آموزش نماز و قرآن با تکیه بر تکنولوژی‌های آموزشی و روانشناسی
کد خبر: 3794981
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
یک فعال فرهنگی مطرح کرد؛

آموزش نماز و قرآن با تکیه بر تکنولوژی‌های آموزشی و روانشناسی

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیرمسئول مؤسسه قرآنی ریحانة‌النبی(ص) گفت: نماز و قرآن را باید آسان، لذت‌بخش و علمی درس داد، یعنی مبتنی بر قرآن، سیره اهل بیت‌(ع) و با تکیه بر تکنولوژی آموزشی و روانشناسی باشد؛ در این خصوص می‌بایست آموزش به کودک با زبان کودکانه و با استفاده از ابزار هنری شعر، قصه و بازی نمایشی باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ پنجمین دوره تربیت مربی قرآنی کودک به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ویژه 40 مربی پیش‌دبستانی از 11 اسفندماه آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.

مهدی فاضلی مهرآبادی، مدیرمسئول مؤسسه قرآنی ریحانة‌النبی(ص) در حاشیه این دوره آموزشی در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در باره این طرح توضیح داد: طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» با شعار احیای سنت دعوت خوش آغاز نونهالان پیش‌دبستانی و کودکان اول دبستانی با محوریت بیش از 1300 مربی تخصصی نماز کودک و اهدای بیش از 3 هزار جلد کتاب «نماز شکوفه‌ها»، تابلوی تشویقی و پوستر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پروش و با مساعدت سازمان بهزیستی تاکنون در استان‌های بوشهر، اصفهان، کرمان، یزد و هرمزگان به اجرا درآمده است.

مؤلف طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» ادامه داد: آموزش وضو و نماز دو، سه و چهار رکعتی، آداب، شرایط و احکام نماز در قالب روش‌های ده‌گانه آموزش غیر مستقیم شامل داستان تصویری، شعر، کاردستی، معما و... ارائه شده است.

تکنیک شرطی‌سازی زنجیره‌ای

فاضلی مهرآبادی اظهار کرد: شرطی‌سازی زنجیره‌ای جزء واجبات است که با هدف تشویق و تقویت مثبت نونهالان و کودکان به امر نماز انجام می‌شود.

وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند بعد از اینکه نونهالان و کودکان نماز 2 رکعتی را به‌صورت تدریجی در سنین 6 تا 7 سالگی یاد گرفتند، می‌بایست  برای فرزندان خود جشن نماز گرفته و به او لوح تقدیر دهند.

کودک؛ معلم نماز خانواده

مؤلف کتاب «نماز شکوفه‌ها» خطاب به پدر و مادرها گفت: کودک معلم نماز خانواده است، از او بخواهید که از اعضای خانواده آزمون نماز بگیرد که این یکی از تکنیک‌های مهارت دوستی جهت احیای سنت دعوت خوش آغاز فرزندان نونهال پیش‌دبستانی و کودکان دبستانی به امر اقامه نماز است.

آموزش نماز و قرآن؛ منطبق با تکنولوژی آموزشی و روانشناسی

وی افزود: نماز و قرآن را باید آسان، لذت‌بخش و علمی درس داد، یعنی مبتنی بر قرآن، سیره اهل بیت‌(ع) و با تکیه بر تکنولوژی آموزشی و روانشناسی باشد؛ در این خصوص می‌بایست آموزش به کودک با زبان کودکانه و با استفاده از ابزار هنری شعر، قصه و بازی نمایشی باشد.

فاضلی مهرآبادی تأکید کرد: آموزش به کودک باید با ابزار رسانه باشد و بدون ابزار آموزشی، این روش، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مؤلف طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» عنوان کرد: مربیان در سبک آموزشی علاوه بر یادگیری شیوه‌های حفظ نماز، باید آموزش شیوه‌های بازی، روخوانی قرآن با کاردستی و رنگ‌آمیزی و شعر، آموزش شیوه‌های نماز با روش‌های متنوع از قبیل شخصی‌سازی، دعوت خوش آغاز با شعر، جشن تولد نماز، قُلک نماز، کیک نماز و نماز در مسجد محله موجب می‌شود که نونهالان و کودکان نماز را با شیرینی یاد گیرند.

وی افزود: در این سبک آموزشی که سبک مادر ـ محوری است، والدین روش‌های آسان آموزش قرآن و نماز را یاد می‌گیرند و با گذراندن دوره‌های تربیتی بدون تنبیه، پرخاشگری را در محیط خانه حذف می‌کنند؛ این طرح تا به حال در تمامی استان‌های کشور برگزار شده است.

مؤلف کتاب «نماز شکوفه‌ها» یادآور شد: تاکنون بیش از 500 دوره تربیت مربی قرآنی کودک که از جمله طرح‌های برتر کشور بوده و در جشنواره ملی رتبه اول را کسب کرده، برگزار شده است.

فاضلی مهرآبادی بیان کرد: طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» با هدف احیای سنت نماز کودکان 6 تا 7 ساله با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش و با مساعدت سازمان بهزیستی در 18 استان در کشور به اجرا درآمده است.

تمجید وزیر ارشاد از طرح آموزش نماز 2 رکعتی کودکان

وی افزود: هدف این طرح احیای سنت دعوت خوش آغاز و آموزش نماز 2 رکعتی به کودکان پیش‌دبستانی و کودکان اول ابتدایی است. این طرح در سال 1396 به عنوان طرح برتر از سوی سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه اجلاس نماز تهران مورد تمجید قرار گرفت.

نویسنده طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» اعلام کرد: دوره‌های تربیت مربی در 3 سطح با شعار قرآن آسان، نماز شیرین، تربیت بدون تنبیه و کودک تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حال اجرا است.

وی گفت: در پنجمین دوره تربیت مربی قرآنی کودک‌ طی 5 کارگاه آموزشی «حفظ قرآن با روش‌های بازی، دعوت خوش آغاز کودکان به نماز، حفظ موضوعی با اشاره رفتاری، الفبای یک دقیقه‌ای و روخوانی با رنگ‌آمیزی» عصر سیزدهم اسفندماه در بوشهر پایان می‌یابد.

آغاز دوره تکمیلی تخصصی شهر نماز در سال 98

فاضلی مهرآبادی در پایان خبر داد: اولین دوره تکمیلی و پیشرفته طرح ملٌی «شهر من، شهر نماز» در فروردین 98 به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها در استان بوشهر آغاز می‌شود.

 معرفی بسته آموزشی مربی قرآنی کودک

یادآور می‌شود، در پنجمین دوره تربیت مربی «قرآنی کودک» بسته آموزشی شامل کتاب «نماز شکوفه‌ها» ـ اولین کتاب شخصی نماز نونهالان و کودکان ـ، بسته صوتی، تصویری و نرم‌افزاری «شکوفه‌های بهشت»؛ جدیدترین طرح آموزشی حفظ، روخوانی، داستان‌گویی، مفاهیم جزء سی‌ام قرآن ویژه نونهالان و کودکان با ارائه الهام منگُلی، حافظ کل قرآن کریم در بین 40 نفر مربی خانم شرکت‌کننده در این دوره توزیع شد.

برگزاری 4 دوره آموزشی تدبر در قرآن کریم ویژه مؤسسات و حوزه‌های علمیه

گفتنی است، 4 دوره آموزشی تدبر در قرآن کریم از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها شهرستان بوشهر در نیمه دوم سال 97 با حضور حجت‌الاسلام‌ عباس صبوحی، استاد مؤسسه تدبر قم در مرکز استان ویژه مربیان مؤسسات قرآنی و حوزه‌های علمیه برگزار شده است.

حامد فکوری

انتهای پیام

captcha