار قرآنی و تلاش در جهت توسعه فرهنگ قرآنی برگزیده شدند که طی این مراسم از آنها تجلیل به عمل آمد.
اختتامیه مسابقه سراسری تلویزیونی اسراء برپا شد
اختتامیه مسابقه سراسری تلویزیونی اسراء، در آخرین روزهای اردیبهشت ماه با اجرای سیدوحید مرتضوی به میزبانی شهر کاشان، به همراه تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن دانش آموزی شهرستان کاشان برپا شد.
رادیو ترتیلافتتاح رادیو ترتیل
طی مراسمی رادیو ترتیل با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما، احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن، خادم‌القرآن عباس سلیمی و جمعی از فعالان قرآنی در ساختمان شهدای رادیوی جام جم با قرائت پیام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، افتتاح شد. احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن درباره فعالیت این رادیو گفت: ان‌شاءالله رادیو قرآن اختصاصا آهنگ خوش تلاوت الهی و احیانا در کنار آن مسائل مربوط به تلاوت قرآن را به مستمعین خود ارائه خواهد داد. همچنین خادم‌القرآن عباس سلیمی نیز رادیو ترتیل را به مثابه موجی خواند که باید به جریانی دائمی تبدیل شود.
دومین مسابقات قرآن کارکنان بنیاد مستضعفان برگزار شد
دومین دوره مسابقات قرآن بنیاد مستضعفان در رشته‌ها متنوعی چون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، درک مفاهیم نهج‌البلاغه و حفظ موضوعی برگزار شد. شناسایی افراد مستعد قرآنی و بهره‌مندی از آنها در بنیاد به عنوان مدرس از جمله اهداف مهم برگزاری این دوره از مسابقات بود.
جشن پانزدهمین سال تأسیس ایکنا
جشن ۱۵ سالگی خبرگزاری بین‌المللی قرآن با نام اختصاری ایکنا همزمان با شب سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور جمعی از مدیران، فعالان قرآنی، خبرنگاران فعلی و گذشته این خبرگزاری و دیگر خبرنگاران بخش‌های قرآنی سایر رسانه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.
ایکنا، نخستین و بزرگترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌ در جهان اسلام شناخته شده است و در بیستم آبان‌ماه ۱۳۸۲مقارن با پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۲۴ق با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

مسابقات قرآن ترکیه
ایکناششمین دوره مسابقات قرآن کریم استانبول با حضور ۱۲۵ شرکت‌کننده از ۶۰ کشور به مدت 10 روز برگزار ‌شد. «امید حسینی‌نژاد» و «محمدرضا احمدی» به ترتیب نماینده‌های ایران در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن بودند. نمایندگان کشورمان در رشته‌های حفظ و قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه پس از اجرا در مرحله مقدماتی، از راه‌یابی به مرحله نهایی بازماندند.
مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن برپا شد
بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در رشته حفظ کل قرآن با حضور پیمان ایازی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره، برپا شد که طی آن نماینده کشورمان در این رقابتها موفق به کسب رتبه نشد.
کسب رتبه دومی توسط نماینده ایران در مسابقات مالزی
مختار دهقان، نماینده کشورمان در رشته قرائت شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی موفق به کسب رتبه دوم این رقابت‌ها شد. مسابقات قرآن مالزی در دو بخش قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در کوالالامپور پایتخت این کشور برپا شد.
تشکیل هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها
هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها در محل سازمان دارالقرآن با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، برگزار شد.
طرح «با قرآن در رمضان»
از سوی سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری ادارات امور قرآنی استان‌ها و نیز سازمان صدا و سیما و به مناسبت ایام پربرکت ماه مبارک رمضان، طرح «با قرآن در رمضان» در سراسر کشور اجرا شد. این طرح قرآنی که در محل مساجد شاخص استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور اجرا ‌شد، از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا پایان ماه ضیافت‌الله نیز ادامه داشت.
عمری با قرآنتجلیل از 6 پیشکسوت در هفدهمین همایش «عمری با قرآن»
هفدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و احمد مسجدجامعی از اعضای شورای شهر و دیگر پیشکسوتان و مدیران قرآنی و قرآنیان شهر تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
این همایش طبق روال هرساله به همت فرهنگ‌سرای قرآن سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با همکاری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران همزمان با ضیافت ماه مبارک رمضان و میلاد با سعادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور جمعی از قرآنیان شهر تهران برپا می‌شود.
طی این همایش از حدود شش پیشکسوت قرآنی در حوزه‌های حفظ، قرائت، آموزش، مدرس، مدیر قرآنی، ترجمه و تفسیر، پژوهش و هنری تجلیل به عمل آمد.
همچنین از سامانه گویای «ندای قرآن» به شماره ۱۴۴۰ که پیش از این با شماره ۱۴۴ فعالیت می‌کرد و حسب تأکید مخابرات تهران مبنی بر تغییرات و محدودیت‌ها در ارائه خدمات خط‌های سه رقمی از اوایل سال ۹۵ به حالت غیرفعال درآمده بود، رونمایی شد.
در این دوره از همایش عمری با قرآن، استادانی چون آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی در بخش پژوهش، تفسیر و تألیف، محمد انجم‌شعاع در بخش مدیر قرآنی، عباس امام جمعه در بخش قرائت و داوری، جمال شورجه در بخش هنر قرآنی حوزه سینما و تلویزیون، رضا ولی‌زاده در بخش هنر قرآنی، حوزه خوشنویسی و حوریه عقبایی به عنوان بانوی فعال قرآنی تکریم و همچنین در این مراسم از خانواده شهید قرآنی مدافع حرم مرتضی کریمی و خانواده مرحوم عباس ولی‌زاده(خوشنویس قرآنی) تقدیر شد.
هفتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در رابطه با جزئیات مرحله اول طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن گفت: از سال ۹۰ طرح فشرده ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن را آغاز کردیم و تاکنون شش دوره برگزار شده است. ثبت نام مرحله اول هفتمین دوره ارزیابی نیز از اول اردیبهشت‌ماه 97 آغاز شد که با تمدید زمان ثبت‌نام تا پنجم خردادماه سال گذشته ادامه داشت. در مجموع ۳۹۷ نفر در این طرح ثبت‌‌نام کردند که ۳۱۶ نفر این تعداد آقایان و۸۱ نفر بانوان بودند. در بخش قاریان نیز ۲۷۳ نفر و در بخش مدرسان ۱۲۴ نفر ثبت‌ نام کردند.
تصویب کلیات آیین‌نامه هیئت «حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی»
در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سال گذشته برگزار شد، تشکیل «هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی» که حدود سه سال از طرح اولیه موضوع آن می‌گذرد، به شور گذاشته شد تا در صورت موافقت، اعضای شورا فعالیت خود را آغاز کند.
همچنین در جلسات گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی «عباس سلیمی»، پیشکسوت قرآنی و از اعضای حقیقی این شورا، به عنوان مسئول تدوین آیین‌نامه حفظ کرامت چهره‌های قرآنی تعیین شده بود.
«کاروان نور» اعزامی به حج تمتع 97
کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع سال ۹۷ با عنوان «کاروان نور» با حضور قاسم مقدمی از خوزستان، حامد علیزاده از خراسان رضوی، سیدمصطفی حسینی از قزوین، وحید نظریان از کرمانشاه، سیدمحمد کرمانی از تهران، محمد‌حسن موحدی از تهران، محمد زاهدی از قم، محمد‌رضا زینعلی از اصفهان، وحید خزایی از تهران، سیدعباس موسوی از خوزستان، علی شعبانی از قزوین، مجتبی فردفانی از فارس، موسی معتمدی از اصفهان و اعضای گروه تواشیح میعاد از قم اعزام شدند.
سفیر مهربانیاین کاروان به منظور انجام فعالیت‌های قرآنی و برپایی محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن و همچنین اجرای اناشید و همخوانی‌هایی در میان کاروان‌ها و محل‌های مشخص شده به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
دوازدهمین مسابقات «سفیر مهربانی»
دوازدهمین دوره مسابقات سفیر مهربانی به یاد استاد مرحوم علی اربابی در دو مرحله مقدماتی و نهایی در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق و حفظ پنج، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن برای آقایان در سه رده سنی کمتر و بیشتر از ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال(پیشکسوتان) برگزار شد.
پس از درگذشت علی اربابی، استاد و پیشکسوت قرآن کریم، هرساله در ماه رمضان مسابقات قرآن با عنوان سفیر مهربانی در محل جلسه این استاد قرآن واقع در آستان امامزادگان پنج‌تن در محله لویزان تهران شکل گرفت تا یاد و خاطره این پدر شهید و استاد قرآن زنده‌نگاه داشته شود و اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال از سالگرد این استاد قرآن می‌توان گفت که این مسابقات یکی از بزرگترین گعده‌های قرآنی است که جامعه قرآنی را گرد هم جمع می‌کند.
مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی
آیین اختتامیه و توزیع جوایز بیست‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی شامگاه سه شنبه (۱۵ خردادماه) برگزار شد. در این مراسم از ۱۰ نفر برتر تجلیل شد که احمد برهان محمد از آمریکا رتبه نخست را کسب کرد، لیبی و تونس به طور مشترک دوم شدند و الجزایر نیز حائز رتبه چهارم شد.
در این مراسم همچنین، از «شیخ علی بن عبدالرحمن حذیفی»، قاری برجسته قرآن و امام جماعت مسجدالنبی(ص) به‌عنوان شخصیت سال جایزه قرآن دبی تجلیل شد. این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن برگزار شد و محمدرضا زاهدی، نوجوان حافظ کل قرآن، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات حضور داشت که حائز رتبه برتری در این دوره از رقابت‌ها نشد.
انتهای پیام

captcha