اقدامات نمایشی ممنوع/ جام باشگاه‌های کتابخوانی را دولتی نکنیم
کد خبر: 3795491
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
علی‌اصغر سیدآبادی:

اقدامات نمایشی ممنوع/ جام باشگاه‌های کتابخوانی را دولتی نکنیم

گروه ادب ــ مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با اشاره به آسیب‌های جام باشگاه کتابخوانی گفت: جام باشگاه‌ها را دولتی نکنیم و آن را به اجرای فعالیت‌های نمایشی تقلیل ندهیم.

کار‌های نمایشی ممنوع/ جام باشگاه‌های کتابخوانی را دولتی نکنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ اسفند‌ماه، با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه‌ کتاب، در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

سیدآبادی در این مراسم با اشاره به تعداد باشگاه‌های کتابخوانی در کشور گفت: وجود این تعداد باشگاه کتابخوانی در کشور به معنی اعلام آمادگی ۱۵ هزار نفر از داوطلبان برای کار در حوزه کتابخوانی است و این امر علاوه بر ارزش فرهنگی، ارزش اجتماعی نیز دارد.

وی افزود: در این باشگاه‌ها ۲۰۰ هزار نفر عضو هستند که شاید این افراد از نظر کیفیت کار با یکدیگر همسان نباشند، اما درباره کتاب گفت‌وگو کرده‌اند و نیز می‌دانیم که جامعه چه اندازه نیازمند کار‌های مشارکتی و جمعی است و باشگاه‌های کتابخوانی می‌تواند الگوی فعالیت‌های جمعی باشد.

سیدآبادی ادامه داد: جام باشگاه‌های کتابخوانی صرفاً یک فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی نیست، بلکه به گونه‌ای با دولت کار کرد که دولت در آن دخالتی نداشته باشد و این موضوع پرسش مهمی را ایجاد می‌کند که این کار چگونه باید انجام شود.

وی در ادامه گفت: امسال طرح دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها انجام شد که این مراکز یک روز در هفته را به برنامه‌هایی با محوریت کتاب اختصاص می‌دادند که طرح موفقی بود، چرا که کتاب مهمترین رسانه بشری و اثر فرهنگی است که تمام میراث را در خود جای می‌دهد.

سیدآبادی تصریح کرد: در جام باشگاه‌های کتابخوانی به بحران‌های ملی مانند بحران‌های زیست محیطی و خشکسالی پرداختند و کتاب‌هایی را با این محوریت در باشگاه‌ها مطالعه کردند.

وی در ادامه شناسایی آسیب‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید دقت شود که جام باشگاه‌های کتابخوانی فعالیتی غیردولتی و مشارکتی است و فرهنگ نقادی در آن وجود دارد و اگر از این معنا دور شود، دچار آسیب خواهد شد. اولین آسیب این است که جام باشگاه‌ها به فعالیت‌های نمایشی تقلیل می‌یابد و این مشکل‌آفرین خواهد بود، برای مثال گاهی کار‌های نمایشی آیینی در کنار کتابخوانی انجام می‌شود که باید با محوریت کتاب و کتابخوانی باشد.

سیدآبادی ادامه داد: آسیب دیگر دولتی شدن است که باید ساختار غیردولتی خود را حفظ کند، غیر از این با نفس باشگاه‌های کتابخوانی منافات دارد. این کار اداری نیست و به صورت داوطلبانه انجام می‌شود. از سوی دیگر کاهش مشارکت کودکان و نوجوانان آسیب دیگری است که با دخالت بزرگتر‌ها به وجود می‌آید. این باشگاه‌ها باید موجودیت خود را حفظ کنند.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: نخستین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی با مشارکت 15 شهر و تشکیل 2 هزار باشگاه برگزار شد و دومین دوره با نگاه آسیب‌شناسانه دوره قبل، مشارکت 5 هزار باشگاه و  60 هزار عضو برگزار شد و در سومین دوره نیز 1746 شهر با 15هزار باشگاه و 200 هزار عضو مشارکت داشتند.

 وی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان یارانه‌هایی را اختصاص داد تا این طرح بیش از پیش تقویت شود.

حیدری با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد تصریح کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان پرورش در راستای تقویت روحیه انتقادی، مطالعه گروهی کتاب، تقویت اعتماد به نفس و همچنین تمرکززدایی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از رویکردهای اصلی در این دوره واگذاری بخشی از امور اجرایی به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بود؛ از این رو داوری آثار را به مراکز استان‌ها واگذار کردیم و در نهایت آثار برگزیده در تهران انتخاب شدند.

در پایان این مراسم، از آثار برگزیده با اهدای جوایز و لوح تجلیل شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است؛

کوچه رندان-اختر از کلاله استان گلستان و پرمغزای فومنی – بچه‌های پر توان از فومن استان گیلان به عنوان باشگاه برگزیده معرفی شدند.

طلوع مهر و دوستی(دختران و پسران) از اصفهان و «اوریای شهدای باصدی» از رامهرمز استان خوزستان، «اساره سو» از قائمشهر مازندران، زیر گنبد کبود و رنگین کمان از گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد و «شکیبا» از خورموج استان بوشهر به عنوان باشگاه تقدیری معرفی شدند.

«استی» از ابویسان استان خراسان رضوی به‌عنوان باشگاه برگزیده بخش استمرار و «با هم بخوانیم» از گنبدکاووس استان گلستان به عنوان باشگاه تقدیری بخش استمرار انتخاب شدند.

کوثر عثمان‌پور از سنندج استان کردستان به عنوان تسهیلگر برگزیده و زهرا نعیمی‌نژاد از نیشابور خراسان رضوی، الدوز علی اقدم از ارومیه استان آذربایجان غربی به عنوان تسهیلگر تقدیری انتخاب شدند.

مبینا کستانی‌خواه از استان همدان و زهرا رحیم‌زاده از بردسیر کرمان در بخش نامه، برگزیده شدند و در بخش نامه‌های تقدیری نیز از کیانا عبداللهی از کرمان، مانی مهرزاد از بم استان کرمان، رقیه ابوطالبی از ابراهیم‌آباد یزد تجلیل شد.

زینب حیدری‌نیا از اهواز و کیمیا نامور از کاشان در بخش فیلم گروهی برگزیده شدند و محمدیاسین عمرانی از تکاب آذربایجان غربی، نازنین زهرا حسنی از بندر گز استان گلستان و ضحی خسروی از بردسیر کرمان در بخش فیلم، شایسته تقدیر شدند.

نرگس کریمیان از تربیت حیدریه خراسان رضوی و فهیمه غلامی از رشت استان گیلان در بخش مهدکودک برگزیده شد و مریم رجبی از تربت حیدریه خراسان رضوی به عنوان تسهیلگر برگزیده در بخش مهدکودک انتخاب شدند.

انتهای پیام

captcha