خانه تاریخی ملک، موزه و کتابخانه می‌شود
کد خبر: 3793726
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶

خانه تاریخی ملک، موزه و کتابخانه می‌شود

گروه ادب ــ مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: خانه تاریخی حاج حسین آقا ملک را در سال آینده به عنوان اولین موزه و کتابخانه بازار ایران افتتاح می‌کنیم.

خانه تاریخی ملک موزه و کتابخانه بازار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه نمایشگاه «شمیم ریحان» عصر امروز ۷ اسفندماه، همزمان با جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و تجلیل از ۱۲ بانوی کاتب قرآن در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.
غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم گفت: با وقف این مجموعه، حاج حسین آقا ملک بر برگزاری ۷ جشن و یک مراسم عزاداری ۵ روزه برای حضرت سیدالشهدا(ع) تأکید کرده است که یکی از این جشن‌ها، جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) است. این مؤسسه یک مؤسسه فرهنگی است که در راستای انجام امور فرهنگی وقف شده است.
وی افزود: این موزه در رده موزه‌های خصوصی و دولتی به جهت داشتن کتب خطی منحصر به فرد، سکه‌های کم‌نظیر و آثار هنری و تاریخی ویژه، در رده اول قرار دارد. این مؤسسه که به آستان حضرت رضا(ع) تعلق دارد، امیدواریم منشأ بهره‌برداری علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی و همچنین الهام‌بخش همه فرهنگ‌دوستان و پژوهشگران باشد.
خواجه‌سروی در ادامه گفت: تولیت آستان قدس رضوی نسبت به فعالیت‌های این مجموعه توجه جدی داشته است؛ از این رو در راستای توسعه این مجموعه، خانه تاریخی حاج حسین آقا ملک را در سال آینده به عنوان اولین موزه و کتابخانه بازار ایران افتتاح می‌کنیم؛ چرا که بازار در تاریخ و حیات فرهنگی و سیاسی کشورمان نقش مهمی ایفا کرده است؛ از این رو امیدواریم بتوانیم این گام مهم را برداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حتماً یکی از دلایل اصرار واقف بر برگزاری جشن و پنج روز عزاداری سیدالشهدا(ع)، فراموش نکردن فرهنگ وقف و نذر بوده و همچنین بر گسترش این فرهنگ تأکید داشته است؛ چرا که پیش از آمدن دولت مدرن، همین وقف بود که طبقات کم‌درآمد را اداره می‌کرد.
سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن نیز در بخش دیگری از این مراسم، پیروزی انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز پیشرفت استعداد‌های بانوان در حوزه‌های مختلف به ویژه کتابت قرآن دانست و افزود: این میزان رشد و تعداد از بانوان کاتب قرآن بی‌نظیر است.
وی ادامه داد: در چند دهه اخیر در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، زنان هنرمند ایرانی خوش درخشیده‌اند و این نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی زمینه‌ساز بروز و ظهور استعداد‌ها به ویژه در میان زنان بوده است.
سرابی تصریح کرد: دارالکتابه در سال‌های اخیر تلاش کرده، کتابت قرآن به ویژه خط نسخ و ثلث را که در دوره‌های قاجار پهلوی مورد بی‌مهری قرار گرفته بود، به عیار مطلوب خود برساند و در این راستا کارگاه‌های کتابت قرآن برگزار کرده‌ایم و این امر سبب رشد و جهش قابل ملاحظه‌ای شد.
وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ اثر کتاب قرآن به نمایشگاه رسیده بود که به دلیل محدودیت فضا حدود ۴۰ اثر انتخاب شد و دو نفر از بانوان که کتاب صحیفه سجادیه را به اتمام رسانده بودند، در همین نمایشگاه آثارشان رونمایی شده است.
در این مراسم، مریم عاملی رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه بخش‌هایی از مقاله خود درباره حضور و نقش زنان در فرهنگ، ادبیات و تاریخ کشور به ویژه در اواخر دوره قاجار را ارائه کرد.
در پایان این مراسم از ۱۲ بانوی کاتب قرآن و عذرا عبدالله‌پور و الهام میرطلایی به عنوان کاتبان ممتاز صحیفه سجادیه با اهدای لوح و هدایی تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام

captcha