بازتاب آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی ایران در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3794918
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷

بازتاب آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی ایران در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ سی‌وششمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران قرار است اوایل سال آینده برگزار شود و به همین مناسبت مسئولان برگزاری این رویداد قرآنی به اعلام آخرین جزئیات در این زمینه پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 12 اسفندماه اخبار متنوعی را از برگزاری رخدادها در حوزه دین منتشر کردند که در این بین خبر مربوط به اعلام آخرین جزئیات از سی‌وششمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «حضور معلمان بیت‌الاحزان در آزمون تخصصی حفظ الزامیست»، «خاموشی:‌ مسابقات بین‌المللی قرآن را با قوت اجرا می‌کنیم/ استقبال مراجع تقلید از وقف دانش»، «نگاهی کاربردی به آیات مربوط به موضوع ظلم در قرآن/ ظالم‌ترین مردم چه کسی است؟»، «تلاوتی از سوره مبارکه کهف با صدای نوروزی»، «احکام دینی/زن در چه مواردی می‌تواند بدون اذن همسر از منزل خارج شود؟» هستند.
خبر «مسابقات بین‌المللی قرآن را با قوت اجرا می‌کنیم/ استقبال مراجع تقلید از وقف دانش» مربوط به نشست دو روزه معاونان و مدیران کل استانی سازمان اوقاف با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی است که روز گذشته در ساختمان مهر این سازمان آغاز به کار کرد. حجت‌الاسلام خاموشی در سخنانی، حفظ موقوفات را اولویت اول مدیریت در سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: باید طبق ضابطه و قانون عمل کنیم. مسائل وقفی بسیار دقیق و حقوقی هستند و ضابطه همواره حرف اول را در مسائل حقوقی می‌زند.
حجت‌الاسلام خاموشی در بخش‌های دیگری از سخنانش به مسائلی همچون لزوم عمل به نیت واقف، بودجه‌ریزی دقیق بر اساس موقوفات، لزوم مدیریت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، اهمیت دسته‌بندی دقیق و علمی موقوفات و مدیریت اختصاصی آنها و بحث اهمیت فقه وقف و مطالعه دقیق آن اشاره کرد و خطاب به مدیران کل اوقاف و امور خیریه استانها، گفت: اصولاً در تلاقی با خواست مردم با سیاست و تدبیر اقدام کنید.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است که در ابتدا ترتیل جزء هجدهم قرآن با صدای کریم منصوری منتشر شده و در ادامه نیز خبرهایی با عناوین «توصیه‌های نوروزی حجت‌الاسلام قرائتی به متولیان نماز»، «تجلیل از حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسم جلالی خراسانی در «ستارگان محراب»»، «تقدیر آیت‌الله مجتهد شبستری و آیت‌الله خاتمی از آستان قدس رضوی» و «موضوع ازدواج جوانان وارد بحران شده است/ بار کم‌کاری دولت را مردم به دوش می‌کشند» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تقدیر آیت‌الله مجتهد شبستری و آیت‌الله خاتمی از آستان قدس رضوی» می‌خوانیم: باگذشت حدود دوسال از حضور حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی درخصوص خدمت‌رسانی به محرومان در نقاط مختلف کشور بودیم که این اقدامات مورد رضایت و تأییت بسیاری از مسئولان کشور شده است.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهداف فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهمترین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی خدمات‌دهی به ملت، محرومیت‌زدایی و اعطای کرامت انسانی به ملت مسلمان بود؛ گرچه پیروزی انقلاب اسلامی ریشه در آموزه‌های فرهنگی و قرآنی داشت، اما اصل خدمت به مردم و اهتمام به موضوعات محرومان و فقرزدایی نیز از جمله موضوعاتی است که در دین مبین اسلام و آموزه‌های قرآنی به شدت مورد تأکید قرار گرفته است؛ از این جهت این موضوع نیز هم راستا با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است.
حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی نیز با تقدیر از آستان قدس رضوی برای تلاش‌های گسترده در راستای محرومیت‌زدایی گفت: در سال‌های اخیر کارهای خوبی توسط آستان قدس رضوی انجام شده، توجه به نقاط محروم و توسعه خدمات رفاهی برای محرومان بیشتر شده که البته هنوز جای کار بسیار است و آستان قدس رضوی می‌تواند در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «جشنواره ملی کرامت برگزار می‌شود»، «سی و یکمین نشست ستارگان محراب برگزار می‌شود»، «اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد»، «ششمین مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت امروز آغاز می‌شود»، «بسیج صدها شبکه ماهواره‌ای برای ضربه زدن به اعتقادات ملت ایران» و «جشن ولادت حضرت فاطمه (س) در کراچی برگزار شد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد» می‌خوانیم: اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، احمد مسجد جامعی و جمعی از پژوهشگران در حوزه‌های مختلف فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار و از نفرات برگزیده این دوره از جشنواره تقدیر شد.
سیدعباس صالحی در این مراسم بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهم برای درخشش فرهنگ ایران زیرساخت‌های علمی است. فرهنگ و هنر نیازمند پشتوانه علمی است که هویت فرهنگی و هنری ما را حفظ کند. بر همین اساس در حوزه آمار و اطلاعات فرهنگی نیازمند عزم جدی هستیم. متأسفانه در حوزه آمار و اطلاعات گرفتار فقر اطلاعاتی هستیم و بعضاً گرفتار حبس اطلاعاتی، برخی اطلاعات را به عنوان ذخایر شخصی می‌بینند. همچنین ما گرفتار ضعف پردازش اطلاعات نیز هستیم و هم گرفتار فقر تحول‌های ثانی از اطلاعات، یعنی اطلاعات تبدیل به پژوهش ثانوی نمی‌شود.
همچنین احمد مسجدجامعی در این مراسم بیان کرد: در حوزه دین نیز پژوهش‌هایی صورت گرفته است و ما به این نتیجه رسیدیم که در پژوهش دینی یک نگاه ترویجی داشته باشیم. و بر همین اساس پژوهش‌های دینی را مستقل از پژوهش‌های فرهنگی کردیم و کنگره دین پژوهان شکل گرفت که مسئولیت آن با مرحوم صاحبی بود و خانه پژوهش‌های دینی نیز شکل گرفت و فضلای حوزه هم در این پژوهشگاه مشارکت داشتند. جا دارد که در پانزدهمین سال برگزاری پژوهش‌های فرهنگی به پژوهش در عرصه دین نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. شاید بتوانیم آن حوزه را هم ذیل این مجموعه فعال کنیم. در عرصه پژوهش‌ها ما در یک دهه‌ای پا را فراتر نهادیم و پژوهش‌ها را در عرصه بین‌المللی قرار دادیم.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «گفت‌و‌گوی ادیان مانع از رشد افراط گرایی می‌شود» است.
این خبر مربوط به دیدار سیدجواد قوام شهیدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با «زازا واشاقمادزه»، رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان است که در بخش‌هایی از آن آمده است مذهب می‌تواند موتور محرکه برای توسعه و رشد جامعه باشد و از سوی دیگر هم می‌تواند ابزاری برای سوء استفاده دشمنان دین یعنی افراط گرایان باشد. گفت‌وگوی پیروان ادیان و همکاری آنها می‌تواند مانع از رشد تفکر افراط‌گرایی شود.
همچنین در این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رییس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه هم بر ضرورت تقویت مبارزه با جریان‌های افراطی‌گرایی دینی در منطقه تأکید کرد.
وی با تمجید از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان در گرجستان، گفت: وضعیت ادیان در ایران نیز در طول تاریخ بسیار خوب بوده و پیروان ادیان مختلف به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «حفظ موقوفات اولویت اول مدیریت در سازمان اوقاف/ حمایت مراجع از وقف دانش» و «حدیث امام کاظم(ع) درباره مال حرام» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «ششمین مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت آغاز می‌شود»، «بررسی گره‌های نظری و تقویت ارتباط دین و هنر در همایش قرآن و هنر»، «همایش «طرح تربیت مربی سیاح» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود» و «حضور ۳۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن» هستند.
خبر اخیر مربوط به توضیحات محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و جت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون مسابقات بین‌المللی ایران است که در برنامه افق رادیو قرآن ارائه شده است. حجت‌الاسلام علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه از چند سال قبل مسابقات بین‌المللی ایران به شکل جشنواره‌ای شکل گرفته است، گفت: در این دوره شاهد برگزاری مسابقات بزرگسالان، بانوان، نابینایان، طلاب علوم دینی و دانش‌آموزی خواهیم بود که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود. در بخش نابینایان امسال شاهد برگزاری مسابقات در رشته قرائت تحقیق نخواهیم بود که ظاهراً به دلیل به حدنصاب نرسیدن شرکت کنندگان در این مسابقات بوده است.
محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن نیز به بیان برخی مسائل فنی این دوره از رقابت‌ها پرداخت و گفت: در کمیته فنی مباحث فنی و تمام مسائلی که به آئین‌نامه مسابقات مربوط است بررسی می‌شود. در واقع به نوعی نبض این رقابت‌ها را کمیته فنی تشکیل می‌دهد. همه بخش‌هایی که فعالیت می‌کنند، تلاش خواهند کرد تا مسابقه عادلانه‌ای برگزار شود. به همین خاطر مباحث فنی از اهمیت زیادی برخوردار است.
میرزاجانی افزود: برای اینکه این هدف شکل بگیرد از سه ماه قبل مقدماتی را فراهم کردیم، بر همین اساس اصلاح و بازنگری آئین‌نامه مسابقات در دستور کار قرار گرفت. بحث ترجمه آئین‌نامه‌ها به زبان عربی و انگلیسی نیز مورد بازنگری قرار گرفت تا به روزرسانی شود. بحث تعیین داوران ایرانی و خارجی این دوره از مسابقات نیز از مباحث مهم بود که انجام شده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «همایش «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» برگزار می‌شود» و «قرآن‌های خطی پاوه از گزند گذشت زمان در امان ماند» هستند.
انتهای پیام

captcha