«موسیقی فجر» برآیند مجموعه فعالیت‌های هنری یک‌ساله است/ بی‌برنامه پیش می‌رویم
کد خبر: 3793902
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
پیروز ارجمند:

«موسیقی فجر» برآیند مجموعه فعالیت‌های هنری یک‌ساله است/ بی‌برنامه پیش می‌رویم

گروه هنر ــ جشنواره «موسیقی فجر» همچنان پس از گذشت سی و چهار دوره از آن، به عنوان یک رویداد هنری مؤثر و هدفمند مطرح نیست که البته این امر به کاهلی و سستی مدیران و فعالان این عرصه در طول یک سال بازمی‌گردد چرا که جشنواره برایند چنین روند طی شده‌ای است.

پیروز ارجمند؛ کارشناس و مدرس موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه حرفه‌ای هنر موسیقی در طول سال چندان بسامان نیست و در نتیجه این امر موجب می‌شود که هر ساله در جریان برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» برایندی مطلوب و خروجی مؤثری از فعالیت‌های این عرصه هنری را شاهد نباشیم.

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است اینکه جشنواره «موسیقی فجر» تنها ظرفی است که نیاز به مظروفی مناسب دارد و این در حالی است که ما در طول سال برای محتوایی که قرار است در این ظرف بریزیم سیاستگذاری هدفمندی را براساس یک نقشه راهبردی از ابتدای سال تا زمان برگزاری جشنواره در هر دوره، نداریم.

مدیرکل اسبق دفتر موسیقی ارشاد تصریح کرد: سال گذشته جشنواره سی و چهارم «موسیقی فجر» در حاشیه برگزار شد، جهت اصلی آن هم تداخل زمانی برگزاری آن با جشنواره‌ای همچون «تئاتر فجر» بود اما اینکه چرا این جشنواره آن هم در ایام جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی نتوانست آن‌گونه که باید و شاید عرض‌اندام کند دلیلش این بود که اثر شاخص و دهان پُرکنی در آن عرضه نشد و نتیجه اینکه نتوانست به عنوان یک رویداد مستقل هنری خود را در میان همهمه برگزاری جشنواره‌های هنری فجر مطرح سازد.

ارجمند افزود: این امر در شرایطی بود که همه مدیران و مسئولان هنری در حوزه‌های گوناگون آگاهی از این نکته داشتند که سال گذشته نقطه عطفی در مجموعه امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و حداقل درعرصه فرهنگ و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده حاصل از برگزاری جشنواره‌های فجر باید عزمشان را به انجام کاری متنفاوت معطوف سازند؛ در مورد سایر رشته‌های هنری چندان اطلاعی ندارم اما در مورد موسیقی باید به این نکته اشاره کنم که حداقل باید شاهد تعدادی انگشت‌شمار تولیدات موسیقی با موضوع انقلاب و چهل‌سالگی آن باشیم اما این اتفاق نیفتاد و در مواردی مروری بر آثار قدیمی در حوزه موضوع انقلاب داشتیم.

این آهنگساز در ادامه گفت: اینکه به آثار فاخر موسیقی انقلابی توجه داریم و حتی آن را در قالب و نسخه‌های جدید با توجه به تحول در سلیقه شنیداری مخاطبان بازتولید می‌کنیم خوب است اما موسیقی کارکرد دیگری نیز دارد و آن تأمین نظرات و خواست و مطالبات مخاطب کنونی موسیقی آن هم برپایه مقتضیات زمان خود است و تنها نمی‌توان با برانگیختن حس نوستالژیک مخاطب به تولید آثار موسیقی ارزشی و انقلابی توجه کرد.

وی تأکید کرد:  آنچه که در قالب اساسنامه و یا آئین‌نامه برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» مطرح می شود صرفاً ابعاد ساختار اجرایی جشنواره را مورد توجه قرار می دهد اما نکته در مورد جشنواره «موسیقی فجر» همان مظروف مناسبی است که باید درون این ظرف ریخته شود که البته شواهد حاکی است در زمینه موسیقی منطبق با باورهای بومی و اعتقادی به تولیدات نو و تازه و در عین حال فاخر نمی‌اندیشیم.

ارجمند در پایان گفت: بالاخره ز هم اکنون تا زمان برگزاری سی و پنجمین جشنواره «موسیقی فجر» یک فرجه مناسب چندین ماهه داریم و از همین ابتدا و با رفع مشکلات ساختاری برگزاری جشنواره باید هر چه زودتر به فکر تولید و عرضه محتوایی درخور در عرصه موسیقی باشیم؛ توقف و در جا زدن و طرح موضوعات بدیهی در حوزه ساختار اجرایی جشنواره آن هم در شرایطی که تجربه سی و چهار دوره آن را داریم دیگر موجه نیست.

انتهای پیام

captcha