اسلام با سنت‌های باستانی برخورد حذفی نداشته است
کد خبر: 3795753
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
دبیر شورای دین‌پژوهان کشور:

اسلام با سنت‌های باستانی برخورد حذفی نداشته است

گروه اجتماعی ــ پیمان با بیان اینکه اسلام سنت‌های باستانی را حذف نکرد بلکه آن‌ها را متعالی کرد تا باعث رشد و کمال انسان شود، ‌گفت: اما چهارشنبه‌سوری‌ سنتی خرافی، جاهلانه و دارای ضررهای بسیار زیاد است.

اسلام با سنت‌های باستانی برخورد حذفی نداشته است/ چهارشنبه‌سوری؛ سنتی غیرمعقولآیت پیمان، دبیر شورای دین‌پژوهان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: یکی از آموزه‌های مهم دین اسلام از آغاز بعثت این بود که نسبت به سنت‌ها، آداب و رسوم مردم به‌طور جزمی و دگم برخورد نشود و همه را مغایر با اسلام ندانند بلکه بسیاری از آداب و رسومی که در آن‌ها ضرر و زیانی برای جامعه، رشد و کمال انسانی ندارد، تثبیت و تأیید شدند.

وی با اشاره به این‌که در این آداب و رسوم از نظر محتوا تغییراتی رخ داده‌ است، افزود: طواف خانه خدا یکی از این آیین‌هاست که قبل از اسلام وجود داشت و بت‌پرستان قبل از اسلام به طواف خانه خدا می‌پرداختند و از قضا هفت دور نیز می‌چرخیدند، اما برای بت‌ها شعار می‌دادند و به بت‌ها ابراز ارادت و توسل می‌کردند.

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور با اشاره به این‌که این آیین‌ها توسط اسلام حذف نشده‌ است، ادامه داد: اسلام با رشد و متعالی کردن این آیین‌ها سبب رشد و کمال انسان‌ها شده است لذا بسیاری از سنن دیگر در جامعه جاهلی توسط اسلام متعالی شد و با وضع کردن احکام برای آن‌ها مفسده‌‌ای بر آن مترتب نشد.

وی تصریح کرد: آن‌چه که برای جامعه انسانی ضرر و مفسده نداشته باشد و موجب رشد و تعالی شود و انسان را از راه حق و کمال باز ندارد به عنوان یک قاعده کلی مورد تأیید اسلام و در راستای تعالیم انبیا و آموزه‌های دینی است.

آیین چهارشنبه‌سوری؛ یک آیین باستانی
پیمان با اشاره به این‌که آیین چهارشنبه‌سوری یک آیین باستانی است، گفت: این سنت باستانی در طول تاریخ وجود داشته‌ است و ریشه در پیروان دین زرتشت دارد، تغییراتی پیدا کرده و به گونه‌های متفاوت در نقاط مختلف به صورت سنت اجرا شده و تا‌کنون در جامعه ما بوده است، آیین چهارشنبه‌سوری از همان دست سنت‌هایی است که نباید به صورت دگم و جزمی با آن برخورد شود و بگوییم از اساس باطل و مذموم است، اگر این آیین بدون آسیب و مفسده برگزار شود و در آن آموزه اخلاقی که باعث رشد انسان است، وجود داشته باشد، خوب است.

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور تأکید کرد: آنچه که امروز در صحنه اجتماع در‌خصوص چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد، هیچ خصوصیت سازنده و مفیدی ندارد، امروز که به این آیین نگاه می‌کنیم هیچ اثری از رشد و کمالات انسانی و تأثیری در تعالی فرهنگی و تقویت ابعاد مختلف اجتماعی جامعه ندارد و اگر اندکی تأثیر در ایجاد شادمانی و سرور داشته باشد، در ازای این خصوصیت مثبت ولی ناچیز، به قدری مضرات، آسیب‌ها و تأثیرات منفی در آن وجود دارد که اصلاً این بعد مثبت به چشم نمی‌آید.

دبیرکل مجمع جهانی شیعه‌شناسی اظهار کرد: این آیین هرچه که بوده امروزه به سمت خرافات و جاهلیت غلتیده و ما آن را یک آیین جاهلی می‌بینیم، هیچ خصوصیت مثبتی در آن وجود ندارد جز اندکی شادی که برای این مقدار شادی، این حجم از خسارات، معقول، شرعی و انسانی نیست و باید بر روی این مسئله بیشتر بحث شود.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: نتیجه این کار آسیب به اموال، جوانان و نوجوانان و چندساعت خوشی زودگذر و اختلاط و گناه است که در نهایت می‌بینیم این رفتار چیزی جز خرافه و جهل نیست، و این مسئله برای جامعه اسلامی که باید عقل‌مدار، فرهنگ‌مدار و شریعت‌گرا باشد و رفتاری بر مبنای عقل داشته باشد، بسیار مضر است.

انتهای پیام

captcha