نقش مخرب کتاب‌های ترجمه‌ای در کودکان/ جریان نقد شکل بگیرد
کد خبر: 3793645
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
هیئت داوران جشنواره کتاب سال سبک زندگی مطرح کردند؛

نقش مخرب کتاب‌های ترجمه‌ای در کودکان/ جریان نقد شکل بگیرد

گروه ادب ــ هیئت داوران جشنواره کتاب سال سبک زندگی از متولیان جشنواره خواستند جریان نقد در این حوزه شکل بگیرد و از پژوهش‌های مرتبط با موضوع حمایت کنند.

نقش مخرب کتاب‌های ترجمه‌ای در کودکان/ جریان نقد شکل بگیردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید علی کاشفی خوانساری، یکی از داوران دومین جشنواره کتاب سال سبک زندگی با قرائت متن بیانیه هیئت داوران در مراسم اختتامیه این جشنواره به نکات مهمی اشاره کرد که می‌تواند برای ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های کودک و نوجوان مفید و سازنده باشد.

حسن احمدی، عزت‌الله الوندی، هادی خورشاهیان، علی‌محمد رفیعی، احسان رضایی، وجیهه سامانی، محمد شیخ‌الاسلامی، سید علی کاشفی خوانساری، محمود گلزاری، جواد محقق، محسن هجری و مناف یحیی‌پور هیئت داوران این دوره از جشنواره را شامل می‌شود.

متن بیانیه به این شرح است:

۱- یکی از مهمترین نقش‌ها و کارکرد‌های ادبیات کودک، شکل‌دهی سبک زندگی مخاطبان است. جا دارد ناشران و نویسندگان بیش از پیش به این جنبه از فعالیت‌های خود توجه کرده و با توجه به نیاز‌های مخاطبان کمیت و کیفیت آثار خود را در این حوزه ارتقا دهند.

۲-نقش چشمگیر و گاهی مخرب کتاب‌های ترجمه در تغییر سبک زندگی مخاطبان کم‌سال غیرقابل اجتناب است. در میان کتاب‌های ترجمه، متون و تصاویر فراوانی دیده می‌شود که با سبک زندگی ایرانی – اسلامی سازگار نیست. هیئت داوران ضمن توصیه اکید به سیاست‌گذاران فرهنگ و ناشران و نویسندگان در لزوم توجه بیشتر به آثار تألیفی، دقت نظر بیشتر در آثار ترجمه‌ای را خواستار است. همچنین بهره‌گیری از ادبیات کشور‌های شرقی و اسلامی و عدم انحصار ترجمه‌ها از کشور‌های غربی را پیشنهاد می‌کند.

۳-در حوزه کتاب‌های دینی، غلبه کتاب‌های داستانی براساس زندگانی شخصیت‌های اسلامی خلأ کتاب‌های غیرداستانی را آشکار می‌کند. کتاب‌هایی که به شکلی هنرمند نگاه و بینش دینی، سبک زندگی اسلامی و فرهنگ و تمدن اسلامی را به مخاطبان آموزش و ارائه دهند.

۴-توجه به زندگی و دستاورد‌های چهره‌های بومی و معاصر به نحوی که تجربیات آن‌ها برای نسل امروز قابل درک، الگوبرداری و همزادپنداری باشد، ضروری است.

هیئت داوران از متولیان جشنواره خواستند، اگر هدف این جشنواره کمک به اشاعه سبک زندگی اسلامی – ایرانی و اصلاح آسیب‌های موجود است بی‌گمان نقش کتاب‌های کودک و نوجوان بسیار بیشتر از سایر حوزه‌ها است. از این رو پیشنهاد می‌شود این جشنواره در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان هر ساله تداوم یابد.

همچنین با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری کتاب‌های ویژه خردسالان، بررسی کتاب‌های گروه سنی «الف» نیز ضروری است. این جشنواره بدون دامن زدن به جریان نقد و بحث‌های علمی به اهداف خود نخواهد رسد. از این رو ضروری است دبیرخانه جشنواره از پژوهش‌های مرتبط با موضوع حمایت کند و برگزاری جلسات منظم نقد و بررسی کتاب‌های این حوزه را در برنامه خود قرار دهد.

انتهای پیام

captcha