پا به پا لبخند؛ از کوره‌های تهران تا روستاهای سیستان و بلوچستان
کد خبر: 3795379
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
به مناسبت روز احسان و نیکو‌کاری؛

پا به پا لبخند؛ از کوره‌های تهران تا روستاهای سیستان و بلوچستان

گروه فعالیت‌های جهادی ــ مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری با اشاره به فعالیت‌های این مؤسسه و چالش‌های کار خیر و خیریه در جامعه امروز به جزئیات کمپین «پابه پا لبخند» اشاره کرد و گفت: نیاز است خیران و افراد توانمند جامعه بیش از‌ پیش در این مسیر مشارکت کنند تا بتوانیم لبخند را بر لبان دانش‌آموزان این خطه از کشور بنشانیم.

با نزدیک شدن به سال‌ نو مردم شور و هیجان خاصی را در خرید انواع ملزومات همچون لباس، کفش و... پیدا می‌کنند و به استقبال بهار می‌روند. در این میان هستند خانواده‌ها و کودکانی که توانایی خرید لباس نو را نداشته و ایام نوروز، برعکس آنچه برای دیگران رنگین و پرنشاط است، برای این دسته از افراد بی‌رنگ و عادی رقم می‌خورد.
 
با توجه به همین دغدغه، طی سال‌های اخیر مراکز خیریه و نهادهای مردمی، توسعه کمی و کیفی بسیاری پیدا کرده و خدمات ارزنده‌ای را به اقشار آسیب‌پذیر کشور ارائه می‌دهند، به‌ نحوی که امروز این سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها در همه نقاط شهری و روستایی کشور حضور تأثیرگذار دارند.
 
در این راستا و همزمان با روز احسان و نیکو‌کاری گفت‌وگویی را با امیرحسین قاسمی، مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری، داشتیم تا ضمن توضیحی در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه و کمپینی که به تازگی در فضای مجازی با عنوان «پابه پا لبخند» آغاز کرده‌اند، به چالش‌های کار‌های خیر و خیریه‌ها در کشور بپردازیم.
 
وی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و اهداف مؤسسه مردم‌نهاد «همیاری» گفت: این مؤسسه نزدیک به چهار سال است که در حوزه کودک فعالیت می‌کند و مکان فعالیت آن هم کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد و دولتخواه در تهران است. در این کوره‌ها نزدیک به ۱۸۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده‌ایم و جامعه هدف ما نزدیک به ۷۰۰ نفر به‌ همراه خانواده‌هایشان است که از این تعداد نزدیک به ۲۷۰ نفر از آن‌ها کودک هستند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری افزود: خدمات مؤسسه همیاری در قالب پزشکی، روانشناسی، دندان پزشکی، مددکاری، البسه، تغذیه، هنر و تئاتر، سینما، ورزش و آموزش است. هدف ما برای کودکان صرفاً ارائه خدمات حمایتی نیست و معتقدیم که باید یک‌سری تغییرات بنیادین فرهنگی ایجاد شود و آن‌ها را برای تغییر سبک زندگی برای ارتباط بیشتری در جامعه آماده کنیم. فعالیت خاص ما در واقع توانمندسازی فکر و ذهن بچه‌ها برای ورود به جامعه و به دست‌ آوردن موقعیت جدیدی برای بهبود شرایط‌شان  در مقایسه با قبل است.
 
داستان پابرهنگی بچه‌ها
قاسمی با اشاره به نحوه شکل‌گیری کمپین پا به‌ پا لبخند، تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که در سیستان و بلوچستان هم به واسطه محروم بودن این استان ورود کنیم؛ لذا این دغدغه شامل بحث کفش شد که به دلیل اینکه این استان را خوب می‌شناختیم و می‌دانستیم که داستان پابرهنگی بچه‌ها در آنجا زیاد است و در گرما و صحرا بودن و حضور در مناطق کویری باعث  سوختگی و تاول پای بچه‌ها می‌شود؛ از طرفی هم به دلیل افزایش فقر و محرومیت و همچنین به دلیل خشکسالی متمادی که اینجا رخ داده و از بین رفتن موقعیت‌های شغلی پدران و سرپرستان خانواده تصمیم گرفتیم در این حوزه ورود کنیم.

وی در ادامه گفت: قصد نداریم صرفاً کار خیری انجام دهیم، بلکه تلاش می‌کنیم ‌فرهنگ خیر را هم گسترش دهیم. یکی از دلایل اینکه در شبکه‌های اجتماعی ‌هم تلاش کردیم بیشتر دیده شویم، صرفاً داستان معرفی همیاری نبود، بلکه می‌خواستیم سیستان و بلوچستان هم در کنار همیاری دیده شود و مردم بفهمند که چه محرومیت‌هایی در این استان وجود دارد و رفتار و فرهنگ کار خیر در این استان گسترش پیدا کند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری با اشاره به هدف راه‌اندازی این مؤسسه و فعالیت‌های آن هم گفت: هدف همیاری گسترش فرهنگ‌ کار خیر است و بیشتر از اینکه به دنبال ارائه خدمات باشیم، به دنبال ارائه این فرهنگ در بستر جامعه هستیم. معتقدیم که همه لزوماً نباید در این مسیر قرار بگیرند و یا فعالیت کنند، اما تلنگری در آن‌ها ایجاد شد که اگر زمانی فردی را دیدند که نیاز به کمک و همیاری داشت، با توجه به این تمرینات از او دستگیری کنند و بتوانند حتی با نگاه و لبخندشان هم در این مسیر اقدامی کنند؛ در واقع هدف ما مهربان‌تر شدن جامعه است.
 
قاسمی با اشاره به چالش‌ افزایش مؤسسات خیریه و تأثیر آن در محرومیت‌زدایی، گفت: زیاد شدن تعداد مؤسسات هم خوب و هم بد است. یعنی اینکه جامعه در حال مدنی‌تر شدن است و نشان می‌دهد که تشکل‌های اجتماعی در این خصوص فعال‌تر شده‌اند و دغدغه کار خیر برای مرم بیشتر شده است. این موضوع از این لحاظ کاری زیبا و پسندیده است و نشان می‌دهد که دولت و نظام هم به این نتیجه رسیده‌اند که به افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و یا قصد فعالیت دارند مجوز بدهد.
 
شما واقعی هستید؟
وی ادامه داد: از لحاظ اینکه این مؤسسات به صورت عجیب و غریبی زیاد شده‌اند و صرفاً بحث ایجاد شدن باشد هم خوب نیست. این موضوع باعث شده است تا مردمی که قصد ارائه خدمات دارند د‌چار سردرگمی شوند. متأسفانه ورود یکسری افراد از گروه‌های خاص خیریه‌ و عدم صداقتشان در این حوزه و خدمات ندادن و نشان‌ دادن خودشان به شکل دیگری مشکل‌ساز شده و باعث شده است که مردم به خیریه‌ها اعتماد کافی نکنند. این روند به‌ جایی رسیده‌ که اگر بخواهیم کار کنیم، مردم مدام از می‌پرسند که شما واقعی هستید؟ و آیا واقعاً این کمک‌ها را به دست مردم و نیازمندان می‌رسانید؟
 
مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری اضافه کرد: دلیل این سؤالات به خاطر رشد بیش‌از اندازه و قارچ‌گونه تعداد مؤسسات خیریه است و نشان می‌دهد آنها نتوانسته‌اند اعتماد خوبی را جلب کنند. متأسفانه دروغ هم در این حوزه وجود دارد و برخی افراد هستند که به مردم دروغ می‌گویند و این دروغ‌ها باعث شده تا اعتماد مردم به سایر گروه‌ها و مؤسسات خیریه جلب نشود.

قاسمی در خصوص چالش‌های کار خیر و خیریه در جامعه امروزی هم گفت: مشکلی که امروز خیریه‌ها با آن مواجه هستند جلب مشارکت‌هاست و به واسطه مشکلات اقتصادی که برای مردم ایجاد شده این مشارکت پایین آمده است. دومین چالش خیریه‌ها جذب اعتماد مردم است و این‌ هم به خاطر این است که برخی از تشکل‌ها خوب اقدام نکرده‌اند. یکی دیگر از مشکلات خیریه‌ها این است که سیستم‌ اکثر آن‌ها به گونه‌ای چیده شده که به دور از کار حرفه‌ای و تخصصی است. این عدم حرفه‌ای بودن باعث زمان‌بر شدن کار‌ها در ارائه خدمات و جذب مشارکت‌ها شده است.
 
خیریه‌های مغفول
وی مشکل دیگر مؤسسات خیریه را عدم ارتباط آنها با بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: این بنگاه‌ها می‌توانند در قالب مسئولیت اجتماعی‌شان با خیریه‌ها همراه باشند، اما این همراهی عملاً ایجاد نشده است. مسئله دیگر این است که برخی خیریه‌ها به واسطه ارتباط با رسانه‌ها توانسته‌اند پشتیبانی خوبی را دریافت کنند، اما سایر خیریه‌هایی که این حمایت و واسطه را ندارند همیشه مغفول می‌مانند حتی اگر خوب کار کنند.
 
هر ماه کودکان 2 روستا کفش‌دار می‌شوند
مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد همیاری با اشاره به جزئیات کمپین «پا به پا لبخند» در فضای مجازی گفت: برای ما کودک کودک است و دین، ملیت، رنگ و نژاد آن تفاوتی ندارد و برای همین هم در تهران نزدیک به ۷۰ کودک افغان را تحت پوشش قرار داده‌ایم. طرح پابه‌پا لبخند از روستا‌های سیستان و بلوچستان آغاز شد و در عید این طرح را ادامه خواهیم داد. به زودی این طرح در کردستان شروع خواهد شد و این خدمات به صورت مساوی بین بچه‌ها ارائه می‌شود. طرح ما به گونه‌ای است که هر ماه ۲ روستا را پوشش می‌دهیم و همه هزینه‌های آن هم از کمک‌های مردمی جمع می‌شود.

قاسمی ادامه داد: با مشارکت چهره‌های شاخته شده به ویژه بازیگران، هنرمندان و خوانندگان کشور تاکنون کمک‌های خوبی انجام شده و فعالیت‌های ما در روستا‌های سیستان و بلوچستان از‌ جمله روستای شنکی، پیرمحمد سام و روستای حکیم‌آباد با دادن کفش به دانش‌آموزان مناطق محروم آغاز شده است. البته نیاز است خیران و افراد توانمند جامعه بیش از‌ پیش در این مسیر مشارکت کنند تا بتوانیم لبخند را بر لبان دانش‌آموزان این خطه بنشانیم.
 
پا‌به‌پای هم به کودکان لبخند هدیه کنیم/داستان پابرهنگی بچه‌ها از کوره‌های تهران تا روستاهای سیستان
 
به گزارش ایکنا؛ علاقه‌مندان و خیرین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به این مؤسسه از طریق شماره کارت ۵۰۴۷۷۰۶۱۰۹۰۰۳۷۸۸۴ واریز کنند و یا با شماره ۰۹۱۲۶۸۸۸۶۴۴ تماس بگیرند؛ البته امکان کمک با شماره‌گیری #۵۹۵۹ *۷۸۰* هم وجود دارد.

انتهای پیام
captcha