ممنوعیت کاندیداتوری برای بیش از سه‌ دوره ضربه به کارآمدی مجلس است
کد خبر: 3795369
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
حمیدرضا ترقی:

ممنوعیت کاندیداتوری برای بیش از سه‌ دوره ضربه به کارآمدی مجلس است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی ممنوعیت کاندیداتوری افراد پس از سه دوره نمایندگی متوالی با هدف جوان‌گرایی را ضربه سختی به کارآمدی و توانمندی مجلس خواند و اظهار کرد: از سوی دیگر با استانی شدن انتخابات مجلس، عملاً افراد مطرح، دارای پایگاه اجتماعی و متصل به جریانات سیاسی می‌توانند رأی بیاورند و این با شعار جوان‌گرایی و هدف اعلامی نمایندگان همخوانی ندارد و تناقض در قانونگذاری است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات این هفته و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.

هدف اصلی نمایندگان از این مصوبه فراهم کردن زمینه حضور جوانان در حوزه تقنینی اعلام شد؛ هدفی که تحقق آن از این طریق چون و چراهایی دارد. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند استانی شدن انتخابات نه تنها امکان حضور جوانان را در مجلس فراهم نمی‌کند، بلکه به سد بزرگی در مقابل آنها تبدیل خواهد شد.

ممنوعیت کاندیداتوری پس از سه دوره متوالی ضربه سختی به توانمندی مجلس وارد می‌کند

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ممنوعیت کاندیداتوری افراد پس از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس و تأثیر آن بر فراهم ساختن حضور جوانان در مجلس گفت: به طور طبیعی این مصوبه امکان چرخش نخبگان به ویژه نخبگان جوان را فراهم‌تر‌می‌کند، اما بهتر است این چرخش براساس کیفیت عملکرد نمایندگان باشد. البته تعداد نمایندگانی که هم برای حوزه انتخابیه و هم کشور مفید هستند و در بحث‌های کارشناسی مجلس مشارکت کارشناسی دارند خیلی زیاد نیست و شاید نهایتاً 40 نفر از نمایندگان از این ظرفیت برخوردارند که اگر در مجلس حضور نداشته باشند، مجلس کارآمدی لازم را برای قانونگذاری متقن و کارشناسی نخواهد داشت. به همین خاطر این مصوبه به توانمندی مجلس برای قانونگذاری مفید، مناسب و کارشناسانه ضربه سختی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: نمایندگانی که تازه وارد مجلس می‌شوند تا یک دوره کارآزمایی نکنند و آموزش قانونگذاری نبینند، کمتر به مباحث قانونگذاری وارد می‌شوند و نگاهشان به نمایندگان باتجربه‌ای است که در امر قانونگذاری هم مسلط به قانون اساسی و قوانین گذشته‌اند، هم با خلأها آشنا هستند و هم براساس نظارت بر اجرا به راهکارها اشراف دارند. بنابراین نباید به گونه‌ای عمل کرد که از کیفیت قانونگذاری در مجلس، که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و نیاز جامعه در دهه پنجم است، کاسته شود. لذا به عقیده من باید مداقه بیشتری در این موضوع کرد تا به توانمندی نهاد مجلس آسیبی وارد نشود.

زمینه حضور جوانان در مجلس باید از کانال احزاب رقم بخورد

ترقی در ظرفیت بیشتر استفاده از سازوکار احزاب برای تربیت و رشد سیاسی جوانان برای حضور در مجلس در مورد این مصوبه، گفت: سازوکار حضور جوانان باید به نحوی تدوین شود که در عمل امکان تحقق پیدا کند و نتایبج بهتری هم داشته باشد. جوانان نخبه در کشور فراوان هستند، اما  جوانانی که می‌توانند در امر قانونگذاری و حل مسائل کشور ایفای نقش کنند متأسفانه هیچ امکانی برای ورود به عرصه انتخابات ندارند.

وی ابراز کرد: از یک طرف نمایندگان استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کرده‌اند که در این الگو فقط کسانی که مطرح هستند، پایگاه اجتماعی دارند، مردم آن‌ها را در استان‌ها می‌شناسند و به جریان‌های سیاسی متصل هستند می‌توانند رأی بیاورند و از طرف دیگر شعارجوان‌گرایی و میدان دادن به جوانان سر داده می‌شود و این تناقض در قانونگذاری است. به عبارتی ادعا و شعاری عمل می‌کنیم، ولی وسایل و بسترهای تحقق آن را نه تنها فراهم نمی‌کنیم، بلکه درست در نقطه مقابل آن تصمیم می‌گیریم. به نظر می‌رسد این مصوبه هنوز ناپخته است و نیاز به تأمل بیشتری دارد.

تضاد استانی شدن انتخابات با شعار جوان‌گرایی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره نسبت استانی شدن انتخابات مجلس با عدالت سیاسی و مشارکت سیاسی مردم گفت: استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت، کاهش انگیزه‌ مردم و کاهش ارتباط نمایندگان با شهرستان‌ها به ویژه شهرهای کوچک و آشنا شدن با معضلات مردم در سطح استان می‌شود و عمده نگاه نمایندگان معطوف به مرکز استان و شهرهای بزرگ استان و مسائل کلان استان می‌شود که در تناقض با عدالت سیاسی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های استانی شدن انتخابات اصلاً فراهم نیست، گفت: طبق قانون اساسی قرار بود شوراهای اسلامی شهر و روستا حلقه وصل مردم با نمایندگان مجلس باشند و شوراها پیشنهادهای خود را به نمایندگان ارائه دهند و نمایندگان آنها را در مجلس مطرح کنند، اما در عمل این حلقه وصل برقرار نیست و هیچ سازوکار عملیاتی برای ارتباط میان نمایندگان مجلس و شوراهای استان و شهر وجود ندارد و نهایتاً ممکن است در جلسات یکدیگر شرکت کنند.

ترقی بیان کرد: مهم این است که مشکلات بدنه جامعه از طریق شوراهای شهر به مجلس منتقل شود که سازوکار آن کلاً در قانون غایب است و این یک خلأ جدی است. لذا استانی شدن انتخابات مجلس بدون فراهم شدن این زیرساخت‌ها به تعمیق و تشدید این مشکل می‌انجامد و شهرهای کوچک و مشکلات آنها به مرور نادیده گرفته می‌شوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۱۱:۵۰
0
0
وااای آخه این چه حرفیه اتفاقا کارآمد می کنه
captcha