اهدای 273 هزار واحد خون طی 11 ماه گذشته در استان تهران/ تشکیل کمیته‌های خون استانی
کد خبر: 3794842
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

اهدای 273 هزار واحد خون طی 11 ماه گذشته در استان تهران/ تشکیل کمیته‌های خون استانی

گروه سلامت ــ مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اهدای 273 هزار واحد خون از تجمیع آزمایشگاه‌های خون و تشکیل کمیته‌های استانی بانک خون خبر داد.

اهدای 273 هزار واحد خون طی 11 ماه گذشته در استان تهران / تشکیل کمیته‌های خون استانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سید مرتضی طباطبایی، مدیر کل انتقال خون استان تهران در نشست خبری پایان سال این سازمان که صبح امروز، 12 اسفندماه، برگزار شد با بیان اینکه امسال 375 هزار نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند افزود: 292 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که تقریباً برابر با آمار سال گذشته است ضمن اینکه 19 درصد این افراد بار اولی بوده و 81 درصد نیز افراد با سابقه بودند و تنها 4 درصد اهداکنندگان امسال را بانوان تشکیل می‌دادند.

وی با بیان اینکه آمار میانگین گروه خون منفی از 10 درصد کشوری بالاتر بود گفت: حدود 12 درصد اهدا کنندگان را افراد دارای گروه خونی منفی تشکیل می‌دادند.

وی بیان کرد: امسال 273 هزار واحد تولید گلبول قرمز خون وجود داشت که 272 هزار واحد نیز توزیع شد. همچنین 273 هزار واحد پلاسما نیز از اهداکنندگان دریافت شد که یک پنجم آن توزیع و مابقی در امر خدمات بیمارستانی و داروهای مشتق از پلاسما به کار رفته است.

طباطبایی یادآور شد: امسال سیستم انتقال خون شبکه‌ای طراحی شده که از طریق آن می‌توان خون مورد نیاز در سراسر کشور را از هر استانی دریافت کرد.

وی اعلام کرد: در امر اهدای پلاکت از آنجایی که پلاکت‌ها عمر کوتاهی دارند و ما نسبت به ذخیره‌سازی استراتژیک آن اقدامی انجام نمی‌دهیم حدود 238 واحد آن را توزیع کرده‌ا‌یم و در 11 ماهه سال جاری حدود 11 هزار واحد «پلاکت فرزیس» دریافت شده است.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به وجود مکان‌هایی برای خرید پلاسما در تهران اظهار کرد: متأسفانه‌ این مکان‌ها، اهدای خون غیرمسئولانه و غیرداوطلبانه را رواج می‌دهند. اما افرادی نیز هستند که با مراجعه به مراکز اهدای خون اقدام به اهدای پلاسما به‌صورت داوطلبانه می‌کنند. از این افراد حدود 12 هزار واحد پلاسما جمع‌آوری و حدود 38 هزار لیتر پلاسما به شرکت‌های پالایشگر داده شده است.

وی یاد آور شد: همچنین امسال دو هزار نمونه سلول بنیادی نیز در اختیار انتقال خون استان تهران قرار داده شده است.

طباطبایی با بیان اینکه امسال سه مرکز جامع انتقال خون در تهران افتتاح شد گفت: در سال جاری سه مرکز جامع تهرانسر، اتوبان صدر و تهرانپارس افتتاح شد، که با دو مرکز وصال و شهید ستاری تعداد مراکز جامع انتقال خون به 5 مرکز می‌رسد، همچنین امسال سه کمیته استانی بانک خون نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز در راستای مدیریت خون بیمار و ارتقا کیفیت آن تشکیل شدند.

وی همچنین از تجمیع مراکز آزمایشگاهی آزمایشگاه خون در کشور خبر داد و گفت: در این راستا استان‌های تهران، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان به عنوان استان معین انتخاب شده و استان‌های گیلان، قم، البرز و قزوین نیز آزمایش‌های آن‌ها در تهران صورت می‌گیرد.

طباطبایی یادآور شد: مراکز انتقال خون تهران در 5 روز اول عید شامل مرکز ستاری، وصال، تهرانپارس هستند که مرکز وصال به صورت شبانه روزی و مرکز تهرانپارس و ستاری از ساعت 9:30  تا 17 پذیرای اهدا کنندگان خون هستند، در 5 روز دوم علاوه بر اینکه دو مرکز ورامین و شهریار نیز به آن‌ها اضافه می‌شوند و در روز 13 فروردین‌ماه تنها مرکز وصال باز است.

وی همچنین ضمن دعوت از مردم برای اهدای خون در روزهای پایان سال اظهار کرد: در گروه‌های خونی منفی وضعیت مناسبی نداریم اما در سایر گروه‌های خونی وضعیت ذخیره خون شش روزه است و عالی محسوب می‌شود.   

انتهای پیام

captcha