جامعه از چه مسیری به سمت نفاق می‌رود/ ابزاری برای نمایش آنچه نیستیم
کد خبر: 3794367
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
یک کارشناس خانواده تبیین کرد؛

جامعه از چه مسیری به سمت نفاق می‌رود/ ابزاری برای نمایش آنچه نیستیم

گروه جامعه ــ یک کارشناس خانواده ارائه نمایشی از زندگی در فضاهای مجازی را عاملی برای حرکت جامعه به سمت نفاق دانست و اظهار کرد: وقتی تعریف صحیحی از عشق و محبت در میان خانواده‌ها وجود نداشته باشد، بزرگترها نیز در زندگی رفتاری کودکانه از خود بروز می‌دهند و به جای اندیشیدن به عواقب زندگی و حراست از کانون خانواده دچار رفتارهای آنی و لحظه‌ای می‌شوند.

جامعه از چه مسیری به سمت نفاق می‌رود/ ابزاری برای نمایش آنچه نیستیمجعفر اردبیلی، کارشناس خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به شیوع عشق‌های نمایشی در فضای مجازی و تأثیر مخربی که بر زندگی خانوادگی افراد می‌گذارد، اظهار کرد: ابزارهای مدرنیته برای پاسخگویی به نیازی خاص تولید می‌شوند، اما وقتی به جهان غیرمدرن و در حال توسعه می‌رسند، به دلیل فقدان این نیاز فقط ابزار مربوطه به دست مردم می‌رسد و ناآشنایی مردم با کارکردهای این ابزار خاص سبب اختلاف در بهره‌وری می‌شود.

نمایش آنچه نیستیم در اینستاگرام

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی امین که در زمینه مشاوره خانواده فعالیت می‌کند، فضای اینترنتی هچون اینستاگرام را ابزاری برای نمایش توانایی و استعداد‌ها دانست و گفت: این ابزار در ایران به نمایش آنچه نیستیم تبدیل شده است. این امر در زمینه‌های مختلف از اموال و دارایی‌ها گرفته تا خصوصیات اخلاقی و زندگی خانوادگی به چشم می‌خورد.

اردبیلی با اشاره به آسیب‌هایی که اینستاگرام با به نمایش گذاشتن محبت و علاقه زوجین به یکدیگر به پیکره زندگی سایر افراد وارد می‌کند، تصریح کرد: زن و شوهر قبل از اینکه عاشق هم باشند باید تعهد و مسئولیت‌پذیری را آموخته باشند، چرا که محبت و عاطفه بدون متعهد بودن و پذیرش مسئولیت مفهومی ندارد.

وی نمایش‌های مجازی ارائه شده از زوجین در فضای مجازی را نوعی هیجان دانست و گفت: در این زمینه نباید با ابزار جنگید، چرا که تولید آن برعهده ما نبوده است. بنابراین باید نحوه بهره‌مندی از آن را آموخت. نمایش و هیجانی بودن رفتارهای برخی افراد پیش از بروز و ظهور اینستاگرام نیز در صحنه نمایش و تئاتر با زیاده‌گویی و غلو همراه بود، چرا که ایرانیان به طور طبیعی ملتی خیال‌پردازند و در رفتارشان نفاق هست و معمولاً افرادی رک‌گو نیستند.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه ایرانیان به نمایش بهترین‌ها بسنده می‌کنند و همواره حقیقت را عیان نمی‌کنند، اظهار کرد: این امر در مراودات آنان نیز به چشم می‌خورد. برای مثال شاید افراد از یکدیگر دلخوشی چندانی نداشته باشند، اما در ظاهر و در گفت‌و‌گو با هم از لغات محبت‌آمیز استفاده می‌کنند؛ این نمایشی برخورد کردن با موضوعات مختلف امروز به اینستاگرام و ارائه بخش‌های جذاب و دلپذیر زندگی‌های شخصی رسوخ کرده است ولی این فهم در مخاطب به وجود نیامده است که نمایش ارائه شده فقط یک فریم از هزاران فریمی است که این زوج در زندگی شخصی خود دارند و دربردارنده تمام جوانب زندگی آنان نیست. بنابراین دست به مقایسه با زندگی شخصی خود می‌زنند و با مشاهده مسائل و مشکلات موجود، احساس شکست می‌کنند.

ارائه نمایشی از زندگی در فضاهای مجازی

استاد سابق دانشگاه‌های تهران و هامبورگ ارائه نمایشی از زندگی در فضاهای مجازی را عاملی برای حرکت جامعه به سمت نفاق دانست و اظهار کرد: در شرایطی که رسانه از جامعه عقب افتاده و نتوانسته باشد نیازهای شهروندان را برطرف کند، مردم به سمت اینستاگرام می‌روند و نیاز خود را در آن می‌یابند، اما به دلیل ناآشنایی با کارکرد‌های حقیقی آن دچار سوء برداشت و استفاده نمایشی از آن می‌شوند.

وی ادامه داد: مادران و پدرانی به دفتر مشاوره مراجعه می‌کنند که با مشاهده رفتارهای محبت‌آمیز فرزندان خود با همسرانشان دچار تعارض و گلایه‌مندی از زندگی شخصی خود شده‌اند. در بسیاری از موارد زنان 50 یا 55 ساله از همسر خود گلایه‌مندند که چرا رفتاری را که پسرمان با عروسمان دارد در زندگی با من بروز ندادی و در بسیاری از موارد حتی نتیجه این گلایه‌مندی‌ها به طلاق منجر می‌شود.

رفتار کودکانه بزرگترها

این کارشناس خانواده باور کردن نمایش‌های ارائه‌شده زندگی زوجین جوان را در فضاهای اینترنتی عاملی برای به جنجال کشیده شدن زندگی بسیاری از افراد ساده‌انگار خواند و تصریح کرد: وقتی تعریف صحیحی از عشق و محبت در میان خانواده‌ها وجود نداشته باشد، بزرگترها نیز در زندگی رفتاری کودکانه از خود بروز می‌دهند و به جای اندیشیدن به عواقب زندگی و حراست از کانون خانواده، دچار رفتارهای آنی و لحظه‌ای می‌شوند. زوج‌هایی که زندگی بلوری و جذاب آنان با کوچکترین ضربه متلاشی می‌شود و دوامی ندارد.

وی ارائه آموزش نادرست را زمینه‌ساز فهم اشتباه از محبت و دوست داشتن دانست و گفت: وقتی مجرایی برای آموزش‌های مکرر در مورد دوام زندگی وجود نداشته باشد و شادی و احساس رضایت در خانواده نباشد، به دنبال مجاری غیرواقعی و کاذب برای رسیدن به خوشبختی می‌گردیم. رفتارهای نمایشی زوجین ابزاری برای پنهان کردن موارد تخریب شده زندگی آنان است.

وی در پایان گفت: خانواده‌ای که سبب شعف و خوشبختی یکدیگرند مشخصه‌هایی همچون مطابق بودن نسبت توانایی‌ها با ساختارها و سامانه زندگی دارند. در این زمینه می‌توان به مواردی همچون انتخاب کار دوم برای رفاه بیشتر خانواده و یا کم کردن نیازها و در کنار هم بودن‌ها اشاره کرد. همچنین، بخشی از گرد غم پاشیده شده در خانواده‌ها غیرواقعی و به سبب ارزیابی اشتباه از نیازهاست. 

انتهای پیام

captcha