انتقاد نماینده پارلمان قرقیزستان از نظرسنجی مرکز اسلام‌شناسی
کد خبر: 3793653
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

انتقاد نماینده پارلمان قرقیزستان از نظرسنجی مرکز اسلام‌شناسی

گروه بین‌الملل ـ خانم «ایرینا کاراموشکینا» نماینده فراکسیون سوسیال دموکرات پارلمان قرقیزستان از نظرسنجی اخیر مرکز اسلام‌شناسی این کشور درباره گرایش جوانان قرقیز به دین و مذهب، انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ ایرینا کاراموشکینا، نماینده فراکسیون سوسیال دموکرات پارلمان قرقیزستان از کمیته امنیت ملی خواست فعالیت‌های علمی و تحقیقی مرکز اسلام‌شناسی را مورد بررسی قرار دهد.

کاراموشکینا با اشاره به این که تحقیقات این مرکز مشکوک و تردید برانگیز است، گفت: مرکز مذکور اخیرا نتایج نظرسنجی خود را رسانه‌ای کرده که طبق آن گویی در قرقیزستان تعداد جوانانی که به دین و مذهب می‌گرایند، رو به افزایش بوده است.این در حالی است که تعداد جوانانی که به هیچ دین و مذهبی گرایش ندارند، بیشتر است.

طبق نتایج نظرسنجی مرکز اسلام شناسی، اغلب جوانان کشور از سازمان جماعت تبلیغ حمایت و برخی از آن پیروی می‌کنند. از دیدگاه کاراموشکینا، این یک نوع تبلیغ است که مرکز اسلام شناسی انجام می‌دهد. وی همزمان از اداره مفتیات خواست که برنامه درسی مدارس مذهبی را مورد بررسی قرار دهد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، این درحالی است که رئیس مرکز اسلام شناسی، این نماینده پارلمان را متهم به جهل، سیاسی‌کردن دین و تلاش برای تحمیل سانسور کرده است.

این مرکز با انتشار جوابیه‌ای اعلام کرد: بعید است که کاراموشکینا از محتوای نظرسنجی ما آگاهی داشته باشد. او ناراحت است که ما نتایج تحقیقات و نظرسنجی را رسانه‌ای کرده‌ایم تا جامعه آگاه‌تر شود. اما نظرسنجی، مطالعات و تحقیقات علمی نه برای مخفی ماندن، بلکه برای آشنایی، استفاده و مطالعه هر چه بیشتر مردم انجام می‌شود.

همچنین در ادامه جوابیه تأکید شده که نظرسنجی مورد بحث طی همکاری و با حمایت کمیته امنیت ملی و وزارت کشور قرقیزستان انجام شده است و این نهادها بیشتر از هر نهاد دیگری ذینفع در انجام چنین تحقیقاتی هستند و نتایج این نظرسنجی در فعالیت آنها مؤثر خواهد بود.

مرکز اسلام شناسی در پایان متذکر شد که ایرینا کاراموشکینا از سیاسی کردن مسائل دینی و نیز انتشار بیانیه‌هایی که منجر به ایجاد تفرقه و تنش در جامعه می‌شود، خودداری کند.

انتهای پیام

captcha