«شهود قدسی ۳» آغاز به‌کار کرد/ آماده همکاری در تمام فعالیت‌های فرهنگی هستیم
کد خبر: 3795201
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷

«شهود قدسی ۳» آغاز به‌کار کرد/ آماده همکاری در تمام فعالیت‌های فرهنگی هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری دانشجویی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» و جشنواره سراسری «شعر باران» به همت جهاددانشگاهی فارس آغاز شد.

به گزارش ایکنا از فارس، مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری دانشجویی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» و جشنواره سراسری «شعر باران» به همت جهاددانشگاهی فارس و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور دقایقی پیش در شیراز آغاز شد.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس در این برنامه گفت: به یقین انسان در هیچ عصر و دوره‌ای بی‌نیاز از قرآن و رهنمودهای قرآنی نبوده و نخواهد بود، آنان که راهی به جز صراط مستقیم را برگزینند و خود را بی‌نیاز از این مشعل فروزان بدانند، در ضلالت، گمراهی و سرگردانی خواهند بود.

وی افزود: روشن است كه تنها راه نجات و رستگارى مسلمانان، بازگشت آنان به قرآن و بهره‌گیرى از حقیقت آن و پیاده كردن قرآن در عرصه زندگى است.

بابایی اظهار کرد: قرآن، كتاب آسمانی ما سر‌منشأ تمدن اسلامی است. هنر، ادبیات، دانش و بینش دینی ما مدیون این كتاب مقدس است. مسلمانان به‌وسیله این كتاب توانستند تمدن بسیار درخشانی را پایه‌ریزی كند كه این تمدن یكی از درخشان‌ترین دوران اندیشه‌ای بشر محسوب می‌شود.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس تأکید کرد: بی‌شك آشنایی اندیشمندان، هنرمندان، متفكران و فرهنگوران ما به این كتاب مقدس و احادیث و سنن پیامبر(ص) و خاندان مطهر او بود كه توانست جهان اسلام را به‌عنوان جهان اندیشه‌ای و متفكر بشری معرفی كند.

تلاش برای احیای بهره‌برداری علمی و اندیشه‌ای از قرآن
وی در ادامه با تصریح اینکه یكی از وظایف جهاد‌دانشگاهی تلاش برای احیای بهره‌برداری علمی و اندیشه‌ای از قرآن شریف و معارف اهل بیت(ع) است، گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد خلاق و نوآور همواره در پی ارائه خدمات نوآورانه در حوزه‌های مختلف بوده و هست و در حوزه فرهنگی نیز دارای مراکزی از قبیل ایسنا، ایسپا، ایکنا(بزرگترین خبرگزاری قرآنی جهان اسلام) است و مایه افتخار مجموعه جهاددانشگاهی است و امروز نیز اختتامیه سومین دوره جشنواره شهود قدسی و شعر باران است که ثمره تلاش همکاران حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است.

بابایی با یادآوری این نکته که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس بر این اساس اولین انجمن تجسمی قرآن مجید را 15 سال پیش راه‌اندازی كرد. این انجمن تجسمی در طی 15 سال توانست علاقه‌مندان به هنر و قرآن را در یك‌جا جمع كند، گفت: این انجمن امروز بالغ بر 5000 هزار عضو دانشجویی در سراسر كشور دارد كه در رشته‌های هنری اعم از نقاشی، خوشنویسی، عكاسی، تصویرسازی، نگارگری و رشته‌های مختلف گرافیك را دربرمی‌گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس بیان کرد: ثمره این انجمن برگزاری سه دوره جشنواره «شهود قدسی» است. «شهود قدسی» گامی است برای احیای دوباره ارتباط قرآن و هنر در تمدن اسلامی و این جشنواره تا بدانجا موفق بود كه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را بزرگترین رویداد هنری قرآنی در ایران اسلامی خواند و شیراز را قطب هنرهای قرآنی در كشور نامید.

وی با بیان اینکه در سومین دوره این جشنواره بیش از 2 هزار اثر از سراسر كشور به دبیرخانه ارسال و بعد از داوری در دو مرحله، نفرات برتر منتخب و برگزیده امروز اعلام خواهند شد، گفت: منتخب این آثار در 7 گالری شیراز كه عبارتند از لوگوتایپ در نگارخانه استاد غلامی، پوستر در نگارخانه ایمان و اندیشه، تصویرسازی در فرهنگسرای هنر، آثار منتخب در نگارخانه باغ ملی و نگارخانه رویدادهای مرمت و معماری دانشگاه آپادانا، خوشنویسی در نگارخانه مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس و نقاشی در نگارخانه استاد چیزفهم است و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نگاه عملی به قرآن تنها راه نجات بشریت
بابایی با تصریح اینکه این نمایشگاه‌ها ثمره برگزاری 100 ورك‌شاپ 4 ساعته و گاه بیشتر در سطح دانشگاه‌های كشور است كه در طول سال انجام شده است، گفت: چنین دستاورد خلاقانه از مجموعه جهاددانشگاهی نیاز به حمایت‌های دولتی بیشتری دارد تا بتواند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد در جامعه امروز، نگاه عملی به قرآن و استفاده آن در تمام مراحل زندگی تنها راه نجات بشریت از سقوط و انحطاط است ارائه قرآن و دستورات آن به صورت رشته‌های هنری مطمئناً  می‌­تواند تأثیرگذاری بیشتری برای جامعه به خصوص قشر نوجوان و جوان داشته باشد.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس ادامه داد: استفاده از این ظرفیت در تمامی سازمان‌ها و ادارات و نهادهایی که نقش تربیتی در جامعه دارند می­‌تواند اثرات مستقیم و مثمر‌ثمر داشته باشد. لذا ما از همین جا دست یاری به سوی همه دلسوزان فرهنگ ایران اسلامی دراز می­‌کنیم تا با استفاده از این توانایی­‌ها و برگزاری چنین برنامه­‌های خلاقانه و نوآورانه گا‌م­‌های مهمتر برای احیای تفکر قرآن و هنر، آشنایی جوانان با مفاهیم قرآنی، راهی برای استعدادیابی و گامی برای نیل شیراز به سومین حرم اهل بیت(ع) و مهمتر از همه توسعه فعالیت‌های قرآنی برداریم.  

وی همچنین گفت: نكته دیگر برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری دانشجویی «شعر باران» است. شیراز بدون هیچ تردیدی پایتخت فرهنگی و ادبی ایران است و نبض ادبیات ایران در این شهر می‌تپد. حضور شیخ اجل و خواجه شیراز برای اثبات این موضوع كافی است.

شعر دانشجویی؛ گام بلندی ‌برای رسیدن به فرهنگ ایران اسلامی
بابایی افزود: شعر دانشجویی گام بلندی بود كه برای رسیدن به فرهنگ ایران اسلامی برداشته شد و امسال بیش از 3 هزار اثر شعری دانشجویی از سراسر كشور به دبیرخانه ارسال شد كه محوریت آن‌ها شخصیت والا و مقدس حضرت زهرا(س) بود. نفرات برتر در دو دوره داوری انتخاب و امروز اعلام می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه ضمن قدردانی از دست‌اندركاران برگزاری این دو جشنواره سراسری در معاونت فرهنگی جهاد‌دانشگاهی، گفت: چقدر نیك و شایسته است كه همه فعالان فرهنگی در سراسر كشور به جای جزیره‌های ناپیوسته، مجمع‌الجزایری باشند كه با كمك و یاری و همكاری هم بتوانند گام‌های بلند فرهنگی را بردارند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی فارس در این زمینه كنار شماست، گفت: در همین بخش از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شیراز، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علمی ـ كاربردی، دانشگاه سوره، شهرداری شیراز، سازمان اسناد، اداره‌كل آموزش و پرورش، اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن خوشنویسان، حوزه هنری، مؤسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی و از همه مهم‌تر از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی كشور و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان كشور كه ما را در این مهم یاری رساندند، قدردانی می‌كنم.

انتهای پیام

captcha