آستان مقدس امیرطاهر باشت را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3795363
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

آستان مقدس امیرطاهر باشت را بیشتر بشناسیم

گروه اجتماعی ــ بقعه امیرطاهر در مجاور ضلع شمالی گورستان قدیم و جدید روستای بوسنگان از توابع دهستان کوهمره خامی باشت گچساران واقع شده است.

آستان مقدس امیرطاهر باشت را بیشتر بشناسیم

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، این بقعه در مجاور ضلع شمالی گورستان قدیم و جدید روستای بوسنگان از توابع دهستان کوهمره خامی باشت گچساران بر روی تپه‌ای بلند در فاصله 2 کیلومتری جاده اصلی دهدشت به باشت واقع شده است که انبوه درختان بلوط اطراف مسیر این جاده را محصور کرده است.
عمارت این بقعه در سال 1376(ه.ش) توسط مردم بومی روستا تجدید بنا شده، اما چندان اطلاعی از معماری قدیمی آن در دست نیست.
نقل کرده اند: بنایی چهار ضلعی با گنبد هرمی کوتاه که بر روی آن گردنی استوانه‌ای با سنگ و گچ برپا بوده است.
بنای جدید بقعه
در وضعیت فعلی بنای جدید با استفاده از سنگ و سیمان و آجر با طرح چهارضلعی مستطیل، مرکب از بقعه و یک واحد اطاق 8*4 متر در ضلع غربی که محلیان آن را حسینیه زیارتگاه می‌نامند. با دری به حیاط و ورودی دیگری متصل به حسینیه ایجاد شده است. بر فراز بقعه گنبدی کشیده و باریک به ارتفاع 3 متر که دیوار بیرون آن با ورق سفید ایزوگام پوشش داده شده، برپا شده است. در زیر گنبد قبر شخصیت صاحب بقعه در وسط دو ستون گچبری شده قرار گرفته که با سنگ مرمر مشکی در ابعاد 1*2*1 متر پوشش داده شده است.
درمجموع این بنا به علت نوساز بودن از نظر قدمت قابل تاریخ گذاری نیست؛ لذا فاقد بار فرهنگی، تاریخی است.
امامزاده امیرطاهر؛ از سرداران عهد صفوی
دررابطه با هویت صاحب بقعه، اعتقاد مردم بر این است که این بقعه محل دفن امیرطاهر یکی از سرداران عهد صفویه است که با نام نیک در این بلاد به خاک سپرده شده است.اما علی‌رغم تحقیق فراوان هیچ گونه سند معتبری در این رابطه ملاحظه نشده است.
لذا به عبارتی این بنا به‌صورت یک زیارتگاه عمومی مورد توجه مردم منطقه است و ایام محرم مراسم عزاداری امام حسین(ع) در کنار این مرقد برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha