سوءتفاهم مانع جدی فرایند ادغام اتحادیه‌های قرآنی
کد خبر: 3795594
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
فقهی‌زاده تأکید کرد:

سوءتفاهم مانع جدی فرایند ادغام اتحادیه‌های قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره ادغام دو اتحادیه قرآنی واقعیت این است که مسئولان و مدیران نیت خالصانه دارند. به هر حال سوء‌تفاهم‌ها موجب شده که ادغام تکمیل نشود. امیدواریم این مسئله به زودی برطرف شود.

سوءتفاهم مانع جدی فرآیند ادغام اتحادیه‌های قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته، 14 اسفندماه، در جلسه مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها گفت: اولین اقدام در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پس از حضور اینجانب درباره بحث جدایی از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بود. با توجه به اینکه اصل بر رعایت حق و پرهیز از هوای نفس بوده، ناچار به تفکیک روند صدور مؤسسات قرآنی از هیئت رسیدگی بودیم. در زمینه هیئت رسیدگی تفرقی نبود، بلکه عین تکثر بود. در این زمینه با وجود فضاسازی‌ها، شش‌ ماه سکوت کردم. قطعاً نقاط اتصال و همکاری را در ابعاد دیگر جست‌وجو خواهیم کرد.
فقهی‌زاده گفت: خوشحالیم که ادغام انجام شد و با ادغام موافقم، اما باید زمینه و مقتضیات فراهم شود با سوء‌تفاهم‌ها کار انجام نمی‌شود.
وی با بیان اینکه بعد از هیئات مذهبی، مهمترین بخش، مؤسسات قرآنی ـ مردمی هستند، گفت: مؤسساتی که مدرسان و مربیان آن نه حقوق می‌گیرند و نه به دنبال کسب شهرت و مقام هستند در این مراکز خالصانه و صادقانه به فعالیت مشغول‌اند.
فقهی‌زاده افزود: درباره ادغام واقعیت این است که مسئولان و مدیران، نیت خالصانه دارند، همان طور که مدیران اتحادیه مدغم اعلام کردند که حاضریم کنار بکشیم، اما ادغام انجام شود. به هر حال سوء‌تفاهم‌ها موجب شده که ادغام تکمیل نشود که امیدواریم این مسئله بزودی برطرف شود.
فقهی‌زاده عنوان کرد: اول آبان‌ماه سال گذشته، توفیق خدمت در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیدا کردم به مدت 10ماه در جلسات هیئت رسیدگی شرکت کردم و در 25 استان کشور که ادغام انجام شد، رأی من نیز در آن تأثیر داشته است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع توزیع اعتبارات اظهار کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصلی‌ترین و پردامنه‌ترین کمیسیون، کمیسیون تبلیغ و ترویج است. این کمیسیون که دارای 20 عضو سازمانی است، بسیار فعال است. اخیرا اعضای جدیدی به این کمیسیون اضافه شده که یکی از آن‌ها کمیته امداد امام خمینی(ره) است و فقط یکی از این اعضا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بخشی از اعتبارات که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص پیدا می‌کند به همه این دستگاه‌ها برمی‌گردد و ما در آن دخالت نمی‌کنیم.
وی با اشاره به وضعیت مؤسسات معین گفت: جزء قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که شش معاونت و چهار سازمان تابعه آن یا باید مؤسسه وابسته داشته باشد یا مؤسسه معین که اعتبارات از آنجا تخصیص یابد در این زمینه اشکالی را به معاونت مالی و اداری داشته‌ام که چرا باید اعتبارات به مؤسسه معین داده شود؟ ساختار در وزارتخانه این طور است که ما متأسفانه مؤسسه‌ای که وابسته به خودمان باشد، نداریم چند مؤسسه مورد اعتماد را به عنوان معین مشخص کرده‌ایم. قرار شده انحصار مؤسسات معین شکسته شود و این کار انجام شده و از بین مؤسسات در کشور چند مؤسسه به عنوان معین انتخاب شوند.
فقهی‌زاده عنوان کرد: حداکثر تمام اعتبارات از اول فروردین تا پایان اسفندماه 97 با نمایشگاه بین‌المللی قرآن سیزده و نیم میلیارد تومان بوده است که این اعتبارات به مؤسسات معین داده شده تا برای امور قرآنی تخصیص یابد و مؤسساتی که در این زمینه همکاری کردند، نیم درصد مورد حمایت مالی قرار گرفتند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نقشه راه ما با اتکا به مبانی قرآن و آرمان‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری که تأکید بر دوستی و وفاق و دوری از هوای نفس است، خواهد بود. در نظر است از مؤسسات مردمی در زمینه مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، همچنین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بهره‌مند شویم.
فقهی‌زاده در پایان گفت: بعد از تصویب تفکیک هیئت رسیدگی طی حضورم در استان‌ها 99 درصد حرفم درباره هیئت رسیدگی بود باید تلاش کنیم تا گفت‌وگو را ادامه دهیم. گاهی با بایدها و نبایدها کار به نتیجه نمی‌رسد، باید راه حل پیدا شود. امید است نقطه اتصال مستحکمی به وجود آید.

نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها در راستای بهبود روند رسیدگی به مسائل و مشکلات مؤسسات، سه‌شنبه، ۱۴ اسفندماه، در مجتمع فرهنگی ـ دانشجویی ۱۳ آبان تهران برگزار شد.

انتهای پیام

captcha