شیراز؛ میزبان بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس
کد خبر: 3792595
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

شیراز؛ میزبان بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس

گروه فرهنگی ــ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از برگزاری بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و جشنواره ترنم حماسه به میزبانی كلانشهر شیراز در هفتم اسفندماه خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، حمیدرضا گرامی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، چهارم اسفند‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و جشنواره ترنم حماسه، هفتم اسفند در شیراز برگزاری و طی آن از 12 عنوان کتاب تهیه شده توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس رونمایی می‌شود.
وی‌ محل برگزاری این رویدادها را مجتمع طلائیه اعلام و با اشاره به حضور شخصیت‌های کشوری، لشکری، استانی، شاعران و خانواده شهدا در این برنامه، گفت: بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس با یک وقفه شش ساله مواجه شده بود اما با تأکید مقام معظم رهبری نسبت به موضوع شعر دفاع مقدس، باعث شد که مجدداً این کنگره دنبال شود.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ادامه داد: در مجموع 8 هزار و 432 قطعه شعر از سوی 2 هزار و 450 شاعر به دبیرخانه رسیده که توسط هیات داوران 15 شاعر برگزیده شدند و این شاعران در روز 7 اسفندماه شعرخوانی خواهند کرد.
گرامی با بیان اینكه جشنواره ترنم نیز 9 شاعر برگزیده دارد، گفت: شعر کودک و نوجوان، مقاومت ملل و مدافعین حرم و... از موضوعاتی است که در کنگره ملی شعر دفاع مقدس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: در این کنگره از 12 عنوان کتاب نیز رونمایی خواهد شد که در حوزه مدیریت ادبیات در موضوعات شعر، داستان، زندگی‌نامه، شرح احوال شهدای فارس و... خواهد بود.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، تجلیل از خانواده معظم شهدا به‌ویژه شهید شاخص شهید مرتضی جاویدی را از برنامه‌های ویژه بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس ذكر و یادآور شد: نتیجه و چکیده فعالیت‌های این کنگره نیز در قالب یک کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.
گرامی در ادامه سخنانش به دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، 8 سال دفاع مقدس است آن‌هم در شرایطی که در ابتدای انقلاب و عدم آمادگی نیروها جنگ بر ما تحمیل شد.
وی، وحدت و همدلی را یکی از دستاوردهای مهم دفاع مقدس برشمرد و گفت: وحدت و همدلی بین تمام آحاد جامعه از نیروهای مسلح تا مردم عادی در طول دفاع مقدس دیدنی بود؛ وحدتی که محور آن امام راحل به‌عنوان فرمانده کل قوا بود.
مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، دستاورد دیگر دفاع مقدس را بحث مباحث اقتصادی با نگاه اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تحریم‌ها موجب شد تا نیاز نیروهای مسلح را مبتکران داخلی متناسب با نوع جغرافیا تأمین کنند و در اختیار رزمندگان قرار دهند؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی به عینه در دفاع مقدس تجربه شد.
گرامی قناعت و پرهیز از تجمل‌گرایی را نیز یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس برشمرد و گفت: نحوه پوشش و نوع برخوردها در این دفاع جانانه فارغ از هرگونه تجمل و خودبرتربینی به‌وضوح در دفاع مقدس قابل‌مشاهده بود که باعث می‌شد افراد از درون و باطن یکدیگر دوست داشته باشند.
وی همچنین گفت: دستاورد دیگر دفاع مقدس در حوزه صدور انقلاب اسلامی است و همان‌طور که امام راحل فرمودند در دفاع مقدس هم انقلاب را به پیروزی رساندیم و هم آن را به دنیا صادر کردیم.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس دستاورد مهم دیگر دفاع مقدس را در حوزه فرهنگی دانست و افزود: زهد و تقوایی که در رزمندگان وجود داشت در راستای شجاعت و ازخودگذشتگی تعریف می‌شد که گاهی در قالب نمایش، سروده‌ها، حماسه شعر و شعور را در کنار یکدیگر قرار می‌داد و وجه تمایز آن نیز این بود که این احساس همراه با عقلانیت بود.
انتهای پیام

captcha