ضرورت آموزش حفاظت از خاک به دانش‌آموزان
کد خبر: 3794692
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
جواهری‌پور بیان کرد:

ضرورت آموزش حفاظت از خاک به دانش‌آموزان

گروه سلامت ــ دبیر قطب کشوری محیط زیست در آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌ها در پرداختن همزمان دانش‌‌آموزان به امر تحصیل و حفظ محیط زیست، از برگزاری جشنواره دانش‌آموزی خاک خبر داد.

اهمیت آموزش به دانش‌آموزان برای حفاظت از خاک/ برگزاری اولین جشنواره دانش‌آموزی خاک در ایرانژما جواهری‌پور، دبیر قطب کشوری محیط زیست در آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت آموزش دانش‌آموزان درباره حفاظت از خاک و آب اظهار کرد: چهار سال قبل یک‌سری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مانند تورلیدری ایجاد شد که هدف از این رشته‌ها ورود دانش‌آموزان مناطق مختلف به دوره‌های گردشگری و جلوگیری از ترک تحصیل آنان به ویژه در مناطقی مانند جزیره هرمز بود که پس از ترک تحصیل خاک‌ رنگی را به گردشگران می‌فروختند.

وی افزود: در این راستا چند کار مانند جشنواره فرش با خاک برگزار شد که با خاک‌های رنگی فرش‌ بر روی زمین ساخته و با استقبال گردشگران مواجه شد. قرار است شهریور سال آینده نیز نخستین جشنواره دانش‌آموزی آوای خاک همزمان با شانزدهمین کنگره علمی علوم خاک برگزار شود که از دل آن فرصت‌هایی برای محافظت از خاک به وجود آید.

دبیر قطب کشوری محیط زیست ادامه داد: نقش خاک در تأمین غذای انسان، نگهداری و تصفیه آب، فرهنگ، هنر و ادب فارسی، فرسایش خاک و وقوع سیلاب، بروز پدیده  گرد و غبار، آلودگی خاک بر اثر زباله، فاضلاب و پسماند کارخانه، اثر فرسایش و آلودگی خاک بر محیط زیست و نابودی خاک حاصلخیز در اثر گسترش شهرها از محورهای این جشنواره هستند.

جواهری‌پور بیان کرد: این جشنواره را انجمن علمی خاک و دانشگاه زنجان و وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را در قالب شعر، قصه، مقاله پژوهشی، نقاشی، خوشنویسی، خاطره و عکس به دبیرخانه این جشنواره واقع در دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی، گروه علوم و مهندسی خاک ارسال کنند.

جواهری‌پور با  بیان اینکه بخش از بزرگی از تاریخ ایران که به آن مباهات می‌کنیم از دل خاک بیرون آمده و بنیان معماری قدیمی و تاریخی خاک است، تأکید کرد: باید از خاک حفاظت کنیم. می‌توانیم تمامی تهدیدهایی را که علیه خاک در کشور وجود دارد به فرصت تبدیل کنیم و با ایجاد رشته‌های مرتبط در آموزش و پرورش مانند رشته‌های صنایع دستی و گردشگری دانش‌آموزان را به تحصیل برگردانیم و ارزش افزوده کشور را ایجاد و از خروج خاک به بیرون از کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: کودکی که ترک تحصیل می‌کند و به مزاحمت برای خاک می‌پردازد، باید به تحصیل بازگردد و از سوی دیگر خود تبدیل به مهره با ارزشی در چرخه حفظ محیط زیست و گردشگری شود. در این راستا آموزش و پرورش باید بسترهای لازم را برای شغل و تحصیل این کودک فراهم کند. این بستر با عناوینی مانند راهنمایان گردشگری و مدیریت پسماند تعریف شده است.

جواهری‌پور یادآور شد: تحصیل در بخش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به این معنی است که دانش‌آموز به صورت علمی بتواند کار کند و از فرصت‌ تحصیل و داشتن شغل به طور همزمان استفاده کند. برخی از مراکز کار و دانش در بیرون از مراکز تحصیلی معمول به ارائه آموزش می‌پردازند. لذا این امکان وجود دارد که در نقاطی مانند هرمز یا شهرهای جنوبی محل‌هایی را به این گونه آموزش‌ها اختصاص داد که هم خاک حفظ شود و هم محلی برای بازدید گردشگر باشد.

انتهای پیام    

captcha