آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد، در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با آثار منفی ربا، گفت: از نظر قرآن کسب درآمد از راه معامله، تجارت، کار و ... راه حق و صحیح است اما درآمد حاصله از رشوه، قمار و ربا باطل و ناحق است و بسیار روشن است که این درآمد نامشروع است.
وی با بیان اینکه یکیاز مؤلفههای اقتصاد سالم از نظر اسلام دوری از ربا است، افزود: ربا بهعنوان یک انحراف اقتصادی آثار منفی و شومی را در پی دارد که در منابع دینی ما، دلایل بسیاری برای فلسفه تحریم ربا مطرح شده است.
آیتالله میرعمادی با اشاره به اینکه یکی از موارد فلسفه تحریم ربا، خوردن مال مردم به باطل است، ادامه داد: قرآن کریم دو راه برای تولید درآمد و مبادلات مالی ذکر کرده یکی راه حق و دیگری راه باطل و در آیه 29 سوره نساء با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا» فرموده است: «ای کسانیکه ایمان آوردهاید، اموال یکدیگر را به باطل و ناحق در میان خود نخورید، مگر اینکه تجارت از روی رضایت شماها باشد».
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: از نظر قرآن کسب درآمد از راه معامله، تجارت، کار و ... راه حق و صحیح است اما درآمد حاصله از رشوه، قمار و ربا باطل و ناحق است و بسیار روشن است که این درآمد نامشروع است.
فساد اموال و زیان اقتصادی؛ از دلایل حرام بودن ربا
وی فساد اموال و زیان اقتصادی را از دیگر دلایل حرام بودن ربا ذکر کرد و گفت: بسیاری از اقتصاددانان بهره و ربا را در اقتصاد بهعنوان انگل و زمینهساز رکود و تورم در جامعه میدانند کمااینکه اما رضا(ع) در حدیثی راجع به فلسفه تحریم ربا فرموده است: «علت حرام بودن ربا، خدای بزرگ بدان جهت ربا را نهی کرده که مایه تباهی اموال است» و امام جعفر صادق(ع) نیز فرموده است: «خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از راه حلال به کسب و کار روی آورند و به معامله و خرید و فروش بپردازند».(من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 567)
نماینده ولیفقیه در لرستان اضافه کرد: رباخوار، بدون اینکه تولیدی داشته باشد، سود و بهره میبرد و این سود موجب زیان اقتصادی اقتصادی میگردد، پول، ارزشی به جز عددی که روی آن گذاشتهاند، ندارد. وقتی این پول در تولید به کار گرفته نشود، موجب رکود اقتصادی و اختلال در چرخه اقتصادی جامعه میشود.
ربا یک نوع تبادل اقتصادی ناسالم است
وی با یادآوری اینکه از ویژگیهای نظام اقتصادی اسلام، حرمت و ممنوعیت ربا است، افزود: از نظر اسلام، ربا یک نوع تبادل اقتصادی ناسالم است که عواطف و پیوندها را سست میکند؛ بذرِ کینه و دشمنی را در دلها میپاشد؛ تعادل اقتصادی جامعه را به هم میریزد؛ فاصله طبقاتی را افزایش میدهد و سرانجام موجب رکود اقتصادی میشود.
آیتالله میرعمادی گفت: در نظام اقتصادی اسلام مسئله ربا آنقدر مذموم و مورد نکوهش است که بهمنزله اعلان جنگ با خدا و رسول خداست.رباخوار، خونِ مردم محروم را میمکد، هیچگونه رحم و عاطفه به خرج نمیدهد؛ لذا برای سرکوب و تسلیم کردن او باید به نیروی نظامی متوسل شد و با او جنگید.
وی با اشاره به قرار گرفتن ربا در ردیف گناهان کبیره، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در سفارش به امام علی(ع) فرموده است: «یا علی، یک درهم ربا از نظر گناه و شدت عقوبت بزرگتر از این است که کسیکه هفتاد مرتبه با محرم خود در خانه کعبه زنا کند» و نیز فرموده است: «یا علی، مردم به اموالشان امتحان میشوند؛ آنان حرام خدا را با شبهات دروغین و هوسهای فریبنده، حلال شمارند؛ پس شراب را به اسم آب انگور، رشوه را به اسم هدیه و ربا را به اسم خرید و فروش حلال میشمارند».(مستدرک الوسائل، ج 13، ص 329)
انتهای پیام