مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
کد خبر: 3793649
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام نتایج هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، هفتم اسفندماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 14 تعداد شش خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «نتایج هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد» آورده است: نفرات برگزیده هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان تلاوت قرآن کریم از سوی شورای عالی قرآن معرفی شدند.
دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، در دوره هفتم از مجموع ۴۶۰ نفر شرکت‌کننده، که مراحل مختلف آزمون‌های نظری، مصاحبه و تلاوت را پشت‌سر گذاشتند، در نهایت ۳۶ نفر در بخش قاریان و ۸ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح ۲ تا ۴ شدند. نفرات برگزیده می‌توانند از اول اردیبهشت ماه ۹۸ نسبت به دریافت گواهی‌نامه مربوطه که به تأیید رئیس شورای عالی قرآن و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است، اقدام کنند.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «یازدهمین جایزه علمی حضرت عبدالعظیم(ع) به علامه حسن‌زاده آملی اعطا می‌شود» آورده است: همایش ملی «ابن سینا» و اهداء یازدهمین جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به همت مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس و با همکاری انجمن نجوم ایران و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، پنجشنبه ۹ اسفندماه از ساعت ۷ صبح در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام برگزار می‌شود.
در این همایش آقایان جواد لاریجانی، محمدباقر لاریجانی و آیت الله طاها محمدی، ریاست بنیاد ابن‌سینا از سخنرانان و میهمانان ویژه خواهند بود و از دو کتاب «افراد المقال» ابوریحان بیرونی با موضوع «ساعت آفتابی» و «تلخیص مجسطی» ابن سینا رونمایی می‌شود.
این همایش با اهداف ایجاد انگیزه علمی و خودباوری در بین دانش‌ پژوهان ایرانی، تبادل نظر میان صاحب‌نظران در جهت شناخت و معرفی هرچه بیشتر جایگاه علمی ابن سینا در تاریخ علوم طبیعی و ریاضی، تبادل نظر در جهت شناخت و حفظ میراث بر جای مانده از تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای بازآفرینی تمدن اسلامی در عصر حاضر برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است، در سال جاری طی فراخوانی از علاقمندان دعوت گردید تا آثار و مقالات خود را حول محورهای این همایش به مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام ارسال کنند؛ که ۲۵ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال گردید و طی بررسی‌های صورت گرفته توسط هیئت داوران و دبیر علمی همایش ۱۵ مقاله برگزیده شد که صاحبان آثار در این همایش به ایراد سخنرانی می‌پردازند و در پایان از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «افزایش ۱۹۳ درصدی مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۵۰»، «حضرت زهرا (س) الگو هستند؟/ ۲ مؤلفه ام‌ابیها(س) برای تسلط بر دشمن»، «گران‌فروشی و احتکار با بینش فاطمی سازگار نیست/ روش فاطمی تربیت فرزند» و «ترتیل صفحه ۵۸۹ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «منجی‌گرایی حضرت مهدی(عج) رفتاری فاطمی» آورده است: بر اساس روایتی دیگر، حضرت فاطمه زهرا(س) در قیامت حاضر می‌شوند و همچون مرغی که دانه را از میان خاک برمی‌چیند، محبان و حتی محّبِ محبانشان را انتخاب و از عذاب جهنم نجات می‌دهند و به بهشت می‌برند و این یعنی یک رفتار منجی‌گرایانه از سوی حضرت فاطمه زهرا(س)، بزرگواری که با یک رفتار مادرانه تمام محبان و شیعیانشان را در آن شرایط پناه می‌دهند. از سوی دیگر، یکی از عناوینی که دربارۀ امام زمان(عج) به کار رفته تعبیر «منجی» است. به نظر می‌رسد رابطۀ بسیاری تنگاتنگی میان مفهوم «فاطمه و منجی» وجود دارد، حضرت فاطمه (س) بین محبان و شیعیانش و عذاب جهنم حائلی می‌سازد و آنان را نجات می‌دهد و امام زمان (ع) نیز منجی عالم بشریت هستند، پس می‌توان گفت مفهوم منجی دربارۀ حضرت زهرا (س) با اسم «فاطمه» به کار رفته است، در واقع مفهوم منجی همان مفهوم «فاطمیت» است، لذا شاید بتوان منجی بودن امام زمان (عج) را یک رفتار فاطمی دانست.
فاطمه نامی است که از نام «فاطر» خداوند عزّوجل گرفته شده است. رسول گرامی اسلام(ص) در حدیثی این مطلب را به دختر خود چنین خبر می‌دهد: قَالَ النَّبِیُّ (ص) لِفَاطِمَهَ: شَقَّ اللَّهُ لَکِ یَا فَاطِمَهُ اسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنْتِ فَاطِمَهُ؛ پیامبر اکرم (ص) به حضرت فاطمه (س) فرمود: خداوند براى تو نامى که از نامهاى خود مشتق شده؛ قرار داده است زیرا نام او فاطر است و تو فاطمه هستی.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «شاخصه‌های دعا در سیره حضرت زهرا(س)»، «برگزیدگان آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن معرفی شدند»، «شعرخوانی حمیدرضا برقعی در مدح حضرت زهرا (س)+ فیلم»، «بیان فضایل مشترک حضرت زهرا(ع) و حضرت مریم در جمع کشیشان مسیحی» و «دیدار مداحان با رهبر انقلاب» هستند.

ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «زندگینامه شخصیت‌های برجسته شیعه در قالب گلشن ابرار رونمایی شد» آورده است: آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، شامگاه گذشته ششم اسفندماه در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر گلشن ابرار وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در قم، بر مقام، جایگاه و اهمیت علم در اسلام تأکید کرد و گفت: علم در اسلام آن قدر اهمیت دارد که ۷۸۰ بار مشتقات آن در قرآن بیان شده است و خداوند تصریح کرده که باعث ترفیع درجه عالمان در قیامت خواهد شد. این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام بر علمی تأکید دارد که موجب افزایش ایمان است تصریح کرد: دنیای غرب هم به دنبال علم است، ولی این علم سبب جهالت بیشتر بشر و وسیله‌ای برای عیش و نوش بیشتر او است، اما علم در اسلام برای بشر سودآور و افزایش دهنده ایمان است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کسانی که بمب اتم می‌سازند جهل بشر را افزایش داده‌اند، بیان کرد: علمی که باعث جهل و تخریب شود در اسلام مطرود است، زیرا باعث هدر شدن حرث و نسل (طبیعت و انسان) است، ولی اسلام بر علم در کنار ایمان و سعادت تاکید کرده است. آیت‌الله سبحانی بر لزوم معرفی آموزه‌های ناب شیعه به ملت‌های دیگر تاکید کرد و گفت: باید شیعه را معرفی کنیم تا دیگران اسلام را دچار انحراف ندانند.
گفتنی است، در گلشن ابرار، زندگینامه ۲۵۰ تن از شخصیت‌های برجسته شیعه اعم از زن و مرد در ۱۷ جلد تالیف شده است. زندگی نامه ۳۱۳ تن دیگر از شخصیت‌های برجسته شیعه نیز به نگارش درآمده است که از جلد ۱۸ تا ۳۲ به این مجموعه اضافه می شود.
هشت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «بخشی از این مشکلات به حرص و طمع خودمان برمی‌گردد»، «دانش فداکاری نیاز داریم»، «رئیس مجلس میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) را تبریک گفت»، «نیکوترین همسر، مهربان‌ترین مادر»، «پیام حضرت زهرا(س) برای بانوان جامعه امروز»، «حضرت فاطمه زهرا(س) حلقه پیوند شکوهمند رسالت و امامت است»، «حضور40 میلیون شیعه در کشور هندوستان» و «برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی-کلامی شیعه در لکنهو هندوستان» هستند.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز صرفاً، یک خبر با عنوان «نودمین کارگاه مهارت های زندگی قرآنی برگزار می‌شود» منتشر کرده است. در این خبر آمده است: کارگاه چهار روزه مهارت‌های زندگی قرآنی با همکاری موسسه شوق رضوان و با مشارکت وزارت بهداشت برگزار می‌شود. کارگاه این دوره ویژه مسئولان واحد قرآنی دانشکده های پزشکی کل کشور و باحضور ۶۰ نفر از ۳۸ دانشگاه برگزار خواهد شد.
آشنایی با سبک زندگی قرآنی و اینکه چگونه با قرآن ببینیم، چگونه با قرآن نفس بکشیم، در مواجه با مشکلات زندگی چگونه از قرآن کمک بجوئیم و ... از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه است. در این دوره اساتیدی چون سیدمحسن خدام حسینی، مظاهری و خانم‌ها عزیزی و نوروزی به عنوان مدرس و راهنما حضور دارند. این کارگاه ۴ روزه از ۷ تا ۱۰ اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۸ در فرهنگسرای قرآن میزبان خواهران و برادران دانشکده‌های پزشکی کشور خواهد بود.

ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز دو خبر با عناوین «عطر یاس نبوی در حرم مطهر رضوی پراکنده شد» و «قم در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) غرق در نور و سرور است» منتشر کرده است.

ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «شاهزاده‌ای که به کنیزی دختر پیامبر (ص) افتخار می‌کرد»، «محفل انس با قرآن در چرام برگزار شد» و «شیعه در حقیقت اسلام تحریف نشده است» منتشر کرده است.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز، امروز تعداد سه خبر با عناوین «سیره زندگی صدیقه طاهره هرگز کهنه شدنی نیست/ فاطمه (س) قرآن مجسم است»، «از تجسس در تلفن همراه همسر تا استفاده از کراوات در عروسی» و «سه چیزی که خداوند اجازه ی ترک آن را نداده» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد پنج خبر با عناوین «چهل حدیث گهربار از حضرت فاطمه زهرا (س)»، «حدیث حضرت زهرا (س) درباره مادر»، «جایگاه زن در آیینه ادیان/ چرا حضرت زهرا (س) "طاهره" لقب گرفت؟»، «اعطای یازدهمین جایزه علمی حضرت عبدالعظیم (ع) به علامه حسن‌زاده آملی» و «دعایی شفابخش که حضرت زهرا (س) به سلمان فارسی یاد داد» منتشر کرده است.

انتهای پیام

 

 

captcha