مأموریت‌های هفتگانه به جوانان؛ پیشبرد آرمان‌ها با افکار نو به پشتوانه انباشت تجربه چهل ساله
کد خبر: 3792637
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
یادداشت روز/

مأموریت‌های هفتگانه به جوانان؛ پیشبرد آرمان‌ها با افکار نو به پشتوانه انباشت تجربه چهل ساله

گروه سیاسی ــ به لحاظ محتوایی بیانیه گام دوم ابتدا ویژگی‌های انقلاب را برشمرده و در ادامه توصیه‌هایی به جوانان کرده و سپس نتایج گام اول انقلاب را ذکر کرده است و در نهایت مأموریت‌های هفتگانه‌ای‌ را برای جوانان به منزله پیش‌برنده حرکت انقلاب در چهل سال دوم تعریف می‌کند.

بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری را از ابعاد گوناگون می‌توان تحلیل و بررسی کرد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه 6100 کلمه‌ای خود 41 بار از کلمه جوانان، 28 بار از کلمه اقتصاد، 22 بار از کلمه دشمن، 19 بار از کلمه جهاد، 12 بار از کلمه پیشرفت، 10 بار از کلمه آینده، 8 بار از کلمه تلاش و 1 بار از کلمه مذاکره استفاده کردند که این بیان‌گر رویکرد و جهت‌گیری اصلی بیانیه است که بیشتر معطوف به استفاده از توان و ظرفیت داخلی بوده که متبلور در جوانان است.

اما به لحاظ محتوایی بیانیه گام دوم ابتدا ویژگی‌های انقلاب را برشمرده و در ادامه توصیه‌هایی به جوانان کرده است و سپس نتایج گام اول انقلاب را ذکر می‌کند و در نهایت مأموریت‌های هفتگانه‌ای‌ را برای جوانان به منزله پیش‌برنده حرکت انقلاب در چهل سال دوم تعریف می‌کند.
براین مبنا می‌توان ویژگی‌های انقلاب اسلامی را چنین بیان کرد:

1ـ برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است، چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری در فطرت بشر است.

2ـ به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد؛ ولی از ارزش‌هایش فاصله نمی‌گیرد.

3ـ انعطاف‌پذیر و آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.

4ـ پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست.

5ـ به اصول خود به‌ شدت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است. مرتکب افراط‌ها و چپروی‌هایی نشده است که مایه ننگ بسیاری از قیام‌ها و جنبش‌هاست.

6ـ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردد. در هیچ معرکه‌ای گلوله اول را شلیک نکرده است، ولی پس از حمله دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.

7ـ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است.
اما رهبر معظم انقلاب توصیه‌هایی را نیز به مثابه یک نسل اولی انقلاب برای جوانان دارد که این چنین مطرح می‌کنند:
1 ـ همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرتهای شرق و غرب.
2 ـ هیچ تجربه پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گام‌های بزرگی را طی کرد.

در ادامه ثمرات و نتایج گام اول انقلاب به صورت عینی و انضمامی و نه ذهنی و اتنزاعی مطرح می‌شود تا براساس آن مأموریت‌ها و اولویت‌های چهل سال دوم بر پایه این دستاوردها ترسیم و مشخص شود:
1ـ ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرزها
2ـ موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی.
3ـ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملی و استکبارستیزی به اوج رسانید.
4ـ بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه شگفت‌آوری ارتقا داد.
5ـ کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.
6ـ عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به‌ گونه‌ای چشمگیر افزایش داد.
7ـ تبدیل شدن به نماد پرابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان.
در نهایت این بیانیه مأموریت‌هایی را در هفت بند برای نسل جوان در راستای پیشبرد گام دوم انقلاب تعریف می‌کند که برگرفته از تجربه انباشته شده از گام اول و دستاوردهای آن مرحله است که به شرح ذیل است:
1ـ علم و پژوهش: دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم .
2ـ معنویت و اخلاق: معنویت به معنی برجسته کردن ارزش‌های اخلاق و به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی.
3ـ اقتصاد: مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.
4ـ عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌‌عدالتی می‌انجامد، به‌شدت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.
5ـ استقلال و آزادی: استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است و آزادی اجتماعی به معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است.
6ـ عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: هر سه شاخه‌هایی از اصل «عزت، حکمت، مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند.
7ـ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌هاست.
در واقع می‌توان گفت مأموریت‌های تعریف شده برای جوانان در ادامه همان آرمان‌های اصیل و بنیادین انقلاب اسلامی اما با استفاده از قدرت ابتکار و هوش سرشار نسل جوان و اعتماد به نفس تزریق‌شده به آنان به برکت انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

captcha