رونمایی از 3 طرح اعتلای بسیج مهندسی/ عدم استفاده از ظرفیت بسیج عین اسراف است
کد خبر: 3792546
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

رونمایی از 3 طرح اعتلای بسیج مهندسی/ عدم استفاده از ظرفیت بسیج عین اسراف است

گروه جامعه ــ در مراسم آغاز به کار نمایشگاه تخصصی بسیج مهندسین صنعتی کشور ضمن رونمایی از ۳ طرح اعتلای بسیج مهندسی با محوریت نیروگاه‌های خورشیدی، صنعت یار و شبکه‌های اجتماعی، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بسیج در حوزه‌های علمی و فنی تأکید شد.

رونمایی از 3 طرح اعتلای بسیج مهندسی/ عدم استفاده از ظرفیت بسیج عین اسراف استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نمایشگاه تخصصی بسیج مهندسین صنعتی کشور با عنوان سرآمدان فناوری و صنعت، امروز چهارم اسفندماه، با حضور سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات برگزار شد.
صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با حضور در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه امام خمینی(ره) با بهره‌مندی از بسیج توده‌های مردم توانست آرمان‌های مدنظر آنان را محقق کند، اظهار کرد: اولین آزمون موفقیت‌آمیز بسیج در دوران دفاع مقدس، در حفظ حاکمیت ملی و استقلال سرزمینمان بود که به خوبی بروز و ظهور یافت. فعالیتی که بسیج در عرصه دفاع مقدس داشت بسیار عظیم بود و تبدیل به الگویی برای سایر کشور‌ها شد.
صالحی با تأکید بر اینکه امروز در دوره جهاد اقتصادی و صنعتی هستیم که اهمیت آن کمتر از دوره دفاع مقدس نیست، اظهار کرد: این ملت چهل سال پیش تصمیم گرفت در مدار سیاسی مستکبران نباشد و استقلال سیاسی خود را به دست گیرد؛ یقیناً چنین تصمیمی خشم سایر ملل را برمی‌انگیزد و مصمشان می‌کند که این ملت را به جای قبلی خود بازگرداند. بدین جهت ملت ایران طی ۴۰ سال گذشته تمام هزینه‌هایی که برای استقلال کشور باید بپردازد را پرداخت و با وجود محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، گام‌های بلندی در تمامی عرصه‌ها برداشت.
صالحی بسیج را حلقه‌ای معنوی برای تحقق آرمان‌های انقلاب دانست که توانست انقلاب را مقتدر و مصون از هر مشکل و پیش‌آمدی نگه دارد و گفت: سازمان انرژی اتمی نیز تشکلی بسیجی دارد و دستاورد‌های آن نیز ناشی از همان روحیه بسیجی محسوب می‌شود؛ بسیجی که در پی ایثار برای کسب رضای خالق است.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود تمایز انسان را با سایر موجودات در اندیشه‌زایی، اندیشه‌ورزی و اندیشه‌پروری دانست و بیان کرد: اگر شرایط را مهیا کنیم که این خصلت اصلی در انسان بروز و ظهور پیدا کند، ملت در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد.
وی لازمه اندیشه‌زایی را دسترسی به عنصر آزادی دانست و ادامه داد: باید به آحاد جامعه اجازه دهیم که صاحب ابداع و ابتکار باشند. بعد از انقلاب اسلامی توجه به بعد معنوی انسان پررنگ شد و انسان توانست به عنوان موجودی دو بعدی با بهره‌مندی از معنویت به فعالیت در بعد مادی بپردازد.
صالحی اساس انقلاب را تزریق دین باوری به جامعه خواند و گفت: عنصر دین باوری می‌تواند زمینه‌ساز آرمانگرایی و ایثارگری باشد و همین امر به جامعه برای پیش برندگی در مسیر پیشرفت کمک کند. دو بعد مادی و معنوی باید در تلفیق با یکدیگر باشد در غیر این صورت فعالیت انسان صرفا جنبه سودطلبی پیدا می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به یونان ۲۵۰۰ سال پیش که از آزادی اجتماعی برخوردار بود و اندیشه‌زایی داشت اشاره کرد و گفت: ایران ۲۵۰۰ سال پیش نیز از نظر حکمرانی جایگاه ویژه‌ای داشت و اولین ملتی بود که شیره حکمرانی مدنی را به دنیا عرضه کرد، اما در بعد علمی و فلسفه کم آوردیم و نتوانستیم با یونان رقابت کنیم. یکی از دلایل اصلی این بود که جامعه ایران تا قبل از اسلام، جامعه طبقاتی بود و همین امر سبب می‌شد آزادی عمل و عدالت اجتماعی محقق نشود و دانشمندان در این دوره سر درنیاورند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی این فرصت را ایجاد کرده است تا با بهره‌مندی از بعد معنویت در بعد مادی نیز گام‌های بلندی برداریم، اظهار کرد: اگرچه در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است، اما در حد انتظار موفق عمل نکردیم؛ به طوری که باید گفت در زمینه مدیریت کم آوردیم و آنچنان که شایسته نظام بود نتوانستیم به درستی عمل کنیم. امکاناتی همچون بسیج وجود دارد، اما از آن در حد مطلوب استفاده نمی‌شود و این عین اسراف است.
بی‌خبری از یکدیگر؛ عین ضعف
صالحی بی‌خبری اجزای جامعه از یکدیگر را نیز ضعفی دیگر برشمرد و گفت: در زمینه بازاریابی با مشکل روبرو هستیم؛ بسیج مهندسی می‌تواند با همکاری صدا و سیما به روند بازاریابی کمک شایانی کند.
وی با بیان اینکه نباید منکر پیشرفت‌ها در زمینه هوافضا، سلول‌های بنیادین، انرژی اتمی و ... شد، اظهار کرد: می‌توان با شناسایی استعداد‌ها و بسیج نیروها، بهتر و بیشتر از این نیز عمل کرد.
از دیگر سخنرانان این مراسم امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بود؛ وی انقلاب اسلامی و تداوم آن در شرایط تحریم و حفظ استقلال کشور را یک معجزه نامید و گفت: این معجزات در نتیجه تحقق وعده الهی است.
بسیج، از معجزات انقلاب اسلامی
امیر سرتیپ حاتمی بسیج را نیز از معجزات انقلاب اسلامی برشمرد که از سوی امام خمینی(ره) رقم خورد و با تدبیر ایشان بر زبان جاری و بر دل مردم نشست. وی معتقد است اگر تدابیر مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) را با دقت بیشتری مورد توجه قرار داده بودیم امروز وضعیتی بهتر از اکنون نیز داشتیم.
وی با اشاره به اینکه بسیج در اوایل انقلاب اسلامی با نگاه رفع نیاز دفاعی شکل گرفت، اما امروز علاوه بر این باید در زمینه خدمت رسانی نیز اقدام کند، اظهار کرد: دشمن در دوره جنگ تمام امکانات را در اختیار صدام قرار داده بود که مردم را بکشد، امروز نیز همان دشمن، روح مردم ایران را هدف قرار داده است. دشمنان قصد داشتند مردم را از انقلاب و آینده مأیوس کنند، اما مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را تبیین کردند و نقشه مسیر را برای پیمودن پیشرفتی پرسرعت‌تر ترسیم کردند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب مستکبران معتقد بودند که شما نمی‌توانید و لیاقت نیز ندارید که ما کاری برایتان انجام دهید، در آن زمان ۴۰ هزار مستشار در حوزه نظامی در ایران وجود داشت و فقط ۵ درصد نیاز‌های دفاعی کشور را در عمقی محدود رفع می‌کرد؛ اما امروز ۸۵ درصد نیاز‌های نیرو‌های مسلح را خودمان تولید و رفع می‌کنیم که از جمله باید به موشک فاتح مبین، موشک هوا به هوای فکور، هواپیمای کوثر، موشک کروز هویزه و زیردریایی فاتح اشاره کرد.
وی خون شهیدان را سبب برکت، نوآوری، ابتکار و خلاقیت دانست و گفت: هر کجا خونی از شهیدی در زمین ایران ریخته شد به دنبال آن آبادانی و پیشرفت حاصل شد.
عملکردی مطابق فرمول انقلاب
امیر سرتیپ حاتمی عملکرد این وزارتخانه را مطابق فرمول انقلاب دانست و گفت: دشمن مردم را هدف گرفته و راهکار انقلاب اسلامی نیز بهره‌مندی از همین مردم برای پیشرفت است. باید از ظرفیت مردم استفاده کرد و بسیج را که در این زمینه از بیشترین ظرفیت برخوردار است ارج نهاد و از آن در عرصه‌های مختلف بهره جست.
وزیر دفاع با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته توانستیم راهبرد دشمن را در منطقه با شکست کامل مواجه کنیم، تصریح کرد: دشمن امروز کاملاً شکست خورده و در حال خروج از منطقه است؛ ما نیز اگر به گام دوم انقلاب به درستی عمل کنیم می‌توانیم با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت گام برداریم به شرط آنکه پایبند به یاری دین خدا باشیم تا نصرت خداوند شامل حالمان شود.
فلج اقتصادی سخت‌تر از فلج اطفال نیست
آخرین سخنران این مراسم آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، بود. وی به نقش بسیج در ریشه کن کردن فلج اطفال اشاره و بیان کرد: فلج اقتصادی سخت‌تر از فلج اطفال نیست؛ ظرفیت بسیج نیز به همان میزان و شاید بیشتر است. بنابراین می‌توان با بهره‌مندی از این ظرفیت در بسیاری از مشکلات اقتصادی فائق آمد.
وی ادامه داد: امروز ۹۰ درصد صنایع کشور خرد و کوچک هستند که ۶۵ درصد آن فعال است؛ با بهره مندی از این ظرفیت بسیج می‌توان این صنایع را فعال‌تر از پیش کرد.
وی بر ضرورت فعالیت در زمینه رونق درآمد‌های مردم نیز تأکید و تصریح کرد: این وزارتخانه نیازمند بهره‌مندی از مشارکت بسیج در عرصه دیجیتال و حضور و جریان‌سازی در عرصه فضای مجازی است. می‌توان با تعامل بسیج در عرصه فضای مجازی گام‌های بلندتری را برداشت.
وی در پایان یادآور شد: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتیم و این همان موضوعی بود که دشمن گمان می‌کرد محقق نمی‌شود؛ با حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب می‌توانیم آینده روشنی را در پی داشته باشیم.
بنا بر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم از ۳ طرح اعتلای بسیج مهندسی با محوریت نیروگاه‌های خورشیدی، صنعت یار و شبکه‌های اجتماعی رونمایی به عمل آمد و از سرآمدان عرصه صنعت و فناوری نیز تجلیل شد.
انتهای پیام
captcha