زمینه انتقال تجربیات پیشکسوتان به نسل آینده مهیا شود/ گلایه از انحصار پخش برنامه‌های قرآنی تنها در یک شبکه
کد خبر: 3793762
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
مهدی غلام‌نژاد:

زمینه انتقال تجربیات پیشکسوتان به نسل آینده مهیا شود/ گلایه از انحصار پخش برنامه‌های قرآنی تنها در یک شبکه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حائز رتبه نخست مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان گفت: هنگامی که در جلسات پیشکسوتان حاضر می‌شویم، شاهد تشویق‌های مطلوب آنها هستیم و این نشان می‌دهد که آنها به فکر نسل آینده قرآنی کشورند و دغدغه پشتوانه‌سازی در این عرصه را دارند.

مهدی غلام‌نژاد، رتبه نخست ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در رشته قرائت، از اینکه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که داعیه‌دار فعالیت‌های قرآنی هستند، دغدغه حمایت از استعدادهای قرآنی را ندارند و از منحصر شدن برنامه‌های قرآنی به شبکه قرآن سیما گلایه‌ کرد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که چه میزان نهاد‌ها از فعالیت قاریان جوانی که به عنوان قله‌های قرآنی معرفی شده‌اند حمایت می‌کنند؟ گفت: متأسفانه طی سه چهار سال اخیر شاهد کم‌توجهی هستم. الفبای حمایت از مسائل قرآنی بودجه است و شاهد هستیم هر سال 60 تا 70 درصد این بودجه، کمتر از سال گذشته می‌شود. احساس می‌کنم شاید مسئولان رویشان نمی‌شود که مسائل و مباحث قرآنی را جمع کنند و این گونه نامحسوس عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر بیایند و به صورت مستقیم بگویند چنین بودجه‌ای برای این مباحث و مسائل در کشور نباشد، شاید خود قاریان، حافظان و مدرسان و افرادی که در عرصه قرآنی فعال هستند، بتوانند کاری کنند و فکری به حال بد فعالیت‌های قرآنی کنند.
مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اضافه کرد: این کاهش هزینه را در هیچ کدام از عرصه‌ها شاهد نیستیم، اما در عرصه موضوعات قرآنی شاهدیم. این کار درستی نیست و از آن طرف انتظار دارند که خانواده‌ها و فرزندان فوج فوج به فعالیت‌های قرآنی روی آورند. واقعاً با چه انگیزه و ذوقی می‌توانند به سمت و سوی فعالیت‌های قرآنی بیایند.
وی درباره پاسخ به این سؤال که کدام نهاد قرآنی متولی این حمایت‌ها باشد؟ گفت: تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌ها که متولی امور قرآنی هستند باید در این زمینه گام بردارند و می‌توانم بگویم چیزی که طی این سال‌ها شاهد هستیم، عملکرد خوب شورای عالی قرآن است؛ به گونه‌ای که دوره‌های ارتقا برای قاریان نوجوان و جوان برپا می‌کند و از استادان و پیشکسوتان خوب قرآنی دعوت به عمل می‌آورد، اما اگر بخواهم درباره معیشت و کار قاریان بگویم که سازمانی این را دغدغه داشته باشد، سازمانی را ندیدم که به این مسائل بپردازد، مگر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه که امتیازات خاصی را برای نخبگان قرآنی و یا بهتر بگویم فارغ‌التحصیلان مسابقات قائل می‌شود.
غلام‌نژاد درباره نقش صداوسیما در این زمینه، اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی تنها معطوف به شبکه قرآن و معارف سیما شده است، اما در شبکه‌های دیگر خبری از پوشش برنامه‌های قرآنی، معرفی قاریان و حافظان و حتی پیشکسوتان و خادمان قرآن نیست.
وی ادامه داد: گاهی به این نتیجه می‌رسم که کاش شبکه قرآن و معارف سیما نبود تا دیگر شبکه‌ها بخشی از فعالیت‌هایشان را به بحث قرآنی اختصاص می‌دادند. معتقدم در چنین شرایطی شبکه‌های دیگر نیز برنامه‌های قرآنی را تنها مختص به شبکه قرآن می‌دانند که این اشتباه است. چه اشکالی دارد برنامه‌هایی چون اسرا، که برای نوجوانان است، از دیگر شبکه‌ها، که مخاطبان بیشتری دارد، پخش شود تا شاید دیگران نیز جذب این عرصه‌ها شوند و یا در برنامه‌های پرمخاطب شبکه‌ها چون خندوانه و ... بخشی از آنها دعوت از شخصیت‌ها و نخبه‌های قرآنی باشد تا زمینه‌ای برای معرفی آنها فراهم شود. همچنین می‌توان در برنامه‌های پرمخاطب ورزشکاران و یا پزشکانی را که در عرصه قرآنی فعال هستند به مردم شناساند.
رتبه نخست ششمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان درباره اهتمام پیشکسوتان به قاریان تازه‌نفس اظهار کرد: حمایت و توجه پیشکسوتان قرآنی خوب است؛ چنانکه هنگامی که در جلسات آنها حاضر می‌شویم و یا در محافلی آنها را می‌بینیم، شاهد تشویق‌های مطلوب آنها هستیم و این نشان می‌دهد که آنها به فکر نسل آینده هستند و دغدغه دارند تا نسل آینده بتواند به مانند خودشان بدرخشد.
مقام دوم رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن کویت در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌های لازم برای آموزش نوجوانان و جوانان قرآنی فراهم است، بیان کرد: نه متأسفانه، به نظرم مهم‌ترین ارگان آموزش و پرورش است که خبری در آن نیست. آموزش و پرورش دغدغه‌ای در برنامه‌ها و فوق برنامه‌های قرآنی و جذب دانش‌آموزان به این زمینه ندارد و صرفاً از مجموعه‌ برنامه‌های کلیشه‌ای و نمایشی در قالب مسابقات قرآن و یا سایر طرح‌های مشابه استفاده می‌کند که در داوری‌اش در سطح مدارس، آموزشگاهی و مناطق از معلمانی استفاده می‌کند که تخصصی در این زمینه ندارند و هدفی پشت آن نیست.
وی با تأکید بر اینکه شایسته است که سایر دستگاه‌ها در اجرای مطلوب برنامه‌های قرآنی، آموزش و پرورش را همراهی کنند، افزود: دانش‌آموزان بیشتر ساعتشان را در مدارس می‌گذرانند و امکانات لازم برای اینکه دانش‌آموزان به سمت و سوی مباحث آموزش قرآن سوق داده شوند، مهیاست. چه خوب است که این آموزش‌ها هدفدار باشد تا دانش‌آموزان مستعد شناسایی شوند و در مراحل بعد، آموزش‌های هدف‌دار به آنها داده شود تا به صورت تخصصی شاهد پرورش نخبه‌های قرآنی باشیم.
غلام‌نژاد اضافه کرد: در کشور استعدادهای فراوانی هست و در هر مدرسه‌ای قطعاً 10 تا 15 نوجوان مستعد آموزش فعالیت‌های قرآنی است که متأسفانه مغفول شده‌اند، چون برنامه‌ای هدفمند برای آنها نیست.
وی درباره نقش جلسات قرآن، ادامه داد: همه به مساجد و جلسات قرآن نمی‌روند تا بخواهند جذب فعالیت‌های قرآنی شوند، اما در مدارس بستر فراهم است و از خانواده‌ها و سلیقه‌های مختلف در مدارس حضور دارند. لذا زمینه در مدارس بهتر فراهم است.
غلام‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا با وجود این اندازه قاری جوان، نیاز به حضور قاریان دیگر کشورها برای اجرای قرائت در کشورمان است؟ گفت: دلیلی برای این امر نیست، مگر ما نخبه قرآنی در کشور کم داریم و یا قاریان ما ضعیف‌تر از قاریان دیگر کشورها به امر تلاوت می‌پردازند. گاهی در محافلی می‌رویم که قاریان درجه دو و سه مصری را آورده‌اند و شاهدیم که قاری ایرانی بهتر از آن قاریان تلاوت می‌کند. بهتر است بودجه‌ای که صرف حضور آنها می‌شود، برای قاریان نوجوان و جوان کشور هزینه شود تا بهتر و بیشتر از آنان بهره‌مند شویم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان معرفی قاریان جوان زبده در آشنایی جوانان کشور با فرهنگ قرآنی نقش دارد؟ اظهار کرد: هنگامی که فردی قرآنی موفق در تحصیل، شغل و سایر امور زندگی باشد و تمام رفتار و منش و عملمان برگرفته از قرآن باشد،  تأثیرگذاری لازم را دارد. صرفاً قرآنی بودن کافی نیست، قرآنیانی را به دیگران معرفی کنیم که به معنای واقعی قرآنی هستند و قرآنی زندگی و قرآنی عمل می‌کنند. شاید خیلی از مردم فکر کنند، جوانان قرآنی تنها افرادی هستند که صبح تا شب وقتشان را صرف خواندن قرآن می‌کنند و کار و هنر و استعدادی ندارند و حال آنکه این فکر اشتباه است و می‌توان گفت شاد‌ترین افراد جامعه در قیاس با دیگر افراد به دلیل مؤانست با قرآن افرادی‌اند که مدام با قرآن همراه هستند.
انتهای پیام

captcha