تعیین تکلیف پرونده‌‌های اخذ مجوز مؤسسات قرآنی تا 15 اسفند/ مدیرعامل اتحادیه مدغم جایگزین نماینده وزارت ارشاد
کد خبر: 3792823
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
بهبودی خبر داد:

تعیین تکلیف پرونده‌‌های اخذ مجوز مؤسسات قرآنی تا 15 اسفند/ مدیرعامل اتحادیه مدغم جایگزین نماینده وزارت ارشاد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم از تعیین تکلیف پرونده‌ متقاضیان اخذ مجوز در استان‌های مختلف کشور تا روز 15 اسفندماه جاری خبر داد.

حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ درباره روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی پس از انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی اظهار کرد: پس از این انحلال، مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن سازمان دارالقرآن الکریم بدون اینکه کوچکترین تغییری در رویه اعطای مجوز به مؤسسات ایجاد کند با همان شیوه ثبت‌نام در سامانه، کار خود را ادامه می‌دهد.
وی بیان کرد: پس از انحلال هیئت رسیدگی مقرر شد  تا زمانی که طبق مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک هیئت هماهنگی بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تعیین ضوابط ویژه صدور مجوز مؤسسات تشکیل شود، روند اعطای مجوز از سوی دو نهاد، طبق همان شیوه هیئت رسیدگی انجام شود و سازمان تبلیغات اسلامی نیز فعلا به همین روش عمل می‌کند. البته قرار بر این بود که این هیئت پیش از سال جدید تشکیل شده و با اعمال نظر و ایجاد ضوابط جدید، روند صدور مجوز از ابتدای سال 98 به شیوه جدید انجام شود که خبری از تشکیل هیئت هماهنگی نیست.
بهبودی تصریح کرد: بنابراین طبیعتاً رویه کار هیچ تفاوتی با آنچه در زمان هیئت رسیدگی وجود داشت ندارد. درباره ساختار اجرا نیز چون روند اجرای برنامه‌ها در گذشته و در زمان هیئت رسیدگی به همین شکل اجرا می‌شد. هم‌اکنون نیز همان شیوه در سازمان اجرا می‌شود. در حال حاضر تنها تفاوت این است که در گذشته هیئت رسیدگی برای صدور مجوز اقدام می‌کرد، ولی در حال حاضر سازمان دارالقرآن الکریم این کار را با همان روش انجام می‌دهد. در این باره فقط ترکیب اعضای هیئت را تغییر دادیم و هیئت به صورت درون‌سازمانی و با ترکیب جدید تشکیل شده و روند صدور مجوز را به شکل متمرکز انجام می‌دهد.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با جزئیات ویژه ثبت نام متقاضیان تأسیس مؤسسات قرآنی اظهار کرد: پیش از این در زمان هیئت رسیدگی نیز به همین صورت بود که متقاضیان در سراسر کشور وارد سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده بود و لینک آن نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت سازمان دارالقرآن وجود دارد، شده و مراحل ثبت نام خود را طی می‌کنند. در این سامانه همچنین، بخش راهنمایی ویژه نحوه ثبت نام و ثبت اطلاعات و مدارک نیز وجود دارد تا عزیزان به راحتی از آن استفاده کنند.
بهبودی ادامه داد: پس از اتمام مراحل ثبت نام در سامانه، کارشناس مربوطه در شهرستان مورد نظر مدارک را دریافت کرده و بررسی می‌کند و پس از بازدید از مکان مورد نظر ویژه تأسیس مؤسسه، نظر خود را اعلام می‌کند. پس از تأیید مدارک از سوی کارشناس مربوطه، رئیس امور قرآنی استان مورد نظر نیز مدارک را دریافت و جداگانه بررسی می‌کند. اگر مدارک از نظر وی کامل بود، متقاضی دعوت به مصاحبه می‌شود و در صورتی که هم مصاحبه‌ها و هم مدارک مورد تأیید بود، پرونده متقاضی از استان به مرکز ارسال می‌شود و هیئت ویژه سازمان دارالقرآن الکریم در مرکز با بررسی نهایی مدارک و تأیید نهایی آن، مجوز مربوطه را صادر خواهد کرد.
وی اظهار کرد: در زمانی که هیئت رسیدگی فعالیت داشت، در هر یک از استان‌های کشور سه نفر متشکل از مدیر امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان، کارشناس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و یک نفر از پیشکسوتان قرآنی که توسط این دو نفر تأیید شده بود، به کار تأیید مدارک و رسیدگی به آن می‌پرداختند، ولی پس از انحلال هیئت رسیدگی، نماینده ارشاد از ترکیب این هیئت خارج شد. پس از این قضیه، پیشنهاد کردیم که مدیرعامل اتحادیه مدغم استانی جایگزین کارشناس وزارت ارشاد در استان شود که این کار هم‌اکنون انجام شده و ترکیب هیئت در استان‌ها نیز به همین صورت با حضور مدیرعامل اتحادیه مدغم استان به انجام کارها می‌پردازد. در هیئت کشوری نیز همین کار را انجام دادیم یعنی مدیرعامل اتحادیه مدغم کشوری را به هیئت رسیدگی سازمان دارالقرآن دعوت کردیم و روند اعطای مجوز مؤسسات با حضور وی انجام می‌شود.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه هیئت مرکزی سازمان دارالقرآن هم‌اکنون با پنج عضو فعالیت می‌کند، بیان کرد: البته ممکن است با نظر مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و نیز سازمان دارالقرآن در آینده به تعداد اعضای این هیئت افزوده شود.
بهبودی با بیان اینکه در حال حاضر و به صورت روزمره چیزی در حدود 30 موافقت اصولی در طول دو ماه گذشته صادر کرده‌ایم، گفت: همچنین، تعداد کثیری از متقاضیان در سامانه ثبت شده‌اند که مدارک آن‌ها به استان‌ها ارسال شده و از مسئولان استانی نیز تقاضا کردیم که این پرونده‌ها را به زودی تعیین تکلیف کنند. بخشی از این درخواست‌ها ممکن است که چیزی حدود شش ماه باشد که در سامانه باقی مانده است. در این باره نیز به استان‌ها اعلام شده که حداکثر تا روز 15 اسفندماه جاری تمام این درخواست‌ها تعیین تکلیف شود.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: البته برخی از ثبت‌نام‌ها نیز وجود دارد که ممکن است از سوی متقاضی پیگیری نشده باشد که در این مورد نیز قرار بر این شد تا اگر بعد از شش ماه کسی اقدام به تکمیل پرونده و پیگیری آن نکرد، سامانه به صورت خودکار آن را به بخش بایگانی انتقال دهد که در گزارش‌گیری خود دچار اشتباه نشویم.
بهبودی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر در حدود 200 تقاضا در سامانه وجود دارد که قرار بر این شده است تا همه این تقاضاها پالایش شود و روند پیگیری آن‌ها نیز به زودی اجرا می‌شود و به سرانجام می‌رسد تا در سال 98 سامانه به‌روز باشد و روند پیگیری برنامه‌ها سریع‌تر انجام شود.
انتهای پیام

captcha