بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است
کد خبر: 3794645
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی:

بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است

گروه سیاسی ــ رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت از یک‌سو و نگاه حداکثری به مردم‌سالاری از سوی دیگر است، گفت: این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه است که قابلیت الگوبرداری دارد و به همین جهت است که مورد هجمه نظامهای غربی و در رأس آن آمریکا قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم بیانیه گام دوم انقلاب گفت: با توجه به اینکه برخی دچار این گمان و توهم بودند که انقلاب اسلامی به 40 سالگی نخواهد رسید، انقلاب اسلامی به بن‌‌بست رسیده، ساختار نظام جواب نمی‌دهد و نرام‌افزار اداره انقلاب ناکارآمد است، اما رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به چند نکته را هوشمندانه‌ مطرح کردند.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ما چهل سال در این انقلاب حرکت و حضور داشتیم و اتفاقاتی در این مدت رقم خورد که در مقایسه با تمام انقلاب‌ها بی‌نظیر است و انقلاب به مثابه موجودی زنده، فعال و بانشاط به گونه‌ای رفتار کرده که در طول چهل سال گذشته همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و در میانه میدان هستند.

ایزدهی اظهار کرد: در خیلی از انقلاب‌ها فرض بر این است که بعد از چند سال، شرایط انقلابی به شرایط عادی و عرفی تبدیل و به عبارتی انقلاب به قانون تبدیل می‌شود و کشور از وضعیت انقلابی عبور می‌کند، اما در کشور ما همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و رهبر انقلاب می‌فرمایند که من انقلابی هستم و تحقق اهداف کشور با تراز آرمان‌های انقلاب سنجیده می‌شود.

وی افزود: در ذیل این انقلاب مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد که در هیچ انقلابی دیده نشده است. برای نمونه مقوله مردمسالاری و حضور مردم در انقلاب اسلامی در بین تمامی انقلاب‌های بزرگ، بی‌نظیر است که مردم از روز اول در انقلاب بودند و هنوز هم مردم پایه و محور نظام هستند. محوریت عدالت، تلاش برای پیشرفت علمی، تبدیل شدن به الگو برای جهان تحت سلطه و ایجاد  نظام معنایی خاص از جمله دستاوردهای گام اول بوده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جریان شیعی در طول تاریخ یک نیروی ضعیف و محدود بوده است و امروزه به مثابه یک قدرت محوری و کلان در عالم تلقی می‌شود که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر نظام دو قطبی سابق و تک‌قطبی امروز قد علم کرده است. به عبارتی با از بین رفتن بلوک شرق، عملاً نظام لیبرال دموکراسی و جهان غرب هماورد اصلی خود را نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکر شیعی می‌داند.

وی اظهار کرد: در کنار این پیش‌فرض‌های 40 سال گذشته انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی‌های زیاد در این مدت نشان می‌دهد انقلاب مراحل خود را پیموده و از یک نهال نورس، نحیف و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است، اما با وجود این رهبری انقلاب این را گام اول انقلاب می‌دانند و نه فقط به بن‌بست‌ نرسیده و کارش به پایان نرسیده، بلکه تازه گام اول را برداشته و این نظام قرار است به انقلاب مهدوی متصل شود.

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که این ایده وقتی می‌تواند به نظام مهدوی متصل شود که قابلیت الگوبرداری داشته باشد و بتواند به تمدن تبدیل شود و نرم‌افزار متناسب با تمدن اسلامی را که همان علوم انسانی اسلامی است تولید کند و به آینده باور داشته باشد.

ایزدهی یادآور شد: این چشم‌اندازی که رهبری انقلاب برای سالیان آینده تصویر کردند و نوع نگاهی که انقلاب را در سایه رویکرد تمدنی و هماوردی می‌بیند بسترساز برداشتن گام دوم شده است. امروزه هماوردی با نظام‌های غربی از حیث شعار و عمل انجام می‌شود، اما نکته محوری آن است که انقلاب اسلامی به مثابه تمدن نوینی مبتنی بر آموزه‌های اصیل بتواند بر تمدن مبتنی بر مادی‌گری غلبه کند و جایگزین آن شود.

وی تأکید کرد: امروزه نظامی که بر محور فطرت، عدالت و مردمسالاری دینی بنا شده باشد و بتواند الگویی اسلامی و بومی برای اداره جامعه در ذیل همه خرده‌نظام‌ها، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارائه کند و آن را به سبک زندگی تبدیل کند قابلیت جهانی شدن پیدا می‌کند. تا امروز گام‌های زیادی را پیموده‌ایم، اما همه این‌ها گام اول بوده و برای برداشتن گام‌های بعد باید اهتمام جدی داشت و بر همان مبنای نگاه بلندمدت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تولید علم کنیم و این گونه می‌شود که انقلاب اسلامی چشمه جوشان پایان‌‌ناپذیری خواهد شد که نه فقط برای جمهوری اسلامی بلکه برای همه جوامع می‌تواند مفید باشد و الگوبرداری شود.

ایزدهی ابراز کرد: این نگاهی است که مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت، هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند، اما می‌بینیم که امروزه همه آن‌ها ظرفیت و توان خود را برای ناکارآمد کردن نظام به کار گرفته‌اند و اعمال تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و ایجاد ناامنی برای جلوگیری از الگو شدن این نظام است و در انتخابات آمریکا، ایران پربسامدترین واژگان در میان رقبا بود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اصل این اهتمام دشمنان نشان می‌دهد این منطق بسیار قوی است و دشمنان قدرت این منطق را به فراست دریافتند و برای از بین بدن آن تلاش می‌کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب فارغ از جزئیات، دولت‌ها، رفتارها و برخی ناکارآمدی‌ها به صحنه آمدند و نقشه راه آینده را مبتنی بر تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی تدوین کردند. تبیین ابعاد این بیانیه نیاز به کار تحقیقی جدی دارد که باید به  ساختار و دانش مشخصی برسد و این دانش در رویکرد تمدنی به الگوی مشخصی برسد که همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

captcha